SG.hu
Menekülnek az Instagramról a művészek, hogy munkájuk ne legyen MI-képzési adat
Míg Európában megvéd minket a DSA, addig a világ többi részén nincs akadály az IT-cégek előtt., hogy a náluk lévő adatokat eladják vagy azokat felhasználják mesterséges intelligenciájuk tréningezésére. A Meta a művészek alkotásain képzi ki legújabb mesterséges intelligenciáját.
Festők, fotósok és más művészek évek óta használják arra az Instagramot, hogy megosszák rajta portfóliójukat és láthatóságot szerezzenek. Most sokan azért távoznak, hogy megakadályozzák, hogy az alkalmazás anyavállalata, a Meta az ő műveiket használja fel MI-modellek kiképzéséhez. A képzőművészek tiltakozásul üres sablonokat osztanak meg a fiókjaikon, sokan pedig azt mondják, hogy átmennek a Cara nevű, művészeknek szánt portfólióalkalmazásra, amely tiltja az MI-posztokat és képzést. Azért háborodtak fel, mert a Meta egyik vezetője kijelentette, hogy a vállalat a nyilvános Instagram-posztokat a képzési adatok részének tekinti, és a cég az európai felhasználókat is figyelmezteti, hogy ha nem tiltják meg neki, posztjaikat június 26-tól kezdve MI képzésére használják. A világ más tájain nincs mód a kilépésre, az emberek csak az Európai Unióban tilthatják meg a Metának, hogy az felhasználja a személyes adataikat.
Az online alkotók és a mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatok között egyre nagyobb a feszültség. Jelenleg szinte mindent, amit nyilvánosan közzétesznek az interneten, szabad játéknak tekintenek az MI képzéséhez. A végtermék képes lehet helyettesíteni azokat az embereket, akik a képzési adatokat létrehozták, beleértve a szerzőket, zenészeket és képzőművészeket. A művészek tehetetlennek érzik magukat: szükségük van a Meta-alkalmazásokra ahhoz, hogy a piacon érvényesülni tudjanak, de nem tudják megakadályozni, hogy műveik az MI takarmányává váljanak. Egyesek szerint már most a megélhetésük elvesztésének szélén állnak.
A Cara alapítója, Jingna Zhang elmondta, hogy alkalmazásuk az elmúlt héten mintegy 40 000 felhasználóról 650 000-re nőtt. Az Apple rangsora szerint egy ponton az Apple Store-ban az ötödik legtöbbet letöltött közösségi alkalmazás volt. Hogy ez az elvándorlás hatással lesz-e a Metára, nem világos. „Erre nem számítottunk.” - mondta Zhang, aki fotós és művészjogi aktivista. A művészek - köztük Zhang is - több pert indítottak már az MI-cégek, például a Google és a Stability AI ellen. Azt állítják, hogy a cégek az internetről származó, részben szerzői jogvédelem alatt álló anyagokon képzik ki generátoraikat. Szerzők és kiadók, köztük George R. R. Martin és a New York Times is hasonló keresetet nyújtottak be. Az MI cégek azzal érvelnek, hogy a képzési anyagok a „tisztességes felhasználás” hatálya alá tartoznak, amelyek lehetővé teszik a meglévő tartalmak újrakeverését és értelmezését.
Egyelőre sok művész úgy érzi, hogy az egyetlen lehetőségük jövőbeli munkájuk megvédésére ha kipróbálnak alternatívákat. Zhang elmondta, hogy a 2023 januárjában indult ingyenes Cara alkalmazás még mindig fejlesztés alatt áll, és a héten többször is összeomlott a hatalmas érdeklődés miatt. Az iOS-en, Androidon és a weben is elérhető alkalmazás kezdőlapja egy Instagram-szerű képfolyam, tetszik, komment és újraküldés gombokkal. Eva Redamonti festő "négy vagy öt” Instagram-alternatívát látott már, amelyeket művészek számára promóztak, de nehéz felmérni, hogy mely alkalmazások tartják szem előtt az ő érdekeit.
Ben Zhao, a Chicagói Egyetem informatika professzora elmondta, hogy több olyan alkalmazást is látott, amely olyan ígéretekkel vonzotta a felhasználókat, amelyeket nem tartottak be. Néhány művészeknek szánt platform már „mesterséges intelligencia farmokká” fajult - mondta. Zhao és professzortársa, Heather Zheng közösen alkották meg a Glaze nevű eszközt, amely segít megvédeni a művészek munkáit az MI utánzástól.
