SG.hu

A technológiától való függőség elképesztő oktatási egyenlőtlenségeket okoz

Az UNESCO jelentése szerint a világjárvány idején az online távoktatásra való nagyfokú támaszkodás elterelte a figyelmet a gyermekek otthoni tanításának méltányosabb módjairól.

2020 elején a koronavírus terjedésével az iskolák világszerte hirtelen leállították a személyes oktatást. Sok ország vezetése és sok szülő számára az online tanításra való átállítás tűnt a legkézenfekvőbb átmeneti megoldásnak. Az iskolák világszerte igyekeztek digitális eszközöket biztosítani a diákok számára és szinte egyik napról a másikra a Zoomhoz hasonló videokonferencia-szoftverek váltak a tanárok által használt fő platformmá az oktatásban. Az UNESCO - az ENSZ oktatási és kulturális szervezete - új jelentése szerint a világjárvány idején a távoktatási technológiára való túlzott támaszkodás "elképesztő" oktatási egyenlőtlenségekhez vezetett világszerte. A 655 oldalas anyag szerint ez egy világméretű "oktatástechnológiai tragédia" volt.

Az UNESCO "Oktatás jövője" részlegének jelentése valószínűleg tovább szítja a vitát arról, hogy a kormányok és az egyes iskolák hogyan kezelték a világjárvány miatti korlátozásokat, és hogy egyes országoknak jobb lett volna-e hamarabb megnyitni az iskolákat a személyes oktatás számára. Az UNESCO kutatói szerint a technológiától való "példátlan" függés - amelynek célja az volt, hogy a gyermekek folytathassák iskolai tanulmányaikat - világszerte több százmillió diák esetében fokozta az egyenlőtlenségeket és tanulási nehézségeket okozott.


Az online tanulás világszerte elsődleges megoldásként való népszerűsítése akadályozta a nyilvános vitát az igazságosabb, kevésbé a műszaki adottságoktól függő alternatívákról is, mint például a rendszeres iskolai feladatcsomagok biztosítása minden diák számára, az iskolai órák rádió vagy televízió útján történő megtartása és az iskolák korábbi megnyitása a személyes tanórák számára, mondták a kutatók. "A rendelkezésre álló bizonyítékok határozottan arra utalnak, hogy a világjárvány idején tapasztalt jó dolgok bár fontosak és figyelmet érdemelnek, de azokat messze háttérbe szorították a kudarcok" - áll az UNESCO jelentésében. Az UNESCO kutatói azt javasolják, hogy az oktatásért felelős tisztviselők a tanárokkal folytatott személyes oktatást helyezzék előtérbe, ne pedig az online platformokat, mint a diákok tanulásának elsődleges mozgatórugóját. Az iskolákat pedig arra ösztönözték, hogy mielőtt egy új technológiát elkezdenének használni oktatási célokra, győződjenek meg arról, hogy az tényleges hasznot hoz-e a diákoknak.

A jelentés legfőbb megállapítása, hogy a technológia nem váltotta be az ígéreteket. A Szilícium-völgyi informatikai cégek, valamint az ipar által finanszírozott nonprofit csoportok és agytrösztök a számítógépeket, az alkalmazásokat és az internet-hozzáférést több mint egy évtizeden át olyan újításokként hirdették, amelyek demokratizálják és modernizálják a diákok tanulását. Sokan azt ígérték, hogy az ilyen digitális eszközök lehetővé teszik majd az iskolások számára, hogy saját tempójukban tanuljanak és azonnali automatikus visszajelzést kapjanak munkájukról a tanulást elemző algoritmusoktól. De a jelentés megállapításai megkérdőjelezik azt a nézetet, hogy a digitális technológiák egyet jelentenek az oktatási egyenlőséggel és a haladással. A jelentés szerint amikor a koronavírusos megbetegedések 2020 elején megugrottak, a műszaki eszközök eladásainak megugrása hozzájárult ahhoz, hogy az online tanulás a legvonzóbb és leghatékonyabb megoldásnak tűnjön az oktatásban, még akkor is, ha egyenlőbb, alacsonyabb technológiai színvonalú lehetőségek is rendelkezésre álltak.


Az UNESCO kutatói megállapították, hogy a online tanulásra való áttérés jelentős előnyöket biztosított a tehetősebb háztartásokban élő gyermekeknek, miközben hátrányos helyzetbe hozta az alacsonyabb jövedelmű családok gyermekeit. 2020 májusára a nemzeti távoktatási programok 60 százaléka "kizárólag" internetkapcsolatos platformokra támaszkodott. A jelentés szerint azonban közel félmilliárd fiatal - a világ általános és középiskolás diákjainak mintegy fele -, akiket ezek a távoktatási programok megcéloztak, nem rendelkeztek otthoni internetkapcsolattal, ami kizárta őket a részvételből. A jelentésben idézett adatok és felmérések szerint 2020-ban még a fejlett, nyugati országokban is a tanulók egyharmada "el volt zárva az oktatástól" a nem megfelelő internetkapcsolat vagy hardver miatt. Az olyan szegény országokban, mint Pakisztán még rosszabb volt a helyzet: 2021-ben a háztartások 30 százaléka mondta, hogy ismeri a távoktatási programokat, és ennek a csoportnak is csak kevesebb, mint a fele rendelkezett a részvételhez szükséges technológiával.

Az UNESCO kutatói szerint a tanulók tanulási eredményei megtorpantak vagy "drámaian csökkentek", amikor az iskolák a személyes tanítást helyettesítő digitális megoldást alkalmaztak, még akkor is, ha a gyerekek hozzáférhettek elektronikus eszközökhöz és internetkapcsolathoz. A jelentés szerint az online tanuló diákok lényegesen kevesebb időt töltöttek oktatási feladatokkal és több időt monoton feladatokkal. A jelentés leírja, hogy a napi rutin "kevésbé szólt a tanulásról, mint inkább a fájlmegosztó rendszereken való átverekedésről, az oktatási anyagok közötti böngészésről, a használt vállalati platformok frissítéseinek ellenőrzéséről és a hosszú videohívások elviseléséről".

