Szekeres Viktor

Országos akció a kamerás kalózok lefülelésére

"Minket itt naponta lopnak meg!" - ez volt a Bálint Péter, a Magyar Filmforgalmazók Egyesülete elnökének első mondata egy mai sajtótájékoztatón, ahol bejelentették a ka­ló­zo­kat lefülelők számára jutalmat nyújtó kampányt.

A tájékoztató témája a "Mondj nemet a kalózoknak!" című országos akció indítása volt. A mai sajtótájékoztatón a moziban kamerázók lebuktatására buzdító akcióval párhuzamosan a magyar filmeket forgalmazó Hungaricom (Nyócker, Világszán, Csudafilm, Le a fejjel) ügyvezető igazgatója, Prukner Pál bejelentette, hogy több fronton is támadást indítanak a filmes kalózkodás megakadályozása érdekében. Elmondása szerint az akció akkor fogalmazódott meg a fejében, amikor az általuk forgalmazott Le a fejjel! c. film, bemutatásának másnapján már kapható volt a Verseny utcai piacon DVD-n - gyenge, mindössze a kép 60%-át visszaadó minőségben.

"A kalóz-DVD-k jelentős része szinkronstúdiókból, mozikból kerül ki, melyek rossz minőségű kópiaként jutnak a feketepiacra. Ezzel nem csupán a filmes szakmát károsítják, hanem a nézőket is. A mostani akciónkkal azokat a kalózokat szeretnénk elfogni, akik szemérmetlenül kamerára veszik a moziban bemutatott filmeket" - nyilatkozta Kálmán András, az ASVA igazgatója.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Az "Annyi a gagyi... a gagyinak annyi!" fedőnevű akció keretében az Est Média közreműködésével ingyenes képeslapokon hirdetik meg az ország mozijaiban azt az akciót, miszerint ha valaki egy kalózkiadványt behoz DVD-n, VHS-en vagy CD-n, legyen az film vagy zene - és kidobja a moziban kiállított kukába, akkor megnézheti másodmagával a Nyócker című filmet, amit eképpen is támogatnak a Magyar Mozgókép Közalapítvány irányába tett vállalásának (80 ezer néző) elérésében.

Az akció további részeként ezentúl a mozipénztárakban egy "Kameraérzékeny mozi" feliratú matricával hívják fel a figyelmet a tiltott tevékenységre, valamint egy félperces reklámszpot is bekerül a tévékbe és filmszínházakba, ahol a Le a fejjel kalózverziója segítségével illusztrálják az illegális forrásból vásárolt filmek előnytelen tulajdonságait.

A győri Cinema City moziban márciusban már tartottak az akcióval kapcsolatos üzemelési és biztonságtechnikai tréninget az ASVA instrukciói alapján, és nem sokkal később az Átok című film előadásán a mozi dolgozóinak bejelentése alapján elfogtak egy kamerás kalózt, aki a filmet digitális kamerával rögzítette. A mai sajtótájékoztatón Kálmán András, az ASVA igazgatója átadta a 100 ezer forintos jutalmat a mozi három dolgozójának, akik rajtakapták a kalózt kamerázás közben.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A sajtótájékoztatón a színészek képviseletében résztvevő Szabó Győző - aki a Nyócker-hez és a HungariCom akciójának plakátjához is arcmását adta - arról beszélt, hogy a színészek teljesen ki vannak szolgáltatva, hiszen még hatékony érdekképviseleti szervezettel sem rendelkeznek. A reklámfilmet narráló színész-rapper Ganxta Döglégy Zolee résztvételét az akcióban azzal magyarázta, hogy jelenleg a filmes szakmában ugyanaz a folyamat megy végbe, ami pár évvel ezelőtt a zenei piacon is végbement az írható CD-k megjelenésével.

Németh János, a magyar moziüzemeltetők kepviselője leginkább a puha törvénykezést kritizálta, amely - megfelelő lobbitevékenység híján - megengedő elveivel támogatja, bátorítja a filmletöltéseket és csak a nyilvánvaló haszonszerzést bünteti, de utóbbi esetben is a konkrét és elrettentő ítéletek hiányát emelte ki. Hozzátette, hogy ezekkel a tevékenységekkel a kalózok az egész mozipiac létét fenyegetik

Kérdésünkre Bálint András a Magyar Filmforgalmazók Egyesületének elnöke egyetértett azzal, hogy a kalózkodást nagyrészben az is serkenti, hogy bizonyos filmek a külföldi premiert követően csak jókora késéssel kerülnek a hazai mozikba. Elmondása szerint ennek egyrészt anyagi okai is vannak, mivel egy vadonatúj kópia olykor 3-4-szer annyiba kerül, mint egy két-három hónapos használt tekercs, valamint bizonyos filmek esetében nemzetközi előírás szabályozza azok Egyesült Államokon kívüli bemutatását. Bálint András azonban kiemelte, hogy az utóbbi időben egyre nő Magyarországon az amerikai premier előtt bemutatott filmek sora, elég csak az utóbbi időben bemutatott xXx2-re, Tolmácsra, vagy a jövő héten bemutatandó Csillagok Háborújának 3. epizódjára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Mike at home #106
    akkor mondogasd, hogy legalabb te elhidd
  • Caro #105
    :)
    Ez volt a XX. századra jellemző felfogás.
    Nem tudom érszrevettétek-e, de ma már mindenki inkább egyedi akar lenni. Ez az individualizmus előretörése. Az a poén, hogy ez a globalizációval együtt megy végbe.
    De én nem vitatkozok ilyen dolgokról. Azt tudom, hogy nekem van igazam, majd meglátjátok.
    Lehet hogy 5 év lehet hogy 50. De nekem lesz lesz igazam.
  • Mike at home #104
    vagy lasd divat
  • Mike at home #103
    aztan meg miert?
  • dez #102
    Csak ne építenének arra, hogy elég, ha 1-2-néhány ismertebb színész van benne, maga a film lehet csapnivaló is. Persze az emberek hajlamosak elhinni, hogy jó volt, csak mert x szerepelt benne, és mondott 1-2 poént.
  • dez #101
    A legtöbb ember utánozza a többieket. Még ha az nem is túl értelmes cselekvés. Senki sem akar kilógni a sorból. A dohányzás is így terjedt el, stb. Ha a TV-ben sokan, vagy sokat csinálnak valamit, főleg olyasvalaki, akire jobban oldafigyelnek, ez erősen hozzájárul ehhez.
  • HuAn82 #100
    Ezt pont rossz embernek mondtad (írtad).
  • Mike at home #99
    azt fogsz
  • Mike at home #98
    gondolom a bankarok, a kereskedok is aljasok
  • TheFinn #97
    Mókás, de szerintem ez a marketing bili egyszer fel fog borulni, és akkor nagyot fog szólni... Itt dögöljek meg, ha valaha is azért vettem volna kólát vagy csipszet, mert a tv-ben azt láttam. És szerintem ezzel nagyon sok ember így van. Az összes reklám egy nagy kamu, és ezt is szinte mindenki tudja. De akkor meg minek költenek egy valag pénzt erre a cégek? Mert ha Ray Romano csicsa kólát iszik akkor én is azt fogok? Vagy mi?