SG.hu
Az EU összehangolt intézkedést indított a Shein ellen

A kínai e-kereskedelmi óriáscég, a Shein újabb vizsgálatnak van kitéve az Európai Unióban a fogyasztóvédelmi szabályokkal kapcsolatban, miután a szervezet fogyasztóvédelmi együttműködési hálózata (CPCN) összehangolt intézkedést indított.
A fellépés az EU tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvére, a fogyasztói jogokról szóló irányelvre, a tisztességtelen szerződési feltételekről szóló irányelvre, az árfeltüntetési irányelvre és az elektronikus kereskedelemről szóló irányelvre hivatkozva zajlik - bár nem világos, hogy a hálózatnak milyen konkrét aggályai vannak a Shein piacterével kapcsolatban. A lépést szerdán jelentette be az Európai Bizottság, amikor egyidejűleg egy intézkedés- és reformcsomagot mutatott be, amelynek célja az alacsony értékű e-kereskedelmi tevékenység utóbbi években tapasztalt megugrása miatt jelentkező számos kockázat kezelése.
Az elektronikus kereskedelemről szóló eseményen az uniós jogalkotók arra figyelmeztettek, hogy az olcsó import „cunamija” elárasztja a piacot olyan termékekkel, amelyek nem felelnek meg a kontinens szabványainak, egészségügyi és biztonsági kockázatokat jelentve az európai fogyasztók számára. Az olcsó importból származó veszélyekre példaként olyan nem biztonságos termékeket említettek, mint a fulladásveszélyt jelentő, apró, leválasztható részekkel ellátott játékok, a nem megfelelően szigetelt elektromos készülékek és a ruházatokban található vegyi anyagok. "A nemzeti hatóságok és a fogyasztói szervezetek által elvégzett vizsgálatok legújabb bizonyítékai és megállapításai nem hagynak kétséget afelől, hogy a bizonyítékok egyértelműek: a vizsgált és ezeken a platformokon értékesített termékek akár 96%-a nem felel meg teljes mértékben a szabályainknak és biztonsági előírásainknak” - mondta Michael McGrath, a jogállamiságért felelős biztos.
Az EU szerint mintegy 4,6 milliárd „kis értékű küldemény” (azaz 150 eurót meg nem haladó értékű áru) került a piacra - ez napi 12 millió csomagnak felel meg -, ami kétszer annyi, mint 2023-ban és háromszor annyi, mint 2022-ben. A rendkívül alacsony költségű e-kereskedelem fellendülése környezetvédelmi és versenyjogi aggályokat is felvet. A jogalkotók szerint a felmerülő kérdések halmaza többirányú megközelítést tesz szükségessé, amely egyrészt igyekszik kihasználni a releváns területeken meglévő jogszabályok teljes körét - például az EU digitális szolgáltatásokról és digitális piacokról szóló törvényét, az általános termékbiztonsági rendeletet és a környezetbarát tervezésre vonatkozó szabályokat -, másrészt pedig más területeken - például a vámokkal kapcsolatban - jogalkotási reformokat és további szabályokat szorgalmaznak.
A Bizottság közleménye „A biztonságos és fenntartható elektronikus kereskedelem átfogó uniós eszköztára” címmel fogalmazza meg a javaslatot, amely olyan nagy horderejű kérdésekre terjed ki, mint a vámreformok és az importált árukra vonatkozó célzott intézkedések, valamint felszólít a fogyasztóvédelem és a versenyjog érvényesítésének fokozására ezen a területen. A fogyasztóvédelemmel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy bár a Bizottság koordináló szerepet játszik a fogyasztóvédelmi együttműködési megállapodásban, a jogszabályok tényleges végrehajtása ezen a területen a tagállami szintű hatóságokra hárul - tehát az EU maga csak korlátozott mértékben tud központosított intézkedéseket hozni - ezért a hangos és nyilvános felhívás a cselekvésre.
