SG.hu

A kínaiak markában van Elon Musk

Az elektromos autóktól a napelemekig Musk olyan csúcstechnológiai ágazatokban épített vállalkozásokat, amelyeknél Peking érvényesíteni akarja a kínai dominanciát.

Nincs olyan amerikai vállalatvezető, aki láthatóbban és bőkezűbben támogatta volna Donald J. Trump megválasztott elnököt, mint Elon Musk - és nem is nagyon van más, akinek bonyolultabb a kapcsolata Kínával, azzal az országgal, amellyel szemben Trump magasabb vámokkal és más intézkedésekkel kíván fellépni. Musk számára sok minden forog kockán. Legismertebb cége, az elektromos járműveket gyártó Tesla az autóinak felét Kínában gyártja. A Tesla több autót ad el Kínában, mint bárhol máshol az Egyesült Államokon kívül, és a helyi konkurencia egyre erősebb. A kínai szabályozó hatóságok még nem engedélyezték, hogy a Tesla bevezesse a legújabb vezetéstámogató és önvezető autótechnológiáját, miközben a kínai autógyártók hasonló rendszerekkel vágtatnak előre.

Musk személyesen fordult a korábbi kínai miniszterelnökhöz, Li Ko-csianghoz, hogy engedélyezze a Tesla által teljes önvezetésnek nevezett technológia bekapcsolását, mivel a vállalat piaci részesedése Kínában egyre csökken. Egyes szakértők szerint Peking képes lehet arra, hogy Muskból olyan befolyásos szövetségest faragjon, aki megpróbálja meggyőzni Trumpot, hogy a kereskedelemben békülékenyebb megközelítést alkalmazzon. "Ha a kínai vezetőknek fontos üzenetet kell átadniuk Trump elnöknek, Elon Musk egyértelműen a legjobb közvetítő” - mondta Michael Dunne, egy régóta a kínai autóiparban tevékenykedő, jelenleg San Diegóban élő tanácsadó.

Musk számos más vállalatának, köztük a napenergia és a nagyméretű akkumulátorok területén működő vállalkozásainak is komoly konkurenciát jelentenek a kínai vállalkozások. Néhány vállalkozásának előnyére válhat a kínai és az amerikai gazdaság szétválasztása. A Trump első ciklusában bevezetett, majd Biden elnök által megemelt vámok megállították a kínai autógyártók amerikai piacra való benyomulását. "Őszintén szólva úgy gondolom, hogy ha nincsenek kereskedelmi korlátok, akkor a világ legtöbb vállalatát le fogják rombolni” - mondta Musk a kínaiakról a Tesla januári eredménybeszámolóján.

Míg Musk szinte minden a Szilícium-völgyben és Seattle-ben lévő riválisa a digitális technológiákra összpontosított, addig ő gyárakat épített. Olyan globális iparágakban versenyez, amelyeket a kínai kormány nagymértékben finanszíroz - nem csak az elektromos járműveket, hanem az akkumulátorokat, a napenergiát és az űrhajóindításokat is. Kína államilag ellenőrzött bankrendszere tavaly 670 milliárd dollárra növelte az iparnak nyújtott nettó hitelezést a 2019-es 83 milliárd dollárról. "Szinte minden területen, amelyre a vállalatai összpontosítanak, sok kínai versenytárs van” - mondta Scott Kennedy, a washingtoni Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának kínai üzleti és gazdasági szakértője. „Alapvetően olyan iparágakban van jelen, ahol a kínaiak az ellenfelei, szemben a partnereivel”.

Musk rakétatársasága, a SpaceX - amely a múlt héten lőtte fel űrhajóját Trump vendégeskedésével - olyan állami kötődésű kínai vállalatokkal rivalizál, amelyek szintén a fellövésekben látnak piacot. A Tesla Energy nagyméretű akkumulátorcsomagokat gyárt, amelyeket energiatárolásra használnak nap- vagy szélenergiával kombinálva, egy olyan növekvő piacon, amelyet egyébként Kína ural. Kína jelenleg a világ fő szállítója a napelemek terén, de a Tesla Energy a dél-koreai Qcells-szel partnerségben akarja megvetni a lábát ebben az ágazatban. És egy olyan időszakban, amikor Kína gyártja a világ legtöbb óriási alagútépítő gépét, amelyekkel metrókat, vízrendszereket és katonai bázisokat építenek, Musk megalapította saját Boring Companyját Texas déli részén.

Musknak tehát a legtöbb üzletágában kemény konkurenciával kell szembenéznie Kína részéről, és ezek közül az elektromos autók ágazata a legbonyolultabb. Amellett, hogy Kína kritikus fogyasztói piac a Tesla számára, itt található a vállalat legnagyobb, kevesebb mint egy év alatt felépített összeszerelő üzeme is. Ez a sanghaji gyár látja el az európai piac nagy részét is, miután a vállalat Németországban politikai akadályokba ütközött, sőt, gyújtogatásba is keveredett. A Tesla Kínából importálja az elektromos autók akkumulátorcsomagjait az Egyesült Államokba, hogy kiegészítse saját nevadai gyártását.


A kínai szabályozó hatóságok még nem engedélyezték a Teslának, hogy a kínai utakon bevezesse a teljes önvezetést, számos kínai vállalat, köztük a Nio, a Huawei és a Baidu azonban engedélyt kapott hasonló vagy fejlettebb alternatívák bevezetésére. A Tesla "nagy hátrányban van a kínai piacon, mert nincs intelligens vezetési rendszerük” - mondta Tu Le, a Sino Auto Insights, a kínai autóiparra szakosodott detroiti tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Amikor a Tesla autói 2020-ban nagy számban elérhetővé váltak, népszerűségük átalakította a kínai autópiacot, mivel az elektromos járművek divatosnak és vonzónak tűntek - mondta Bill Russo, egy sanghaji elektromosautó-tanácsadó.

Azóta az államilag ellenőrzött bankok dollármilliárdokat adtak kölcsön alacsony kamatlábak mellett a kínai autógyártóknak, amelyek a pénzt arra használták fel, hogy ádáz árháborút indítsanak, ami eltüntette az autókon lévő hasznot. A Tesla is részt vett az árversenyben, de kínai eladásai lassabban nőttek, mint a helyi riválisoké.

Mint a legtöbb amerikai vállalat Kínában, a Tesla is potenciális politikai kockázatokkal néz szembe. A Biden-kormányzat a nemzetbiztonságra hivatkozva szabályozási eljárást indított, hogy megtiltsa a Kínából vagy Oroszországból származó hálózatba kapcsolt "okosautók" behozatalát vagy értékesítését az Egyesült Államokban. Ha ez az eljárás a Trump-kormányzat alatt folytatódik, és az ilyen autók betiltását eredményezi, a kínai szabályozó hatóságok megtorlásul korlátozhatják a Tesla-autókat, amelyek a környezetük kiterjedt fényképezésére támaszkodnak, hogy az alapvető vezetési segítséget biztosítani tudják. (Kína már betiltotta a Tesla-autók használatát néhány érzékeny helyen, például katonai bázisokon.)

A legnagyobb kérdés Musk kínai-amerikai kereskedelmi kapcsolatokra gyakorolt befolyását illetően az, hogy meddig tart majd a Trumppal kötött szövetsége. Musk több mint 100 millió dollárral járult hozzá Trump választási erőfeszítéseihez, egyes elemzők azonban már most megkérdőjelezik, hogy barátságuk elég hosszú ideig tart-e majd ahhoz, hogy változást hozzon. "A világ két legnagyobb egója előbb-utóbb kenyértörésre viszi a dolgot” - véli Le.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!