SG.hu
Minden az X-en (Twitteren) lévő hozzászólást betölt MI-jébe Elon Musk
Ugyanazt csinálják, mint a Meta vagy az Adobe, a kimaradni akarást kell jelezni, nem pedig a beleegyezést.
Az Elon Musk vezette X közösségi médiaplatform a Grok nevű MI chatbotját a felhasználók adatain képzi ki. A cég opt-out, nem opt-in megoldást alkalmaz, azaz mindazon X-felhasználók adatai már benne vannak, akik nem közlik kifejezetten, hogy nem egyeznek ebbe bele. A platform felhasználói tegnap vették észre, hogy megjelent az X adatvédelmi beállításaiban egy új jelölőnégyzet, amellyel le lehet mondani erről az adatfelhasználásról. A felfedezést felháborodás kísérte, mert az erről szóló közösségi média-bejegyzések alapján úgy tűnik, mintha Grok képzését még csak most kezdték volna el az X-felhasználók adatain, de valójában már lehet régen lezajlott.
Az X biztonsági fiókja a következőket tweetelte: "Minden X felhasználónak lehetősége van arra, hogy szabályozza, hogy nyilvános bejegyzéseiket felhasználják-e a Grok, az MI keresőasszisztens képzéséhez”. A bejegyzés nem tisztázza sem azt, hogy a lehetőség mikor vált elérhetővé, sem azt, hogy az adatgyűjtés mikor kezdődött. A mobilalkalmazásokban jelenleg még nem lehet letiltani az adatátadást, de a mobilwebben igen, és az X szerint az opció hamarosan megjelenik az alkalmazásokban is. Az X adatvédelmi beállítások oldalán a következő szerepel: "Az élmény folyamatos javítása érdekében felhasználhatjuk az Ön X bejegyzéseit, valamint a Grokkal való felhasználói interakciókat, inputokat és eredményeket képzési és finomhangolási célokra. Ez azt is jelenti, hogy az Ön interakcióit, inputjait és eredményeit e célból megoszthatjuk az xAI nevű szolgáltatónkkal is."
A fejlemény felkeltette az X európai adatvédelmi felügyelőjének, az ír adatvédelmi bizottságnak (Data Protection Commission, DPC) a figyelmét, amely "meglepődött” a platform lépésén. A felügyelőszerv nyomon követi az ügyet és várja az X válaszát. "A DPC már hónapok óta kapcsolatban áll az X-szel ebben az ügyben, a legutóbbi interakcióra pedig nemrég, tegnap került sor” - mondta Graham Doyle, a DPC helyettes biztosa. „Ezért meglepődtünk a mai fejleményeken, a jövő hét elejére várjuk a jelentkezésüket.” A DPC vezeti az X EU-s általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) való megfelelés felügyeletét, amely egy olyan uniós szintű jogszabály, amely a globális éves forgalom akár 4%-áig terjedő büntetést tesz lehetővé megerősített jogsértés esetén. Az EU-ban a vállalatnak érvényes jogalapra van szüksége az emberek adatainak feldolgozásához a kontinens adatvédelmi törvényei szerint, de nem egyértelmű, hogy az rendelkezik-e ilyennel.
Egyre gyakoribb, hogy a felhasználói adatokat ilyen módon használják fel. A Meta hasonló tervét, hogy a Facebook- és Instagram-felhasználók adatait mesterséges intelligencia képzésre használja fel, a múlt hónapban függesztették fel Európában, miután a GDPR-panaszok miatt Írországban és az Egyesült Királyságban szabályozási ellenőrzésre került sor. Az is felháborodást váltott ki, amikor az Adobe frissítette a felhasználási feltételeit, hogy lehetővé tegye az ilyesmit. (Az Adobe gyorsan visszatáncolt, és megígérte, hogy „soha” nem fog generatív mesterséges intelligenciát képezni az alkotók tartalmain.)
Az Elon Musk vezette X közösségi médiaplatform a Grok nevű MI chatbotját a felhasználók adatain képzi ki. A cég opt-out, nem opt-in megoldást alkalmaz, azaz mindazon X-felhasználók adatai már benne vannak, akik nem közlik kifejezetten, hogy nem egyeznek ebbe bele. A platform felhasználói tegnap vették észre, hogy megjelent az X adatvédelmi beállításaiban egy új jelölőnégyzet, amellyel le lehet mondani erről az adatfelhasználásról. A felfedezést felháborodás kísérte, mert az erről szóló közösségi média-bejegyzések alapján úgy tűnik, mintha Grok képzését még csak most kezdték volna el az X-felhasználók adatain, de valójában már lehet régen lezajlott.
Az X biztonsági fiókja a következőket tweetelte: "Minden X felhasználónak lehetősége van arra, hogy szabályozza, hogy nyilvános bejegyzéseiket felhasználják-e a Grok, az MI keresőasszisztens képzéséhez”. A bejegyzés nem tisztázza sem azt, hogy a lehetőség mikor vált elérhetővé, sem azt, hogy az adatgyűjtés mikor kezdődött. A mobilalkalmazásokban jelenleg még nem lehet letiltani az adatátadást, de a mobilwebben igen, és az X szerint az opció hamarosan megjelenik az alkalmazásokban is. Az X adatvédelmi beállítások oldalán a következő szerepel: "Az élmény folyamatos javítása érdekében felhasználhatjuk az Ön X bejegyzéseit, valamint a Grokkal való felhasználói interakciókat, inputokat és eredményeket képzési és finomhangolási célokra. Ez azt is jelenti, hogy az Ön interakcióit, inputjait és eredményeit e célból megoszthatjuk az xAI nevű szolgáltatónkkal is."
All X users have the ability to control whether their public posts can be used to train Grok, the AI search assistant. This option is in addition to your existing controls over whether your interactions, inputs, and results related to Grok can be utilized. This setting is…
— Safety (@Safety) July 26, 2024
A fejlemény felkeltette az X európai adatvédelmi felügyelőjének, az ír adatvédelmi bizottságnak (Data Protection Commission, DPC) a figyelmét, amely "meglepődött” a platform lépésén. A felügyelőszerv nyomon követi az ügyet és várja az X válaszát. "A DPC már hónapok óta kapcsolatban áll az X-szel ebben az ügyben, a legutóbbi interakcióra pedig nemrég, tegnap került sor” - mondta Graham Doyle, a DPC helyettes biztosa. „Ezért meglepődtünk a mai fejleményeken, a jövő hét elejére várjuk a jelentkezésüket.” A DPC vezeti az X EU-s általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) való megfelelés felügyeletét, amely egy olyan uniós szintű jogszabály, amely a globális éves forgalom akár 4%-áig terjedő büntetést tesz lehetővé megerősített jogsértés esetén. Az EU-ban a vállalatnak érvényes jogalapra van szüksége az emberek adatainak feldolgozásához a kontinens adatvédelmi törvényei szerint, de nem egyértelmű, hogy az rendelkezik-e ilyennel.
Egyre gyakoribb, hogy a felhasználói adatokat ilyen módon használják fel. A Meta hasonló tervét, hogy a Facebook- és Instagram-felhasználók adatait mesterséges intelligencia képzésre használja fel, a múlt hónapban függesztették fel Európában, miután a GDPR-panaszok miatt Írországban és az Egyesült Királyságban szabályozási ellenőrzésre került sor. Az is felháborodást váltott ki, amikor az Adobe frissítette a felhasználási feltételeit, hogy lehetővé tegye az ilyesmit. (Az Adobe gyorsan visszatáncolt, és megígérte, hogy „soha” nem fog generatív mesterséges intelligenciát képezni az alkotók tartalmain.)