A közlemény sürgeti továbbá a fenntartható termékek környezetbarát tervezéséről szóló rendelet első cselekvési tervének elfogadását, hogy segítsen választ adni az elektronikus kereskedelem fellendülése által támasztott környezetvédelmi kihívásokra, valamint sürgeti az uniós társjogalkotókat, hogy álljanak a hulladékokról szóló keretirányelv javasolt módosítása mögé, amely a textilhulladék kezelésére összpontosít. Szerdán a Bizottság egy „digitális méltányossági törvény” előterjesztésének tervét is ismertette, amely McGrath szerint „célzottan a digitális szféra fogyasztóvédelmének megerősítésére” irányulna.
Az EU már tett néhány lépést ezen a területen: tavaly júniusban a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) alapján információkérést küldött a Shein és egy másik alacsony költségű elektronikus kereskedelmi platform, a Temu számára, miután a két platformot központosított uniós felügyelet alá vonták, miután nagyon nagy online platformokká (VLOP) minősítették őket. (Egyébként a Sheinhez hasonlóan a Temu is fogyasztóvédelmi aggályok célpontja: még májusban fogyasztói csoportok összehangolt panaszok sorozatát nyújtották be ellene, azzal vádolva, hogy megsértette a DSA-t.) A Bizottság 2024 márciusa óta szintén DSA-vizsgálatot folytat az AliExpress online piactérrel, az olcsó áruk másik nagy kibocsátójával szemben.
Az online irányítási keretrendszer működésének megkezdése óta az EU az e-kereskedelmet az egyik végrehajtási prioritásként határozta meg - ezt Henna Virkkunen, az Európai Bizottság technológiai szuverenitásért felelős tagja ma megismételte. "Kiemelten kezeljük és fokozzuk a digitális szolgáltatásokról szóló törvény értelmében az online piacterekre alkalmazandó szabályok bizottsági felügyeletét és végrehajtását is, beleértve azt a kötelezettséget, hogy fel kell mérniük, milyen kockázatokat jelent a szolgáltatásuk a fogyasztók számára, és milyen intézkedéseket tesznek e kockázatok mérséklésére” - mondta Virkkunen a sajtótájékoztatón.
Az EU vámuniójának reformjával kapcsolatban 2023 óta a levegőben lóg a javaslat, amely megszüntetné a 150 eurónál kisebb értékű csomagokra vonatkozó vámmentességet. A szerdai tájékoztatón Maros sefcovic, a kereskedelemért és gazdasági biztonságért felelős biztos elmondta, hogy a javaslat az e-kereskedelem fellendülésével kapcsolatos igényeket vette előre, és „kritikus intézkedéseket” tartalmaz, amelyek értelmében az online platformoknak importőrként nagyobb felelősséget kell vállalniuk. "A jelenlegi gyakorlat, miszerint a polgárokat vámügyi szempontból importőrként kezelik, nem hatékony a védelmük biztosítása szempontjából” - figyelmeztetett, és hangsúlyozta az ellenőrzési kapacitások fokozásának szükségességét. "A kis értékű e-kereskedelmi behozatal megugrására válaszul kritikus fontosságú, hogy véglegesítsük vámuniós reformunkat, és azt lehetőleg 2026-ig előrehozzuk” - tette hozzá.
A Bizottság azt javasolja, hogy a tagállamok álljanak a „lehetséges kiegészítő intézkedések” mögé, például a közvetlenül a fogyasztóknak szállított árukra vonatkozó megkülönböztetésmentes kezelési díj bevezetése mögé. Az e területen tervezett egyéb intézkedések közé tartozik egy, az e-kereskedelmi árukra vonatkozó „kiemelt vámellenőrzési terület” létrehozása, valamint a veszélyes áruk gyors azonosítását és eltávolítását célzó összehangolt intézkedések, például termékbiztonsági átvizsgálások elindítása. Sefcovic elismerte, hogy a közlemény „felhívás a cselekvésre”, és arra ösztönzi az uniós jogalkotókat és más érdekelt feleket, hogy „közösen dolgozzanak annak érdekében, hogy minden polgár számára biztosítsák a megbízható online piac előnyeit”.
