SG.hu

A spanyol miniszter­elnök keményebben lépne fel a közösségi média-cégekkel szemben

Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök szerint az Európai Uniónak véget kellene vetnie a közösségi médiaplatformok felhasználóinak névtelenségének, és szerinte a platformok vezetőit kellene személyesen felelősségre vonni, ha nem tartják be a kontinens szabályait.

A szociáldemokrata politikus a svájci Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumon elmondta, hogy az EU Tanács következő brüsszeli ülésén egy három intézkedésből álló csomagot tervez benyújtani uniós vezető társainak. A technomilliárdosok egy kis csoportja, amely „már nem elégszik meg azzal, hogy szinte teljes gazdasági hatalmat birtokol”, most már „a politikai hatalmat is akarja, oly módon, hogy aláássa demokratikus intézményeinket, és ezt a célt nem is titkolják” - mondta Sánchez.

A spanyol vezető azt javasolta, hogy a közösségi médiaplatformokon a felhasználók anonimitását váltsák fel egy „uniós digitális személyazonossági tárcával”, amely lehetővé tenné az emberek számára, hogy beceneveket használjanak, de a bűnüldöző szervek összekapcsolhatnák ezeket a valódi személyazonosságukkal, ha bűncselekményt követnének el. A digitális személyazonossági tárca a kiskorúakat is megóvná a nem megfelelő tartalmak elérésétől - mondta.

Sánchez szerint az EU-nak egyszer s mindenkorra meg kellene nyitnia „a közösségi média algoritmusainak fekete dobozát”, hozzátéve, hogy az algoritmusokat „úgy alakítják ki, hogy bizonyos politikai nézeteket előre soroljanak, másokat pedig támogassanak”. Az uniós digitális gazdasági törvényt teljes mértékben érvényre kell juttatni, és meg kell szigorítani a szankciókat - mondta. Az Európai Algoritmus-Átláthatósági Központnak hatásköröket kell adni a közösségi hálózatok működésének ellenőrzésére „mindenféle korlátozás nélkül” - tette hozzá.


A közösségi médiumok vezérigazgatóit személyesen kellene felelősségre vonni a szabályok be nem tartásáért - javasolta, mondván, hogy nem azért döntöttek úgy, hogy nem állítják le az álhíreket a platformjaikon, mert "ez nehéz, hanem mert jót tesz az üzletnek, mert több kattintást és hirdetőt vonz, és mert segít nekik a politikai nézeteik előre mozdításában”. Sánchez szerint a közösségi média a nyilvános vitákat túlságosan leegyszerűsíti és polarizálja, a szavazatokat kedvelésekkel helyettesíti, és a dezinformációt segíti elő azáltal, hogy milliószámra erősíti az álhíreket.

Sánchez javaslatai akkor hangzottak el, amikor néhány uniós politikus kilépett az Elon Musk technológiai vállalkozó tulajdonában lévő, korábban Twitter néven ismert X közösségi médiaplatformról, tiltakozásul az ellen, hogy az szerintük a szélsőjobboldali nézetek erősítésének eszközévé vált. A spanyol miniszterelnök elismerte, hogy ő is fontolgatta, hogy kilép néhány platformról, de nem nevezett meg egyet sem. A politikusok X-ről való kivonulása Musk több nyugati kormányt, köztük az Egyesült Királyságét is célba vevő megjegyzéseit követi.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #2
    .
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2025.01.28. 22:10:55
  • Tetsuo #1
    A médiacéget egybe kell írni. Még a címben is hibás...