SG.hu

Felelőssé teszi az EU a kínai e-kereskedőket a nem biztonságos árukért

Az EU azt tervezi, hogy a Kínából érkező importáradat visszaszorítása érdekében felelősségre vonja az olyan e-kereskedelmi platformokat, mint a Temu, a Shein és az Amazon Marketplace az online értékesített veszélyes vagy illegális termékekért.

Egy javaslattervezet szerint a vámreformok arra köteleznék az online platformokat, hogy még az áruk EU-ba érkezése előtt szolgáltassanak adatokat, ami lehetővé tenné a tisztviselők számára a csomagok alaposabb ellenőrzését és vizsgálatát. A javaslat az Ázsiából közvetlenül az európai vásárlóknak szállított veszélyes és hamisított áruk számának növekedése miatti aggodalmak közepette született. Jelenleg az EU-ban minden olyan magánszemélyt, aki online vásárol árut, a vámhatóságok importőrnek tekintenek. A reformok elfogadása esetén azonban a felelősség a platformokra hárulna.

"A nem biztonságos, hamisított vagy más módon nem megfelelő termékek növekvő mennyisége súlyos biztonsági és egészségügyi kockázatot jelent a fogyasztók számára, fenntarthatatlan hatást gyakorol a környezetre, és tisztességtelen versenyt gerjeszt a törvényes vállalkozások számára, ami jelentős hatással van a különböző ágazatok versenyképességére” - olvasható a javaslatban. Az EU 2024-ben 4,6 milliárd alacsonyabb értékű csomagot importált, ami négyszeres növekedés 2022-hez képest. Ennek több mint 90 százaléka Kínából származott. E tételek puszta mennyisége a tervezet szerint „fenntarthatatlan terhet ró a hatóságokra”.

A reformok értelmében az online kiskereskedőknek „be kellene szedniük a vonatkozó vámot és áfát, és biztosítaniuk kellene, hogy az áruk megfeleljenek az egyéb uniós követelményeknek”. A javaslat emellett eltörli a 150 eurónál kisebb értékű áruk jelenlegi vámmentességét, és vámellenőrzés alá vonja őket. A tervezet szerint a 27 nemzeti hatóság vámadatait összevonják, és egy új központi uniós vámhatóságot (EUCA) hoznak létre. A dokumentum belső megvitatása még folyamatban van, és a február 5-i közzététel előtt még változhat.


"Az EUCA képes lenne az árukat ezen információk alapján átvizsgálni és a potenciális kockázatokat azonosítani, még az áruk szállításra történő berakodása vagy az EU-ba való fizikai megérkezése előtt” - áll a dokumentumban. "Ez lehetővé teszi majd a vámhatóságok számára, hogy teljes áttekintést kapjanak az ellátási láncokról, előre láthassák a behozatal és a kivitel ellenőrzését, és ellenőrzési ajánlásokat tegyenek a tagállamoknak.” A javaslat szerint a hamisítás a ruhaiparnak közel 12 milliárd euró éves árbevételébe (a bevétel 5 százaléka), a kozmetikai iparnak 3 milliárd euróba (az árbevétel 5 százaléka), a játékiparnak pedig 1 milliárd euróba (az árbevétel közel 9 százaléka) kerül. Az EU új hulladékkezelési szabályai arra is kötelezik majd az eladókat, hogy hozzájáruljanak a nem kívánt termékek, köztük a ruhák ártalmatlanításának költségeihez - teszi hozzá a dokumentum. Az EU azt is fontolóra veszik, hogy csomagonkénti kezelési díjat szabjon ki.

A nagy online platformok piaci magatartását ellenőrző külön szabályok alapján a Bizottság már vizsgálódik a Shein és az Amazon ellen, és eljárást indított az AliExpress és a Temu ellen. Az online piacterek mentesülnek a felelősség alól a honlapjukon más eladók által értékesített árukért, kivéve, ha tudatosan illegális vagy veszélyes termékeket árulnak, vagy nem távolítják el azokat gyorsan, ha észlelik őket. A Temu és a Shein korábban mindannyian azt közölték, hogy betartják az uniós szabályokat. A Temu közölte, hogy támogatja a fogyasztók javát szolgáló politikai változtatásokat. Az Amazon közölte, hogy proaktív intézkedésekkel megakadályozza, hogy nem biztonságos vagy nem megfelelő termékek kerüljenek fel az oldalára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #6
    "Ráadásul azt állítod 2x szedik le?"

    Eloszor is a vamot es az afa-t meg kell fizetni a szallitasi dijra is, ami normal esetben nem lenne, masreszt a helyi vamugyintezesi dijakat is ki kell fizetni. Ez par ezer forint, de akkor is meg kell fizetni, ha egyebkent vammentesnek minosul az aru. Ez az a dij, amibol a helyi szallitasi cegek beveteleit kompenzaljak, ugyanis jelentosen tobb aru jon be mint amennyi kimegy es mivel a forgalom kiegyenlitesi szerzodesek miatt csak a felado postanak kell fizetni, ezert a kinai allam nem fizeti a szallitas magyarorszagi reszet. Ha door to door rendel az ember egy nyugati postaszolgalattal (amazon + ups), akkor ez a dij kiesik, mert ugyanaz a ceg hozza vegig az arut. Az, hogy vamugyintezesi dijnak hivjak csak szep kifejezes arra, hogy belfoldi szallitasi koltseg. Btw. az USA az elozo Trump kormanyzat alatt kilepett a kiegyenlitesi szerzodesekbol, ezert akkor mindket posta kapott a szallitasi koltsegekbol (amitol persze majd duplajara nott az USA-EU koltseg, plusz a magyar cegek meg erre is rateszik a plusz dijakat mert megtehetik, hogy ketszer fizessen nekik a vevo a szallitasert)