A Bizottság javaslatára reagálva a BEUC, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet „sürgős és ambiciózus fellépést” sürgetett. „A fogyasztói csoportok tesztjei azt mutatják, hogy számos online értékesített termék, például játékok és textíliák nem biztonságosak. Ha az EU komolyan gondolja a fogyasztók védelmét és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése felé vezető utat, akkor biztosítania kell, hogy mindenki ugyanazon szabályok szerint játsszon” - mondta Agustín Reyna, a főigazgatóság közleményében. "A fogyasztói csoportok teljes mértékben támogatják, hogy az Európai Bizottság és a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket indítsanak, mint például a Temu ellen folyamatban lévő és a ma bejelentett, Shein elleni eljárást” - tette hozzá.
"Osztjuk a CPC Network célját, hogy az európai fogyasztók nyugodtan vásárolhassanak online, és szorosan együtt kívánunk működni a CPC Networkkel és a Bizottsággal az aggályok kezelése érdekében”. - reagált a lépésre Jakub Hera Adamowicz, a Shein szóvivője. A Shein a Bizottság által javasolt, a biztonságos és fenntartható e-kereskedelemre vonatkozó eszköztárra reagáló szélesebb körű megjegyzéseiben azt írta, hogy üdvözli „azokat az erőfeszítéseket, amelyek növelik az európai fogyasztók bizalmát és biztonságát az online vásárlás során”, és támogatását fejezte ki az „egyenlő versenyfeltételek” mellett. "A Shein on-demand modelljének célja a nem hatékony működés csökkentése, valamint az anyagpazarlás és az eladatlan készlet csökkentése, ami lehetővé teszi számunkra, hogy nagyszerű stílust és minőséget kínáljunk elérhető áron. Szabályozási és megfelelőségi csapataink az EU-ban uniós és nemzeti kormányzati szintű partnereinkkel együttműködve tanulmányozni fogják ezeket az ajánlásokat, és megvizsgálják, hogy a Shein hogyan tud szerepet vállalni iparágunk megerősítésében, hogy javítsuk az európai fogyasztók online vásárlási élményét”.
A fellépés az EU tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvére, a fogyasztói jogokról szóló irányelvre, a tisztességtelen szerződési feltételekről szóló irányelvre, az árfeltüntetési irányelvre és az elektronikus kereskedelemről szóló irányelvre hivatkozva zajlik - bár nem világos, hogy a hálózatnak milyen konkrét aggályai vannak a Shein piacterével kapcsolatban. A lépést szerdán jelentette be az Európai Bizottság, amikor egyidejűleg egy intézkedés- és reformcsomagot mutatott be, amelynek célja az alacsony értékű e-kereskedelmi tevékenység utóbbi években tapasztalt megugrása miatt jelentkező számos kockázat kezelése.
Az elektronikus kereskedelemről szóló eseményen az uniós jogalkotók arra figyelmeztettek, hogy az olcsó import „cunamija” elárasztja a piacot olyan termékekkel, amelyek nem felelnek meg a kontinens szabványainak, egészségügyi és biztonsági kockázatokat jelentve az európai fogyasztók számára. Az olcsó importból származó veszélyekre példaként olyan nem biztonságos termékeket említettek, mint a fulladásveszélyt jelentő, apró, leválasztható részekkel ellátott játékok, a nem megfelelően szigetelt elektromos készülékek és a ruházatokban található vegyi anyagok. "A nemzeti hatóságok és a fogyasztói szervezetek által elvégzett vizsgálatok legújabb bizonyítékai és megállapításai nem hagynak kétséget afelől, hogy a bizonyítékok egyértelműek: a vizsgált és ezeken a platformokon értékesített termékek akár 96%-a nem felel meg teljes mértékben a szabályainknak és biztonsági előírásainknak” - mondta Michael McGrath, a jogállamiságért felelős biztos.
