SG.hu
Havi 5200 forintba fog kerülni a reklámmentes Facebook
A Meta havi 14 dollárért lehetővé fogja tenni az európaiaknak, hogy reklámok nélkül használhassák a Facebookot és az Instagramot. Az ingyenes verzió megmarad, de bele kell egyezni hozzá a célzott reklámokba.
A Meta arra készül, hogy 14 dolláros havi előfizetési díjat számol fel az uniós felhasználóknak az Instagramhoz való hozzáférésért a telefonjukon, hacsak nem engedélyezik a cégnek, hogy személyes adataikat célzott hirdetésekhez használja fel. Az amerikai techóriás 17 dollárt fog felszámítani a Facebook és az Instagram együttes használatáért, ha asztali számítógépen használják. A csomagok bevezetése a következő hetekben várható. A lépés oka az EU szabályozó hatóságainak nyomása, mert azok igyekeznek megfékezni a nagy techcégek adatéhségét. A Meta a második negyedévben 32 milliárd dolláros bevételnek örülhetett, amelyből 31,5 milliárd dollár hirdetésekből származott. Európából - az Egyesült Államok és Kanada után a második legnagyobb piacáról - 7,2 milliárd dollár bevétel származott, tehát a tét meglehetősen komoly.
Több közösségi médiaplatform, amely évekig minden funkcióját ingyenesen elérhetővé tette, az utóbbi időben elkezdett díjat kérni az extrákért, mivel hagyományos reklámmodelljük az adatvédelmi előírások miatt kezd ellehetetlenülni, és a hirdetők egyre inkább megnézik mire költenek. A Snapchat és az X (korábban Twitter) opcionális előfizetéseket árul, amelyek a fizető felhasználóknak exkluzív funkciókat kínálnak, például ellenőrzött profilokat, egyéni alkalmazástémákat és kevesebb hirdetést. A múlt hónapban Elon Musk, az X tulajdonosa azt mondta, hogy fontolgatja egy "csekély összegű havidíj" bevezetését az alkalmazás minden felhasználója számára, hogy így küzdjön "a botok hatalmas seregei ellen", amelyek szabadon posztolhatnak a platformon. A kínai TikTok videóalkalmazás is megkezdte egy reklámmentes előfizetéses szolgáltatás tesztelését.
A Meta változtatásaira a következő hetekben kerülhet sor. A szilícium-völgyi vállalatnak november végéig kell eleget tennie egy luxemburgi bírósági ítéletnek, amely kimondta, hogy a Facebook nem használhatja a fogyasztók személyes adatait azok hirdetésekkel való megcélzására, hacsak nem kapja meg hozzá a beleegyezésüket. A bírósági ítélet szerint a vállalatnak előfizetéses modell bevezetését is meg kell vizsgálnia. A Meta a határidő lejárta előtt egyeztet az európai szabályozó hatóságokkal, hogy biztosítsa, hogy megközelítése megfeleljen a követelményeknek. A brüsszeli és írországi szabályozókkal megvitatott tervek szerint a Meta az Instagram és a Facebook reklámmentes változatát kínálná azoknak, akik hajlandóak fizetni, illetve ingyenes változatot azoknak, akik hozzájárulnak ahhoz, hogy személyes adataik alapján reklámokkal célozzák meg őket.
"Az alapvető jogokat nem lehet eladni" - reagált a tervekre Max Schrems osztrák adatvédelmi aktivista, aki a tengerentúli adatmegosztás megtámadása miatt vált híressé. "Legközelebb a választójogért vagy a szólásszabadságért fogunk fizetni? Ez azt jelentené, hogy csak a gazdagok élvezhetik ezeket a jogokat egy olyan időszakban, amikor sokan küzdenek a megélhetésért." Az adatvédelemhez való jog terén viszont "jelentős elmozdulásnak" nevezte az elképzelést, hozzátéve, hogy "ezt bírósági úton fogjuk megbeszélni".
A bírósági döntésen túl az EU egy sor olyan szabályt léptetett életbe, amelyek korlátozzák az IT-óriások adatkezelését. A márciusban hatályba lépő digitális piaci törvény olyan jogi kötelezettségeket ró a vállalatokra, mely szerint a tisztességes verseny előmozdítása érdekében meg kell osszák adataikat a riválisokkal. Az adatkezelési törvény szintén az adatok vállalatok és ágazatok közötti megosztását kívánja előmozdítani, még ha nem is kifejezetten a nagy online platformokat célozva. Ezek a vállalatok már most is komoly korlátozásoknak vannak kitéve, amikor a felhasználók privát adatainak felhasználásáról van szó. Májusban a Meta tulajdonában lévő Facebookot rekordösszegű, 1,2 milliárd eurós bírsággal sújtották, mert megsértette az adatvédelmi törvényeket, amelyek megfelelő biztosítékokat írnak elő az EU-ból az Egyesült Államokba történő adattovábbítással kapcsolatban.