A jelentés szerint az online tanulás a tanulók szocializációs és nem akadémiai tevékenységeinek lehetőségeit is korlátozta vagy megkurtította, ami miatt sok diákot elszakadt a tanulástól vagy kimaradt az iskolából. A jelentés figyelmeztetett, hogy a távoktatásra való áttérés egy maroknyi technológiai platformnak - mint például a Google és a Zoom - rendkívüli befolyást biztosított az iskolákban. A jelentés szerint ezek a digitális rendszerek gyakran olyan magánvállalkozói értékeket és programokat erőltettek, amelyek ellentétben állnak az állami oktatás "humanista" értékeivel. Az esetek megismétlődésének megelőzése érdekében a kutatók szerint szabályozásra és védőkorlátokra van szükség. Azt javasolják, hogy az iskolák az iskolások érdekeit helyezzék előtérbe az oktatástechnológia alkalmazásának központi kritériumaként. Gyakorlatilag a kutatók az online tanulási eszközökkel kapcsolatos szabályozás megerősítésére szólítanak fel. Azt is javasolják, hogy az oktatást szabályozó hivatalok adjanak nagyobb beleszólást a tanároknak abba, hogy az iskolák milyen digitális eszközöket alkalmaznak és hogyan használják azokat.


Oktatási és ipari szakértők üdvözölték a jelentést, mondván, hogy több kutatásra van szükség a világszerte bevezetett online oktatás hatásairól. "A jelentés következtetése - miszerint a társadalmaknak éberen kell figyelniük arra, hogy a digitális eszközök hogyan alakítják át az oktatást - hihetetlenül fontos" - mondta Paul Lekas, a Software & Information Industry Association globális közpolitikáért felelős vezetője, egy olyan csoport, amelynek tagjai közé tartozik az Amazon, az Apple és a Google. "Rengeteg tanulságot lehet levonni abból, hogy a digitális oktatás hogyan zajlott a világjárvány idején és hogyan lehet csökkenteni a digitális szakadékot." Jean-Claude Brizard, a Digital Promise nevű nonprofit oktatási csoport vezérigazgatója - amelyet a Google, a HP és a Verizon is támogat - elismerte, hogy "a technológia nem jelent gyógyírt". De azt is elmondta, hogy bár az iskolarendszerek nagyrészt felkészületlenek voltak a világjárványra, az online oktatási eszközök segítettek elősegíteni "az egyénre szabottabb, fokozott tanulási tapasztalatokat, ahogy az iskolák áttértek a virtuális osztálytermekre".

Az Education International, a világszerte mintegy 380 tanári szakszervezetet és 32 millió tanárt tömörítő ernyőszervezet szerint az UNESCO jelentése kiemeli a személyes, személyes tanítás fontosságát. "A jelentés végérvényesen kimondja, amit már eddig is tudtunk, hogy az iskola nevű hely számít" - mondta Haldis Holst, a csoport főtitkárhelyettese. "Az oktatás nem üzlet és nem is egyszerűen tartalomszolgáltatás. A kapcsolatról szól, a társadalomról. Alapjában véve emberi."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • end3 #5
    "Az oktatás nem üzlet és nem is egyszerűen tartalomszolgáltatás. A kapcsolatról szól, a társadalomról. Alapjában véve emberi." - (És ezzel mindent elmondtak.)
  • Tetsuo #4
    A technika önmagában áldás vagy átok (mondja a közhely), attól függ mire használjuk. Sajnos az utóbbi időkben egyre inkább rosszra használjuk. Elviekben lehetne sokkal jobb és alapvetően jó dolgokra használni a rossz helyett, ez mégsem valósul meg általánosságban.

  • Tetsuo #3
    A legtöbben amiatt haltak meg, mert nem kaptak rendes ellátást a COVID-ra hivatkozva. Minden osztály kongott az ürességtől, kivéve a fertőzésit.
  • Akva #2
    A koronavírussal kapcsolatos ÖSSZES intézkedés 90%-a állatság volt. A legtöbb haláleset nagyon nagy eséllyel a kórházi lélegeztetés közben fellépő bakteriális felülfertőzésből adódott, a maradék jelentős része is kórházi felülfertőződésből. Amikor egészen nyilvánvaló, hogy nem képesek hatékonyan közbeavatkozni, akkor nem kéne közbeavatkozni. Tudomásul kéne venni, hogy mindent nem lehet kivédeni, de ha ész nélkül megpróbálunk akármit is, de bármit tenni, akkor igen valószínű, hogy a kár több lesz, mint a haszon.
  • kjhun #1
    Magam is tapasztaltam, hogy mekkora katasztrófa volt, ez az egész, a Kréta rendszerrel együtt! Az ált. iskolások hazazavarása, óriási hiba volt, látván azt, hogy még a felsőbb osztályok nebulóinak is gondot okozott ez, kivéve ha nem zseni, hardcore kocka, az ember fia/lánya, a különféle rendszerek haszálata, mert annyira sok évnyi tapasztalat, alapkészségek hiányát lehetett tapasztalni... 30 éves korukra, nyilván menne, aki sokat lóg onlány, beletanul a gép és a Win/Net lelkivilágába, de egy 4-5.-ik osztályos nebulótól már ne várjuk ezt oly könnyen el. A mobilok tapogatása, mint készség, a FB és hasonszörű 'jóságok' használatával együtt, az nem egyenlő ezzel. Azt könnyű csinálni.