Az EU szerint mintegy 4,6 milliárd „kis értékű küldemény” (azaz 150 eurót meg nem haladó értékű áru) került a piacra - ez napi 12 millió csomagnak felel meg -, ami kétszer annyi, mint 2023-ban és háromszor annyi, mint 2022-ben. A rendkívül alacsony költségű e-kereskedelem fellendülése környezetvédelmi és versenyjogi aggályokat is felvet. A jogalkotók szerint a felmerülő kérdések halmaza többirányú megközelítést tesz szükségessé, amely egyrészt igyekszik kihasználni a releváns területeken meglévő jogszabályok teljes körét - például az EU digitális szolgáltatásokról és digitális piacokról szóló törvényét, az általános termékbiztonsági rendeletet és a környezetbarát tervezésre vonatkozó szabályokat -, másrészt pedig más területeken - például a vámokkal kapcsolatban - jogalkotási reformokat és további szabályokat szorgalmaznak.
A Bizottság közleménye „A biztonságos és fenntartható elektronikus kereskedelem átfogó uniós eszköztára” címmel fogalmazza meg a javaslatot, amely olyan nagy horderejű kérdésekre terjed ki, mint a vámreformok és az importált árukra vonatkozó célzott intézkedések, valamint felszólít a fogyasztóvédelem és a versenyjog érvényesítésének fokozására ezen a területen. A fogyasztóvédelemmel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy bár a Bizottság koordináló szerepet játszik a fogyasztóvédelmi együttműködési megállapodásban, a jogszabályok tényleges végrehajtása ezen a területen a tagállami szintű hatóságokra hárul - tehát az EU maga csak korlátozott mértékben tud központosított intézkedéseket hozni - ezért a hangos és nyilvános felhívás a cselekvésre.
A közlemény sürgeti továbbá a fenntartható termékek környezetbarát tervezéséről szóló rendelet első cselekvési tervének elfogadását, hogy segítsen választ adni az elektronikus kereskedelem fellendülése által támasztott környezetvédelmi kihívásokra, valamint sürgeti az uniós társjogalkotókat, hogy álljanak a hulladékokról szóló keretirányelv javasolt módosítása mögé, amely a textilhulladék kezelésére összpontosít. Szerdán a Bizottság egy „digitális méltányossági törvény” előterjesztésének tervét is ismertette, amely McGrath szerint „célzottan a digitális szféra fogyasztóvédelmének megerősítésére” irányulna.
Az EU már tett néhány lépést ezen a területen: tavaly júniusban a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) alapján információkérést küldött a Shein és egy másik alacsony költségű elektronikus kereskedelmi platform, a Temu számára, miután a két platformot központosított uniós felügyelet alá vonták, miután nagyon nagy online platformokká (VLOP) minősítették őket. (Egyébként a Sheinhez hasonlóan a Temu is fogyasztóvédelmi aggályok célpontja: még májusban fogyasztói csoportok összehangolt panaszok sorozatát nyújtották be ellene, azzal vádolva, hogy megsértette a DSA-t.) A Bizottság 2024 márciusa óta szintén DSA-vizsgálatot folytat az AliExpress online piactérrel, az olcsó áruk másik nagy kibocsátójával szemben.

Az online irányítási keretrendszer működésének megkezdése óta az EU az e-kereskedelmet az egyik végrehajtási prioritásként határozta meg - ezt Henna Virkkunen, az Európai Bizottság technológiai szuverenitásért felelős tagja ma megismételte. "Kiemelten kezeljük és fokozzuk a digitális szolgáltatásokról szóló törvény értelmében az online piacterekre alkalmazandó szabályok bizottsági felügyeletét és végrehajtását is, beleértve azt a kötelezettséget, hogy fel kell mérniük, milyen kockázatokat jelent a szolgáltatásuk a fogyasztók számára, és milyen intézkedéseket tesznek e kockázatok mérséklésére” - mondta Virkkunen a sajtótájékoztatón.
