SG.hu
Az X rivális Bluesky népszerűségének megugrása az EU figyelmét is felkeltette
Menekülnek az emberek az X-ről, többségük a Bluesky közösségi hálózaton lel új otthont. Azonban a Bluesky megsérti az uniós szabályokat azzal, hogy nem jelentette be a felhasználók számát a szervezet számára.
A Bluesky közösségi hálózat népszerűsége a rivális X-től való felhasználói elvándorlás miatt jelenleg ugrásszerűen nő, mindazonáltal sérti az Európai Unió előírásait, amelyek szerint minden online platformnak rendszeresen közzé kell tennie a regionális felhasználói számokat. A digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) - amely februárban lépett teljes körűen hatályba - egy olyan online keretrendszer, amelynek célja a nagyobb átláthatóság elősegítése, valamint a különböző online platformokon, közösségi hálózatokon, piactereken és másutt megjelenő tiltott és toxikus tartalmak kezelése. Bár a legszigorúbb kötelezettségeket a nagyon nagy online platformokként (VLOP) megjelölt platformokra és közvetítőkre rója, bizonyos szabályok minden online szolgáltatóra vonatkoznak.
A DSA 24. cikke ugyanis előírja, hogy az uniós piacot kiszolgáló valamennyi online platformnak évente kétszer jelentést kell tennie a regionális felhasználói számokról „online felületük nyilvánosan elérhető részében”. A korábban Twitter néven ismert közösségi hálózat pontosan ezt teszi, akárcsak a Meta, de úgy tűnik, hogy a Bluesky lemaradt az emlékeztetőről. A DSA értelmében a platformokra az adatszolgáltatás elmulasztása miatt kiszabható büntetések elérhetik a globális éves forgalmuk 1%-át. A Bluesky nemrégiben saját bevallása szerint átlépte a 20 millió felhasználót világszerte. A DSA-nak való megfelelés érdekében azonban külön ki kell emelnie az uniós felhasználókat, és az információkat az EU által évente kétszer előírt jelentéstételi protokoll szerint közzé kell tennie a weboldalán.
Jelenleg a Bluesky 20 milliós globális összlétszáma egyértelműen azt jelenti, hogy a platform bőven elmarad a 45 milliós havi felhasználói küszöbértéktől, amely alapján a DSA szerint VLOP-nak minősülhet. Mivel azonban a rendelet egyes átláthatósági közzétételei általában a platformokra vonatkoznak, az Európai Bizottság levélben fordult a tagállamokhoz, ahol jellemzően az általános szabályok végrehajtása történik - és megkérdezte, hogy „megtalálják-e a Bluesky nyomait” az országukban, például egy olyan irodát, amelyhez fordulhat az EU a megfelelő információk bekérése érdekében.
„A digitális szolgáltatásokról szóló törvény 24. cikke előírja, hogy az EU-ban minden online platformnak, így a BlueSky-nak is, évente kétszer (februárban és augusztusban) jelentenie kell a felhasználói számait a saját weboldalán” - mondta Thomas Regnier, az Európai Bizottság szóvivője. „Ez segíti a Bizottságot abban, hogy figyelemmel kísérje a piaci fejleményeket, és potenciálisan kijelölje - vagy visszavonja - a platformok VLOP státusát, ha elérik a 45 millió havi aktív felhasználóval kapcsolatos küszöbértéket.”
A Bluesky közösségi hálózat népszerűsége a rivális X-től való felhasználói elvándorlás miatt jelenleg ugrásszerűen nő, mindazonáltal sérti az Európai Unió előírásait, amelyek szerint minden online platformnak rendszeresen közzé kell tennie a regionális felhasználói számokat. A digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) - amely februárban lépett teljes körűen hatályba - egy olyan online keretrendszer, amelynek célja a nagyobb átláthatóság elősegítése, valamint a különböző online platformokon, közösségi hálózatokon, piactereken és másutt megjelenő tiltott és toxikus tartalmak kezelése. Bár a legszigorúbb kötelezettségeket a nagyon nagy online platformokként (VLOP) megjelölt platformokra és közvetítőkre rója, bizonyos szabályok minden online szolgáltatóra vonatkoznak.
A DSA 24. cikke ugyanis előírja, hogy az uniós piacot kiszolgáló valamennyi online platformnak évente kétszer jelentést kell tennie a regionális felhasználói számokról „online felületük nyilvánosan elérhető részében”. A korábban Twitter néven ismert közösségi hálózat pontosan ezt teszi, akárcsak a Meta, de úgy tűnik, hogy a Bluesky lemaradt az emlékeztetőről. A DSA értelmében a platformokra az adatszolgáltatás elmulasztása miatt kiszabható büntetések elérhetik a globális éves forgalmuk 1%-át. A Bluesky nemrégiben saját bevallása szerint átlépte a 20 millió felhasználót világszerte. A DSA-nak való megfelelés érdekében azonban külön ki kell emelnie az uniós felhasználókat, és az információkat az EU által évente kétszer előírt jelentéstételi protokoll szerint közzé kell tennie a weboldalán.
Jelenleg a Bluesky 20 milliós globális összlétszáma egyértelműen azt jelenti, hogy a platform bőven elmarad a 45 milliós havi felhasználói küszöbértéktől, amely alapján a DSA szerint VLOP-nak minősülhet. Mivel azonban a rendelet egyes átláthatósági közzétételei általában a platformokra vonatkoznak, az Európai Bizottság levélben fordult a tagállamokhoz, ahol jellemzően az általános szabályok végrehajtása történik - és megkérdezte, hogy „megtalálják-e a Bluesky nyomait” az országukban, például egy olyan irodát, amelyhez fordulhat az EU a megfelelő információk bekérése érdekében.
„A digitális szolgáltatásokról szóló törvény 24. cikke előírja, hogy az EU-ban minden online platformnak, így a BlueSky-nak is, évente kétszer (februárban és augusztusban) jelentenie kell a felhasználói számait a saját weboldalán” - mondta Thomas Regnier, az Európai Bizottság szóvivője. „Ez segíti a Bizottságot abban, hogy figyelemmel kísérje a piaci fejleményeket, és potenciálisan kijelölje - vagy visszavonja - a platformok VLOP státusát, ha elérik a 45 millió havi aktív felhasználóval kapcsolatos küszöbértéket.”