    Egyebkent az importorok haszna miatt van az, hogy ugyanaz a japan termek 3-4x annyiba kerul itthon mint Japanbol megrendelve a 50%-os szallitas+vam+afa+ugyintezesi dijjal egyutt. Viszont ujabban az importorok keresere bevezettek azt, hogy EU-s ugyfelnek bizonyos termekeket nem adhatnak el a japan helyi boltok, mert az veszelyeztetne a profitjukat. Viszont ugyanz a bolt olyan termeket amit egyik importor se hoz be mar adhat olcson. Es ezek a japan boltok, nem is a kinaiak. Utobbiak reszben atalltak az EU-s raktar rendszerre, tehat bejon mint tomegaru kontenerben es mar belfoldi termekkent aruljak. Ezzel az importor es vam koltsegek jelentosen csokkenthetoek. Viszont az EU-nak azert nem tetszik a folyamat, mert egyreszt kisebb a vam beveteluk, masreszt ezt a kinai allam tamogatja olcso szallitassal, ami elonybe hozza a kinai tulajdonu EU-s importor cegeket az EU-s belfoldi konkurenciaval szemben. (a trukk a kisebb profit rata hasznalata a nagyobb piac megszerzese erdekeben, ami torvenyes, de az EU-nak nem tetszik)

    Ugyanezt szeretnek az autogyartok megcsinalni Magyarorszagon, azaz behoznak a lapraszerelt elektromos autokat es mar Made In EU-kent arulnak a nemet es francia gyarak arai alatt. Raadasul ezekre nem vonatkozhatna az EU-s extra vam sem, mert itt raknak ossze oket. Ha nem sikerul megbuktatni a mostani magyar kormanyt mielott ezek a gyarak termelni kezdenek, akkor az EU-s autoiparnak annyi lesz es a mostani nemet es francia hasznot a kinai gyarak es a nekik otthont ado Magyarorszag fogja megkapni, ami egyertelmuen elfogadhatatlan minden erintett francia es nemet felnek. Ezert is szukseges minel hamarabb a demokratikus valtozas itthon is. (plusz ugyebar egy csomo EU-s alapjog serul, pl. a szabad migracio joga az afrikai es kozel keleti bevandorloknak, de felhozhatnam a pszihologiai problemakkal kuzdok kezelesenek szinte teljes hianyat is, pl. a nyugaton leggyakoribb kezeles, a sterilizacioval jaro nemvaltoztatas alkotmanyi szintu akadalyozasat is, ami szinte minden EU-s alapelvvel es ertekkel szembe megy, de sokaig folytathatnam a felsorolast)
  • Tetsuo #5
    Te miről beszélsz? Magyarországon egyáltalán nem több a vám, mint más európai országban. Ráadásul azt állítod 2x szedik le? Még sosem hallottam ilyenről. Nemrégen vásároltam az Amazonról, az Aliexpressről és máshonnan is. Amit a bolt elkért, azt kellett fizetnem, azon felül soha semmit. Ők már belekalkulálják a vámot, az ÁFÁ-t, neked azt nem kell intézni, nem kell vele foglalkozni. Persze van olyan kis bolt, amelyik nem intézi, mondjuk japán kézműves terméket rendelsz, akkor ott te intézed külön - egyszer és pont annyit, mint Franciaországban vagy Dániában.
  • kovacspista76 #4
    Csakhogy, ez nem amiatt van mert én Kovács János a temuról rendelem meg a kacatjaimat.... ugyanis ugyanezek a kacatok a nagy "importőrök" által is bejönnek kínából, amit ők utána a hasznukkal megnövelt áron adják el nekem.
    Tehát az áradat megvan, a különbség az hogy a sok kicsi csomagra nehezebb kivetni a vámot meg az áfát.

    Úgyhogy én mint EU állampolgár nem örülök a tervezetnek.... nekünk end usereknek jó a temu meg az aliexpress.
  • reptile1313 #3
    hat persze. a sok eloskodot meg kell vedeni, akik kartellezve sanyargatjak az embereket, pont ugy mint az energiahatalmak.
    nehogy szerencsetlen csalad jol jarjon es annyiert vegyen meg egy cipot, amennyit er. kell a sok semmittevonek is valami munka.
  • drsx #2
    "A reformok értelmében az online kiskereskedőknek „be kellene szedniük a vonatkozó vámot és áfát, és biztosítaniuk kellene, hogy az áruk megfeleljenek az egyéb uniós követelményeknek”. A javaslat emellett eltörli a 150 eurónál kisebb értékű áruk jelenlegi vámmentességét, és vámellenőrzés alá vonja őket."

    Ez nagyreszt mar evek ota igy mukodik. Kiveve Magyarorszagon, ahol az ebay/amazon ES a vamosok/m.kir.posta IS beszedik a pofatlanul magas afat es vamot, az ezer forintos vacakra meg ezer forintot ratesznek. Mas europai orszagokban a kormany megelegszik azzal, hogy a nagy platformok beszedik a beszednivalot.

    Tovabba sokkal versenykepesebbek lehetnenek a Magyarorszagon mukodo kereskedok, ha nem kellene 1000-2000 forint szallitasi koltseget fizetni minden par szaz forintos vacakert.
  • dyra #1
    Eszméletlen sok jó cuccot gyártanak olcsón, viszont eszméletlen sok gagyi vacakot is. rengeteg eleve szemét cuccot. Azért ezt valahogy "fogni" kéne.