Az EU vámuniójának reformjával kapcsolatban 2023 óta a levegőben lóg a javaslat, amely megszüntetné a 150 eurónál kisebb értékű csomagokra vonatkozó vámmentességet. A szerdai tájékoztatón Maros sefcovic, a kereskedelemért és gazdasági biztonságért felelős biztos elmondta, hogy a javaslat az e-kereskedelem fellendülésével kapcsolatos igényeket vette előre, és „kritikus intézkedéseket” tartalmaz, amelyek értelmében az online platformoknak importőrként nagyobb felelősséget kell vállalniuk. "A jelenlegi gyakorlat, miszerint a polgárokat vámügyi szempontból importőrként kezelik, nem hatékony a védelmük biztosítása szempontjából” - figyelmeztetett, és hangsúlyozta az ellenőrzési kapacitások fokozásának szükségességét. "A kis értékű e-kereskedelmi behozatal megugrására válaszul kritikus fontosságú, hogy véglegesítsük vámuniós reformunkat, és azt lehetőleg 2026-ig előrehozzuk” - tette hozzá.
A Bizottság azt javasolja, hogy a tagállamok álljanak a „lehetséges kiegészítő intézkedések” mögé, például a közvetlenül a fogyasztóknak szállított árukra vonatkozó megkülönböztetésmentes kezelési díj bevezetése mögé. Az e területen tervezett egyéb intézkedések közé tartozik egy, az e-kereskedelmi árukra vonatkozó „kiemelt vámellenőrzési terület” létrehozása, valamint a veszélyes áruk gyors azonosítását és eltávolítását célzó összehangolt intézkedések, például termékbiztonsági átvizsgálások elindítása. Sefcovic elismerte, hogy a közlemény „felhívás a cselekvésre”, és arra ösztönzi az uniós jogalkotókat és más érdekelt feleket, hogy „közösen dolgozzanak annak érdekében, hogy minden polgár számára biztosítsák a megbízható online piac előnyeit”.

A Bizottság javaslatára reagálva a BEUC, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet „sürgős és ambiciózus fellépést” sürgetett. „A fogyasztói csoportok tesztjei azt mutatják, hogy számos online értékesített termék, például játékok és textíliák nem biztonságosak. Ha az EU komolyan gondolja a fogyasztók védelmét és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése felé vezető utat, akkor biztosítania kell, hogy mindenki ugyanazon szabályok szerint játsszon” - mondta Agustín Reyna, a főigazgatóság közleményében. "A fogyasztói csoportok teljes mértékben támogatják, hogy az Európai Bizottság és a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket indítsanak, mint például a Temu ellen folyamatban lévő és a ma bejelentett, Shein elleni eljárást” - tette hozzá.
"Osztjuk a CPC Network célját, hogy az európai fogyasztók nyugodtan vásárolhassanak online, és szorosan együtt kívánunk működni a CPC Networkkel és a Bizottsággal az aggályok kezelése érdekében”. - reagált a lépésre Jakub Hera Adamowicz, a Shein szóvivője. A Shein a Bizottság által javasolt, a biztonságos és fenntartható e-kereskedelemre vonatkozó eszköztárra reagáló szélesebb körű megjegyzéseiben azt írta, hogy üdvözli „azokat az erőfeszítéseket, amelyek növelik az európai fogyasztók bizalmát és biztonságát az online vásárlás során”, és támogatását fejezte ki az „egyenlő versenyfeltételek” mellett. "A Shein on-demand modelljének célja a nem hatékony működés csökkentése, valamint az anyagpazarlás és az eladatlan készlet csökkentése, ami lehetővé teszi számunkra, hogy nagyszerű stílust és minőséget kínáljunk elérhető áron. Szabályozási és megfelelőségi csapataink az EU-ban uniós és nemzeti kormányzati szintű partnereinkkel együttműködve tanulmányozni fogják ezeket az ajánlásokat, és megvizsgálják, hogy a Shein hogyan tud szerepet vállalni iparágunk megerősítésében, hogy javítsuk az európai fogyasztók online vásárlási élményét”.