SG.hu
Musk beperelte a hirdetőit, de azok inkább feloszlatják a szövetségüket
Musk azzal vádolt meg egy hirdetői csoportot, hogy bojkottot szerveznek az X ellen, de a Global Alliance for Responsible Media nem tudja vállalni a pereskedéssel járó költségeket, ezért feloszlatják magukat.
A reklámipari csoport közölte, hogy befejezi működését, miután a héten beperelte Elon Musk közösségi médiavállalata, az X - derül ki a tagjaiknak kiküldött levélből. A Global Alliance for Responsible Media egy hirdetőket tömörítő nonprofit koalíció két nappal azután szünteti be működését, hogy Musk megvádolta a csoportot egy X elleni bojkott megszervezésével. A keresetben azt állítják, hogy a GARM néven ismert csoport megsértette a trösztellenes törvényeket azzal, hogy márkákkal egyeztetve lebeszélte őket arról, hogy pénzt költsenek a közösségi médiaplatformon. Bár a hirdetők szövetsége tagadta, hogy a GARM munkája törvénybe ütközött volna, közölték azt is, hogy a nonprofit szervezetnek nincsenek meg a pénzügyi forrásai a bíróságon való harchoz. Az X a Hirdetők Világszövetségét (World Federation of Advertisers) is megnevezte a keresetben. Stephan Loerke vezérigazgató e-mailben közölte a tagokkal, hogy a GARM azonnal leállítja működését. "Ezt a döntést nem könnyen hoztuk meg, de a GARM egy nonprofit szervezet, és erőforrásai korlátozottak" - írta Loerke.
Az X vezetése ünnepelt a hír hallatán, hogy a GARM bezárja kapuit. "Egyetlen kis csoport sem monopolizálhatja azt, amit pénzzé tesznek" - írta Linda Yaccarino, az X vezérigazgatója egy bejegyzésben. "Ez egy fontos elismerés és egy szükséges lépés a helyes irányba. Remélem, hogy ez azt jelenti, hogy az ökoszisztéma egészére kiterjedő reform következik." A vita abból ered, hogy Musk 2022-ben 44 milliárd dollárért megvásárolta az X-et, pontosabban akkor még a Twittert. Musk a szólásszabadság új korszakát ígérte, és a platform számos, a gyűlöletkeltő tartalmak és félretájékoztatás elleni szabályát érvénytelenítette. Válaszul számos márka kivonta hirdetését az X-ről, attól tartva, hogy a márkájuknak ártanak, ha gusztustalan posztok mellett jelennek meg.
A GARM azt követően alakult, hogy a 2019-es új-zélandi Christchurchben történt tömeges lövöldözésről készült videót élőben közvetítette a Facebook. A hirdetők összefogtak, és csatlakoztak a nonprofit szervezethez, hogy nyomást gyakoroljanak a közösségi platformokra szigorúbb tartalommoderálási irányelvek elfogadása érdekében. Musk akciója nyomán a GARM azt javasolta a hirdetőknek, hogy szüneteltessék a költéseiket, és több nagyvállalat - köztük a CVS és az Unilever - így is tett. Ezt a két vállalatot az X keresete is megnevezi. A GARM "összeesküdött" vezető márkákkal, hogy "közösen több milliárd dollárnyi hirdetési bevételt tartsanak vissza" a közösségi médiavállalattól - áll az X egy texasi szövetségi bíróságon benyújtott periratában.
Egy Hitler-idézet, majd utána egy Oracle reklám - melyik cég akarna megjelenni ilyen környezetben?
A GARM elleni per része az X szélesebb körű kísérletének, amellyel sorban beperli azon szervezeteket, amelyek tanulmányozni kívánják, és vissza akarják szorítani a közösségi platformokon terjedő szélsőséges és radikális nézeteket. A Media Matters tavaly év végén készített egy elemzést az X-ről, melynek hatására pert is kaptak a nyakukba, majd a Center for Countering Digital Hate, azaz a CCDH ellen indítottak pert egy a gyűlöletbeszéd terjedését dokumentáló kutatás miatt. Az érdekvédelmi csoportok jellemzően nem tudják fizetni a perekkel járó költségeket, ami elbocsátásokhoz vezet náluk. A Media Matters-ügy tárgyalását jövőre tűzték ki.
Az X nonprofit szervezetek ellen indított peres ügyeinek tovagyűrűző hatásai szaporítják a szélsőségességet, dezinformációt és egyéb rosszindulatú online tartalmakat vizsgáló kutatók problémáit. A kutatók szerint ezek a perek hozzájárultak egy összehangolt jobboldali kampány felerősödéséhez, amelynek célja, hogy munkájukat a szólásszabadság cenzúrázására irányuló mélyállami összeesküvésként tüntessék fel. Ez visszavetette a témával kapcsolatos tudományos munkát és egyes projektek teljes megszüntetéséhez vezetett.
Bár az X bevételeinek nagy része reklámokból származik, Musk azt mondta, hogy háborút indít a platformot bojkottáló márkák ellen. "Két évig próbáltunk kedvesek lenni, de csak üres szavakat kaptunk" - írta Musk kedden az X-en közzétett bejegyzésében. "Most háború van". A GARM elleni per - és a csoport összeomlása - valószínűleg még inkább elidegeníti majd a hirdetőket - véli Claire Atkin, a Check My Ads, egy a digitális hirdetéseket figyelő szervezet társalapítója. "Nem akarnak kapcsolatba lépni Elon Muskkal, pont" - mondta. "Zaklatják őket. Tudja, mit tesz az ember, ha zaklatják? Eltávolodik, elhagyja a helyzetet."