"A Meta hisz a személyre szabott hirdetésekkel támogatott ingyenes szolgáltatások értékében" - közölte a techcég. "Ugyanakkor továbbra is vizsgáljuk a lehetőségeket annak biztosítására, hogy megfeleljünk a változó szabályozási követelményeknek. Jelenleg nincs további megosztani valónk."
A Meta arra készül, hogy 14 dolláros havi előfizetési díjat számol fel az uniós felhasználóknak az Instagramhoz való hozzáférésért a telefonjukon, hacsak nem engedélyezik a cégnek, hogy személyes adataikat célzott hirdetésekhez használja fel. Az amerikai techóriás 17 dollárt fog felszámítani a Facebook és az Instagram együttes használatáért, ha asztali számítógépen használják. A csomagok bevezetése a következő hetekben várható. A lépés oka az EU szabályozó hatóságainak nyomása, mert azok igyekeznek megfékezni a nagy techcégek adatéhségét. A Meta a második negyedévben 32 milliárd dolláros bevételnek örülhetett, amelyből 31,5 milliárd dollár hirdetésekből származott. Európából - az Egyesült Államok és Kanada után a második legnagyobb piacáról - 7,2 milliárd dollár bevétel származott, tehát a tét meglehetősen komoly.
Több közösségi médiaplatform, amely évekig minden funkcióját ingyenesen elérhetővé tette, az utóbbi időben elkezdett díjat kérni az extrákért, mivel hagyományos reklámmodelljük az adatvédelmi előírások miatt kezd ellehetetlenülni, és a hirdetők egyre inkább megnézik mire költenek. A Snapchat és az X (korábban Twitter) opcionális előfizetéseket árul, amelyek a fizető felhasználóknak exkluzív funkciókat kínálnak, például ellenőrzött profilokat, egyéni alkalmazástémákat és kevesebb hirdetést. A múlt hónapban Elon Musk, az X tulajdonosa azt mondta, hogy fontolgatja egy "csekély összegű havidíj" bevezetését az alkalmazás minden felhasználója számára, hogy így küzdjön "a botok hatalmas seregei ellen", amelyek szabadon posztolhatnak a platformon. A kínai TikTok videóalkalmazás is megkezdte egy reklámmentes előfizetéses szolgáltatás tesztelését.
A Meta változtatásaira a következő hetekben kerülhet sor. A szilícium-völgyi vállalatnak november végéig kell eleget tennie egy luxemburgi bírósági ítéletnek, amely kimondta, hogy a Facebook nem használhatja a fogyasztók személyes adatait azok hirdetésekkel való megcélzására, hacsak nem kapja meg hozzá a beleegyezésüket. A bírósági ítélet szerint a vállalatnak előfizetéses modell bevezetését is meg kell vizsgálnia. A Meta a határidő lejárta előtt egyeztet az európai szabályozó hatóságokkal, hogy biztosítsa, hogy megközelítése megfeleljen a követelményeknek. A brüsszeli és írországi szabályozókkal megvitatott tervek szerint a Meta az Instagram és a Facebook reklámmentes változatát kínálná azoknak, akik hajlandóak fizetni, illetve ingyenes változatot azoknak, akik hozzájárulnak ahhoz, hogy személyes adataik alapján reklámokkal célozzák meg őket.
"Az alapvető jogokat nem lehet eladni" - reagált a tervekre Max Schrems osztrák adatvédelmi aktivista, aki a tengerentúli adatmegosztás megtámadása miatt vált híressé. "Legközelebb a választójogért vagy a szólásszabadságért fogunk fizetni? Ez azt jelentené, hogy csak a gazdagok élvezhetik ezeket a jogokat egy olyan időszakban, amikor sokan küzdenek a megélhetésért." Az adatvédelemhez való jog terén viszont "jelentős elmozdulásnak" nevezte az elképzelést, hozzátéve, hogy "ezt bírósági úton fogjuk megbeszélni".
A bírósági döntésen túl az EU egy sor olyan szabályt léptetett életbe, amelyek korlátozzák az IT-óriások adatkezelését. A márciusban hatályba lépő digitális piaci törvény olyan jogi kötelezettségeket ró a vállalatokra, mely szerint a tisztességes verseny előmozdítása érdekében meg kell osszák adataikat a riválisokkal. Az adatkezelési törvény szintén az adatok vállalatok és ágazatok közötti megosztását kívánja előmozdítani, még ha nem is kifejezetten a nagy online platformokat célozva. Ezek a vállalatok már most is komoly korlátozásoknak vannak kitéve, amikor a felhasználók privát adatainak felhasználásáról van szó. Májusban a Meta tulajdonában lévő Facebookot rekordösszegű, 1,2 milliárd eurós bírsággal sújtották, mert megsértette az adatvédelmi törvényeket, amelyek megfelelő biztosítékokat írnak elő az EU-ból az Egyesült Államokba történő adattovábbítással kapcsolatban.
"A Meta hisz a személyre szabott hirdetésekkel támogatott ingyenes szolgáltatások értékében" - közölte a techcég. "Ugyanakkor továbbra is vizsgáljuk a lehetőségeket annak biztosítására, hogy megfeleljünk a változó szabályozási követelményeknek. Jelenleg nincs további megosztani valónk."