Azonban nem lehet megakadályozni, hogy az MI-cégek mindenhonnan letöltsék a képeket és egyes művészek szerint az MI már most is hatással van a bevételeikre. Amikor Kelly McKernan - egy nashville-i művész és illusztrátor - több mint egy évtizeddel ezelőtt csatlakozott a Facebookhoz és az Instagramhoz, a platformok gyorsan a legjobb hellyé váltak ügyfelek szerzésére. De 2022 és 2023 között, ahogy az MI által generált képek elkezdtek szaporodni az interneten, a bevételük 30 százalékkal csökkent. Tavaly egy nap rákerestek a saját nevükre a Google-ben, és az első találat egy MI-kép volt a munkájuk stílusában. A Meta MI politikája az „utolsó csepp a pohárban” - mondták. McKernan két másik művésszel együtt most beperelte az MI-cégeket, köztük a Midjourney-t és a Stability AI-t. McKernan elmondta, hogy bíznak abban, hogy a perek segítségével az alkotók nyomást tudnak gyakorolni az MI-cégekre, hogy változtassanak a politikájukon. "A megelégedettség teszi lehetővé az olyan cégeknek, mint a Meta, hogy úgy bánjanak a tartalomkészítőkkel - azokkal az emberekkel, akik pénzt keresnek nekik -, ahogyan velünk bánnak” - mondták.
Allie Sullberg, szabadúszó illusztrátor a héten töltötte le a Cara alkalmazást, miután látta, hogy számos művész barátja posztolt az Instagramon az MI tréningről és a Carára való átállásról. Elkeseríti, hogy a Meta az alkotók eszközeként mutatja be mesterséges intelligenciával kapcsolatos erőfeszítéseit, annak ellenére, hogy nem származik anyagi hasznuk abból, ha a modelleket az ő munkájukkal képzik ki. Sullberg elmondta, hogy 2011 körül csatlakozott az Instagramhoz, míg az első fogyasztói generatív képmodell, az OpenAI DALL-E nevű modellje 2021-ben debütált.
Thomas Richards, a Meta szóvivője elmondta, hogy a vállalat nem biztosít kimaradási lehetőséget. "Attól függően, hogy az emberek hol élnek, tiltakozhatnak az ellen, hogy személyes adataikat a helyi adatvédelmi törvényekkel összhangban lévő mesterséges intelligencia létrehozására és képzésére használják fel” - mondta. Jon Lam játékfejlesztő és alkotói jogokért küzdő aktivista órákon át vadászott arra, hogyan lehet az Instagramon lemondani a mesterséges intelligencia tréningről. Csak olyan űrlapot talált, ami az európai felhasználókra vonatkozik, ahol erős adatvédelmi törvények vannak érvényben. Lam elmondta, hogy „dühöt és haragot” érez a Meta és más MI-cégek iránt. "Ezek a cégek az ügyfeleik ellen fordultak. Hamis ígéretet adtak el nekünk, miszerint a közösségi média azért jött létre, hogy kapcsolatban maradjunk a barátainkkal és a családunkkal, és segítsen megosztani, hogy mit csinálunk” - mondta Lam. „Egy évtizeddel később ez már csak egy platform, amin adatokat gyűjthetnek, hogy képezhessék magukat”.
Festők, fotósok és más művészek évek óta használják arra az Instagramot, hogy megosszák rajta portfóliójukat és láthatóságot szerezzenek. Most sokan azért távoznak, hogy megakadályozzák, hogy az alkalmazás anyavállalata, a Meta az ő műveiket használja fel MI-modellek kiképzéséhez. A képzőművészek tiltakozásul üres sablonokat osztanak meg a fiókjaikon, sokan pedig azt mondják, hogy átmennek a Cara nevű, művészeknek szánt portfólióalkalmazásra, amely tiltja az MI-posztokat és képzést. Azért háborodtak fel, mert a Meta egyik vezetője kijelentette, hogy a vállalat a nyilvános Instagram-posztokat a képzési adatok részének tekinti, és a cég az európai felhasználókat is figyelmezteti, hogy ha nem tiltják meg neki, posztjaikat június 26-tól kezdve MI képzésére használják. A világ más tájain nincs mód a kilépésre, az emberek csak az Európai Unióban tilthatják meg a Metának, hogy az felhasználja a személyes adataikat.
Az online alkotók és a mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatok között egyre nagyobb a feszültség. Jelenleg szinte mindent, amit nyilvánosan közzétesznek az interneten, szabad játéknak tekintenek az MI képzéséhez. A végtermék képes lehet helyettesíteni azokat az embereket, akik a képzési adatokat létrehozták, beleértve a szerzőket, zenészeket és képzőművészeket. A művészek tehetetlennek érzik magukat: szükségük van a Meta-alkalmazásokra ahhoz, hogy a piacon érvényesülni tudjanak, de nem tudják megakadályozni, hogy műveik az MI takarmányává váljanak. Egyesek szerint már most a megélhetésük elvesztésének szélén állnak.