A reklámipari csoport közölte, hogy befejezi működését, miután a héten beperelte Elon Musk közösségi médiavállalata, az X - derül ki a tagjaiknak kiküldött levélből. A Global Alliance for Responsible Media egy hirdetőket tömörítő nonprofit koalíció két nappal azután szünteti be működését, hogy Musk megvádolta a csoportot egy X elleni bojkott megszervezésével. A keresetben azt állítják, hogy a GARM néven ismert csoport megsértette a trösztellenes törvényeket azzal, hogy márkákkal egyeztetve lebeszélte őket arról, hogy pénzt költsenek a közösségi médiaplatformon. Bár a hirdetők szövetsége tagadta, hogy a GARM munkája törvénybe ütközött volna, közölték azt is, hogy a nonprofit szervezetnek nincsenek meg a pénzügyi forrásai a bíróságon való harchoz. Az X a Hirdetők Világszövetségét (World Federation of Advertisers) is megnevezte a keresetben. Stephan Loerke vezérigazgató e-mailben közölte a tagokkal, hogy a GARM azonnal leállítja működését. "Ezt a döntést nem könnyen hoztuk meg, de a GARM egy nonprofit szervezet, és erőforrásai korlátozottak" - írta Loerke.
Az X vezetése ünnepelt a hír hallatán, hogy a GARM bezárja kapuit. "Egyetlen kis csoport sem monopolizálhatja azt, amit pénzzé tesznek" - írta Linda Yaccarino, az X vezérigazgatója egy bejegyzésben. "Ez egy fontos elismerés és egy szükséges lépés a helyes irányba. Remélem, hogy ez azt jelenti, hogy az ökoszisztéma egészére kiterjedő reform következik." A vita abból ered, hogy Musk 2022-ben 44 milliárd dollárért megvásárolta az X-et, pontosabban akkor még a Twittert. Musk a szólásszabadság új korszakát ígérte, és a platform számos, a gyűlöletkeltő tartalmak és félretájékoztatás elleni szabályát érvénytelenítette. Válaszul számos márka kivonta hirdetését az X-ről, attól tartva, hogy a márkájuknak ártanak, ha gusztustalan posztok mellett jelennek meg.
A GARM azt követően alakult, hogy a 2019-es új-zélandi Christchurchben történt tömeges lövöldözésről készült videót élőben közvetítette a Facebook. A hirdetők összefogtak, és csatlakoztak a nonprofit szervezethez, hogy nyomást gyakoroljanak a közösségi platformokra szigorúbb tartalommoderálási irányelvek elfogadása érdekében. Musk akciója nyomán a GARM azt javasolta a hirdetőknek, hogy szüneteltessék a költéseiket, és több nagyvállalat - köztük a CVS és az Unilever - így is tett. Ezt a két vállalatot az X keresete is megnevezi. A GARM "összeesküdött" vezető márkákkal, hogy "közösen több milliárd dollárnyi hirdetési bevételt tartsanak vissza" a közösségi médiavállalattól - áll az X egy texasi szövetségi bíróságon benyújtott periratában.
Egy Hitler-idézet, majd utána egy Oracle reklám - melyik cég akarna megjelenni ilyen környezetben?
A GARM elleni per része az X szélesebb körű kísérletének, amellyel sorban beperli azon szervezeteket, amelyek tanulmányozni kívánják, és vissza akarják szorítani a közösségi platformokon terjedő szélsőséges és radikális nézeteket. A Media Matters tavaly év végén készített egy elemzést az X-ről, melynek hatására pert is kaptak a nyakukba, majd a Center for Countering Digital Hate, azaz a CCDH ellen indítottak pert egy a gyűlöletbeszéd terjedését dokumentáló kutatás miatt. Az érdekvédelmi csoportok jellemzően nem tudják fizetni a perekkel járó költségeket, ami elbocsátásokhoz vezet náluk. A Media Matters-ügy tárgyalását jövőre tűzték ki.
Az X nonprofit szervezetek ellen indított peres ügyeinek tovagyűrűző hatásai szaporítják a szélsőségességet, dezinformációt és egyéb rosszindulatú online tartalmakat vizsgáló kutatók problémáit. A kutatók szerint ezek a perek hozzájárultak egy összehangolt jobboldali kampány felerősödéséhez, amelynek célja, hogy munkájukat a szólásszabadság cenzúrázására irányuló mélyállami összeesküvésként tüntessék fel. Ez visszavetette a témával kapcsolatos tudományos munkát és egyes projektek teljes megszüntetéséhez vezetett.
We tried peace for 2 years, now it is war https://t.co/elgT62uDtF
— Elon Musk (@elonmusk) August 6, 2024
Bár az X bevételeinek nagy része reklámokból származik, Musk azt mondta, hogy háborút indít a platformot bojkottáló márkák ellen. "Két évig próbáltunk kedvesek lenni, de csak üres szavakat kaptunk" - írta Musk kedden az X-en közzétett bejegyzésében. "Most háború van". A GARM elleni per - és a csoport összeomlása - valószínűleg még inkább elidegeníti majd a hirdetőket - véli Claire Atkin, a Check My Ads, egy a digitális hirdetéseket figyelő szervezet társalapítója. "Nem akarnak kapcsolatba lépni Elon Muskkal, pont" - mondta. "Zaklatják őket. Tudja, mit tesz az ember, ha zaklatják? Eltávolodik, elhagyja a helyzetet."