Berta Sándor
Még túl drágák a digitális otthonok
A digitális otthon - ahol minden készülék egy intelligens hálózatba van kötve - a szakemberek szerint szinte biztos, hogy nem a közeljövő slágertémája lesz, pedig az emberek már ismerik a dolgot, és érdekli is őket a téma.
A hűtőszekrény figyeli a kedvenc ételeket és automatikusan rendel, ha valamelyikből kevés van. A központi számítógép amint észleli, hogy hamarosan hazaérkezik a család, előmelegíti a lakást, majd jövetelkor kinyitja a garázskaput. Ezek és a hasonló rendszerek és házak már léteznek napjainkban is. Számos olyan projekt létezik világszerte, amelyeknek a célja a digitális otthonok létrehozása. Éppen ezért zárult némileg meglepő eredménnyel az Accenture nevű menedzsment-, technológiai és outsourcing szolgáltatásokat kínáló vállalat nemrég készített felmérése.
A felmérést az Accenture szakemberei összesen 2600 személy bevonásával Németországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Japánban és az Egyesült Államokban végezték el. Az elkészült anyag legfontosabb megállapítása, hogy az emberek jelentősen túlbecsülik a digitális otthon fogalmát és azt, hogy mekkora jelentősége lehet az életben. Ráadásul a legtöbb felhasználó azt szeretné, ha minden rendszert egy gyártótól kaphatna meg. A fogalmat az emberek 68-70 százaléka már ismeri. Tudják, hogy egy olyan lakást vagy épületet jelöl, ahol egyaránt megtalálhatók a legkorszerűbb számítógépes, telekommunikációs és szórakoztató elektronikai technológiák, és 18 százalék már a kész projektekről is hallott.
A megkérdezettek 51 százaléka szeretné, ha legkésőbb három éven belül már megvásárolhatók lennének az ilyen intelligens házak, de 70 százalékuk kulcsrakész, egy cégtől szállított megoldás mellett döntene. Nikolaus Mohr, az Accenture egyik partnere szerint ezt nyújtani tudó vállalatok azonban egyelőre még nem vagy alig léteznek, lévén, ha valaki ezen a területen sikeres akar lenni, az szövetséget kötött több hardvergyártóval és szoftverfejlesztővel is.
A felhasználók 42 százalékát a digitális otthonokban leginkább a korszerű szórakoztató elektronikai rendszerek érdeklik, míg 56 százalékuk úgy véli, egy ilyennel pénzt spórolhat majd meg. Az emberek 40 százaléka azt is reméli, hogy időt is megtakaríthat majd, míg 46 százalékuk szerint egy intelligens házba való beköltözés után könnyebb lesz a mindennapi életük.
Ám az intelligens lakások elterjedését a megkérdezettek 79 százaléka szerint a túl magas költségek, 40 százalékuk szerint pedig a nem megfelelő adatvédelmi rendszerek hátráltatják. Az emberek 4 százaléka gondolja csak úgy, hogy egy intelligens házra már most is telne neki, 48 százalékuk szerint egy ilyen beruházásra csak a következő öt esztendőben lesz elég pénze, míg 25 százalék teljesen pesszimista ebben a kérdésben. Mohr szerint ez legalább olyan fontos, mint maga a technológiai rész, hiszen amennyiben a digitális otthonokat tervezők nem veszik figyelembe a felhasználók kívánságait és észrevételeit, az intelligens házak széles körben sosem találnak majd gazdára.
Intelligens lakások korábban már láthatóak voltak Magyarországon is a Lakástrend kiállításon, ám, hogy ezekre itthon mekkora igény lenne, azt egyelőre nem lehet tudni.
A hűtőszekrény figyeli a kedvenc ételeket és automatikusan rendel, ha valamelyikből kevés van. A központi számítógép amint észleli, hogy hamarosan hazaérkezik a család, előmelegíti a lakást, majd jövetelkor kinyitja a garázskaput. Ezek és a hasonló rendszerek és házak már léteznek napjainkban is. Számos olyan projekt létezik világszerte, amelyeknek a célja a digitális otthonok létrehozása. Éppen ezért zárult némileg meglepő eredménnyel az Accenture nevű menedzsment-, technológiai és outsourcing szolgáltatásokat kínáló vállalat nemrég készített felmérése.
A felmérést az Accenture szakemberei összesen 2600 személy bevonásával Németországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Japánban és az Egyesült Államokban végezték el. Az elkészült anyag legfontosabb megállapítása, hogy az emberek jelentősen túlbecsülik a digitális otthon fogalmát és azt, hogy mekkora jelentősége lehet az életben. Ráadásul a legtöbb felhasználó azt szeretné, ha minden rendszert egy gyártótól kaphatna meg. A fogalmat az emberek 68-70 százaléka már ismeri. Tudják, hogy egy olyan lakást vagy épületet jelöl, ahol egyaránt megtalálhatók a legkorszerűbb számítógépes, telekommunikációs és szórakoztató elektronikai technológiák, és 18 százalék már a kész projektekről is hallott.
A megkérdezettek 51 százaléka szeretné, ha legkésőbb három éven belül már megvásárolhatók lennének az ilyen intelligens házak, de 70 százalékuk kulcsrakész, egy cégtől szállított megoldás mellett döntene. Nikolaus Mohr, az Accenture egyik partnere szerint ezt nyújtani tudó vállalatok azonban egyelőre még nem vagy alig léteznek, lévén, ha valaki ezen a területen sikeres akar lenni, az szövetséget kötött több hardvergyártóval és szoftverfejlesztővel is.
A felhasználók 42 százalékát a digitális otthonokban leginkább a korszerű szórakoztató elektronikai rendszerek érdeklik, míg 56 százalékuk úgy véli, egy ilyennel pénzt spórolhat majd meg. Az emberek 40 százaléka azt is reméli, hogy időt is megtakaríthat majd, míg 46 százalékuk szerint egy intelligens házba való beköltözés után könnyebb lesz a mindennapi életük.
Ám az intelligens lakások elterjedését a megkérdezettek 79 százaléka szerint a túl magas költségek, 40 százalékuk szerint pedig a nem megfelelő adatvédelmi rendszerek hátráltatják. Az emberek 4 százaléka gondolja csak úgy, hogy egy intelligens házra már most is telne neki, 48 százalékuk szerint egy ilyen beruházásra csak a következő öt esztendőben lesz elég pénze, míg 25 százalék teljesen pesszimista ebben a kérdésben. Mohr szerint ez legalább olyan fontos, mint maga a technológiai rész, hiszen amennyiben a digitális otthonokat tervezők nem veszik figyelembe a felhasználók kívánságait és észrevételeit, az intelligens házak széles körben sosem találnak majd gazdára.
Intelligens lakások korábban már láthatóak voltak Magyarországon is a Lakástrend kiállításon, ám, hogy ezekre itthon mekkora igény lenne, azt egyelőre nem lehet tudni.