A Cara alapítója, Jingna Zhang elmondta, hogy alkalmazásuk az elmúlt héten mintegy 40 000 felhasználóról 650 000-re nőtt. Az Apple rangsora szerint egy ponton az Apple Store-ban az ötödik legtöbbet letöltött közösségi alkalmazás volt. Hogy ez az elvándorlás hatással lesz-e a Metára, nem világos. „Erre nem számítottunk.” - mondta Zhang, aki fotós és művészjogi aktivista. A művészek - köztük Zhang is - több pert indítottak már az MI-cégek, például a Google és a Stability AI ellen. Azt állítják, hogy a cégek az internetről származó, részben szerzői jogvédelem alatt álló anyagokon képzik ki generátoraikat. Szerzők és kiadók, köztük George R. R. Martin és a New York Times is hasonló keresetet nyújtottak be. Az MI cégek azzal érvelnek, hogy a képzési anyagok a „tisztességes felhasználás” hatálya alá tartoznak, amelyek lehetővé teszik a meglévő tartalmak újrakeverését és értelmezését.
Egyelőre sok művész úgy érzi, hogy az egyetlen lehetőségük jövőbeli munkájuk megvédésére ha kipróbálnak alternatívákat. Zhang elmondta, hogy a 2023 januárjában indult ingyenes Cara alkalmazás még mindig fejlesztés alatt áll, és a héten többször is összeomlott a hatalmas érdeklődés miatt. Az iOS-en, Androidon és a weben is elérhető alkalmazás kezdőlapja egy Instagram-szerű képfolyam, tetszik, komment és újraküldés gombokkal. Eva Redamonti festő "négy vagy öt” Instagram-alternatívát látott már, amelyeket művészek számára promóztak, de nehéz felmérni, hogy mely alkalmazások tartják szem előtt az ő érdekeit.
Ben Zhao, a Chicagói Egyetem informatika professzora elmondta, hogy több olyan alkalmazást is látott, amely olyan ígéretekkel vonzotta a felhasználókat, amelyeket nem tartottak be. Néhány művészeknek szánt platform már „mesterséges intelligencia farmokká” fajult - mondta. Zhao és professzortársa, Heather Zheng közösen alkották meg a Glaze nevű eszközt, amely segít megvédeni a művészek munkáit az MI utánzástól.
Azonban nem lehet megakadályozni, hogy az MI-cégek mindenhonnan letöltsék a képeket és egyes művészek szerint az MI már most is hatással van a bevételeikre. Amikor Kelly McKernan - egy nashville-i művész és illusztrátor - több mint egy évtizeddel ezelőtt csatlakozott a Facebookhoz és az Instagramhoz, a platformok gyorsan a legjobb hellyé váltak ügyfelek szerzésére. De 2022 és 2023 között, ahogy az MI által generált képek elkezdtek szaporodni az interneten, a bevételük 30 százalékkal csökkent. Tavaly egy nap rákerestek a saját nevükre a Google-ben, és az első találat egy MI-kép volt a munkájuk stílusában. A Meta MI politikája az „utolsó csepp a pohárban” - mondták. McKernan két másik művésszel együtt most beperelte az MI-cégeket, köztük a Midjourney-t és a Stability AI-t. McKernan elmondta, hogy bíznak abban, hogy a perek segítségével az alkotók nyomást tudnak gyakorolni az MI-cégekre, hogy változtassanak a politikájukon. "A megelégedettség teszi lehetővé az olyan cégeknek, mint a Meta, hogy úgy bánjanak a tartalomkészítőkkel - azokkal az emberekkel, akik pénzt keresnek nekik -, ahogyan velünk bánnak” - mondták.
Allie Sullberg, szabadúszó illusztrátor a héten töltötte le a Cara alkalmazást, miután látta, hogy számos művész barátja posztolt az Instagramon az MI tréningről és a Carára való átállásról. Elkeseríti, hogy a Meta az alkotók eszközeként mutatja be mesterséges intelligenciával kapcsolatos erőfeszítéseit, annak ellenére, hogy nem származik anyagi hasznuk abból, ha a modelleket az ő munkájukkal képzik ki. Sullberg elmondta, hogy 2011 körül csatlakozott az Instagramhoz, míg az első fogyasztói generatív képmodell, az OpenAI DALL-E nevű modellje 2021-ben debütált.
Thomas Richards, a Meta szóvivője elmondta, hogy a vállalat nem biztosít kimaradási lehetőséget. "Attól függően, hogy az emberek hol élnek, tiltakozhatnak az ellen, hogy személyes adataikat a helyi adatvédelmi törvényekkel összhangban lévő mesterséges intelligencia létrehozására és képzésére használják fel” - mondta. Jon Lam játékfejlesztő és alkotói jogokért küzdő aktivista órákon át vadászott arra, hogyan lehet az Instagramon lemondani a mesterséges intelligencia tréningről. Csak olyan űrlapot talált, ami az európai felhasználókra vonatkozik, ahol erős adatvédelmi törvények vannak érvényben. Lam elmondta, hogy „dühöt és haragot” érez a Meta és más MI-cégek iránt. "Ezek a cégek az ügyfeleik ellen fordultak. Hamis ígéretet adtak el nekünk, miszerint a közösségi média azért jött létre, hogy kapcsolatban maradjunk a barátainkkal és a családunkkal, és segítsen megosztani, hogy mit csinálunk” - mondta Lam. „Egy évtizeddel később ez már csak egy platform, amin adatokat gyűjthetnek, hogy képezhessék magukat”.