Berta Sándor
A német zeneipar kevesli a jogvédelem időtartamát
A német zeneipar azt szeretné elérni, hogy az eddiginél hosszabb ideig vonatkozzon szerzői jogvédelem a hanghordozókra és hogy csökkentsék a műveket terhelő általános forgalmi adó mértékét is.
Korábban már voltak hasonló próbálkozások Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is, utóbbiban meg is hosszabbították a szerzői jogvédelmi határidőt. A német zeneipar javaslata értelmében a jövőben 95 évig lennének védettek a különböző hanghordozók. Gerd Gebhardt, a német Zeneipari Szövetség vezetője az előterjesztést azzal indokolta, hogy már napjainkban is számos esetben a művészeknek végig kell nézniük, amint a korábbi műveik egy idő után kikerülnek a szerzői és szomszédos jogok védelme alól.
A szakember úgy véli, hogy az lenne a méltányos, ha a szerzők zeneszámai az illető személyek életének végéig védelem alatt állnának. Ráadásul szerinte az is érthetetlen, hogy Európába egy szerző felvételei sokkal kevesebb ideig részesülnek ilyen védelemben, mint a világ sok másik országában. Ezért fontos a jelenlegi 50 éves határ felemelése 95 évre.
S Gebhardtnak abban a tekintetben igaza van, hogy amíg az Európai Unióban "csupán" 50 évig védik a szerzői és a szomszédos jogok a zenei felvételeket, addig például az Egyesült Államokban ez a határ 95, illetve 120 év, Mexikóban 75 év, Ausztráliában, Chilében, Brazíliában, Peruban és Törökországban 70 év, Indiában pedig 60 év. A zeneipar véleménye szerint a különböző államokban lévő eltérések akadályozzák az áruk és a szolgáltatások szabad áramlását és ellehetetlenítik, illetve jelentősen megnehezítik a piaci versenyfeltételeket. Előfordulhatnak abszurd helyzetek is, mint például egy Németországban már jogvédelemben nem részesülő zenei albumot - amely más országban még védettnek minősül - terjesztőjét kalózkodásért feljelentik.
Gebhardt úgy véli, a zenei albumokat sújtó általános forgalmi adót is mérsékelni kellene, mert túl nagy és logikátlan megoldások megtételére ösztönzi a kiadókat.
Korábban már voltak hasonló próbálkozások Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is, utóbbiban meg is hosszabbították a szerzői jogvédelmi határidőt. A német zeneipar javaslata értelmében a jövőben 95 évig lennének védettek a különböző hanghordozók. Gerd Gebhardt, a német Zeneipari Szövetség vezetője az előterjesztést azzal indokolta, hogy már napjainkban is számos esetben a művészeknek végig kell nézniük, amint a korábbi műveik egy idő után kikerülnek a szerzői és szomszédos jogok védelme alól.
A szakember úgy véli, hogy az lenne a méltányos, ha a szerzők zeneszámai az illető személyek életének végéig védelem alatt állnának. Ráadásul szerinte az is érthetetlen, hogy Európába egy szerző felvételei sokkal kevesebb ideig részesülnek ilyen védelemben, mint a világ sok másik országában. Ezért fontos a jelenlegi 50 éves határ felemelése 95 évre.
S Gebhardtnak abban a tekintetben igaza van, hogy amíg az Európai Unióban "csupán" 50 évig védik a szerzői és a szomszédos jogok a zenei felvételeket, addig például az Egyesült Államokban ez a határ 95, illetve 120 év, Mexikóban 75 év, Ausztráliában, Chilében, Brazíliában, Peruban és Törökországban 70 év, Indiában pedig 60 év. A zeneipar véleménye szerint a különböző államokban lévő eltérések akadályozzák az áruk és a szolgáltatások szabad áramlását és ellehetetlenítik, illetve jelentősen megnehezítik a piaci versenyfeltételeket. Előfordulhatnak abszurd helyzetek is, mint például egy Németországban már jogvédelemben nem részesülő zenei albumot - amely más országban még védettnek minősül - terjesztőjét kalózkodásért feljelentik.
Gebhardt úgy véli, a zenei albumokat sújtó általános forgalmi adót is mérsékelni kellene, mert túl nagy és logikátlan megoldások megtételére ösztönzi a kiadókat.