SG.hu
Nem váltotta be az ígéreteket az 5G
Dél-Korea legnagyobb mobil távközlési vállalata szerint az 5G nem váltotta be az ígéreteket, a felfújt elvárások és a fejletlen ökoszisztéma csalódást okozott a fogyasztóknak.
Dél-Korea domináns mobilszolgáltatója, az SK Telecom szerint túl nagy volt az 5G körül a felhajtás és nem jelent meg olyan alkalmazás, ami nélkülözhetetlenné tenné. A távközlési vállalat ezt az értékelést egy tanulmányban közölte. Az "5G Lessons Learned, 6G Key Requirements, 6G Network Evolution, and 6G Spectrum" címet kapott dokumentum az 5G nem túl hízelgő értékelésével kezdődik, amelyet a szerzők visszaemlékezése szerint az autonóm vezetés, a pilóta nélküli légi járművek (UAM), a kiterjesztett valóság (XR) és a digitális ikrek lehetővé tételeként adtak el. Ezek az alkalmazások lehetségesek voltak, de nem jártak sikerrel az "eszközök kialakítását érintő korlátok, az eszköz- és szolgáltatási technológia éretlensége, az alacsony vagy hiányzó piaci kereslet, valamint a politikai/szabályozási kérdések" kombinációja miatt".
A tanulmány szerint nem az 5G hálózatok teljesítménye volt a probléma, hanem hogy nem jelentek meg a technológiát nélkülözhetetlenné tévő "gyilkos" szolgáltatások. A távközlési vállalat szerint az ENSZ nemzetközi szabványosítási szerve, az ITU-R által az 5G-re vonatkozóan kitűzött célok egy része teljesült, de most, négy évvel a technológia kereskedelmi bevezetése után is számos feladat messze van még a befejezéstől. Ezeket a célokat hosszú távon kellett volna megvalósítani, de ezt az elvárást nem közvetítették pontosan a fogyasztók felé, ami "túlzott elvárásokhoz" vezetett.
A fogyasztók hatalmas, ugrásszerű változást vártak, mint ahogy például a 3G-ből LTE-re váltáskor a mobilinternet sokkal használhatóvá vált. Az 5G azonban fokozatos fejlesztésekből áll, amelyek folyamatosan a meglévő technológiára épülnek - ami azt jelenti, hogy a felhasználók kevésbé veszik észre őket. A kihívások ellenére az 5G hozott néhány győzelmet. Az SK Telecom tanulmánya szerint az LTE-hez képest 70 százalékkal csökkent az egy gigabájtra jutó adatátviteli költség és az 5G-s ügyfelek 50 százalékkal több adatot forgalmaznak, mint az előző generációs szabványhoz kötöttek.
A tanulmány célja, hogy a már fejlesztés alatt lévő és várhatóan 2030-ban debütáló 6G-nél el lehessen kerülni az 5G-vel elkövetett hibákat. Mindehhez olyan architektúrát kell tervezni, amely képes a szolgáltatás minőségét - beleértve az ügyfelek által tapasztalt sebességet is - a meglévő szolgáltatásokéval azonos vagy annál magasabb szinten tartani. A távközlési vállalat szerint ehhez az ökoszisztéma minden résztvevőjének együtt kell működnie, ami bővített felhasználási eseteket, jobb spektrumgazdálkodást, a nyílt interfészek nagyobb mértékű használatát és egyszerűbb architektúrákat eredményezhet.
Azzal, hogy az érdekelt felek világosan meghatározzák, hogy a 6G milyen termékeket és szolgáltatásokat tesz lehetővé, a lehető legjobban meghatározhatják a szabvány céljait, és megelőzhetik a széttöredezett architektúrát - mindezt úgy, hogy közben a nyilvánosság elvárásait is kezelik az így létrejövő szolgáltatásokkal kapcsolatban. Az SK Telecom tanulmánya szerint a 6G sikere a mesterséges intelligencia és az érzékelő technológia fejlődésén is múlik majd, amely nélkül a szélessávú mobilhálózatok következő generációjára támaszkodó technológiák nem fognak megfelelően teljesíteni. E technológiák közül sok az 5G esetében már említett dolgok fejlettebb változata, mint például az autonóm vezetés, az XR, az UAM és a digitális ikrek.
Az SK Telecom vezető szerepet kíván vállalni a 6G technológia fejlesztésében, és abban hogy Korea globális vezetővé váljon a távközlés terén. Kína 2017-ben kezdte meg a 6G-vel kapcsolatos kutatásait, de Japán és az EU is tesz saját erőfeszítéseket. De nem mindenki a 6G-re összpontosít: az iparági szervezet, a GSMA (Global System for Mobile Communications Association) szerint az 5G fogyasztói kapcsolatok száma a világon 2022 végén meghaladta az egymilliárdot, és 2025 végére várhatóan eléri a kétmilliárdot. Ez a növekedés az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai piacokról fog származni - például Brazíliából és Indiából, amelyek még csak most kezdték el 5G-t bevezetni. És az 5G-vel kapcsolatos minden rosszmájúság ellenére a GSMA kijelentette, hogy "a 3G-t és a 4G-t is beleértve ez volt a leggyorsabb generációs bevezetés".
Dél-Korea domináns mobilszolgáltatója, az SK Telecom szerint túl nagy volt az 5G körül a felhajtás és nem jelent meg olyan alkalmazás, ami nélkülözhetetlenné tenné. A távközlési vállalat ezt az értékelést egy tanulmányban közölte. Az "5G Lessons Learned, 6G Key Requirements, 6G Network Evolution, and 6G Spectrum" címet kapott dokumentum az 5G nem túl hízelgő értékelésével kezdődik, amelyet a szerzők visszaemlékezése szerint az autonóm vezetés, a pilóta nélküli légi járművek (UAM), a kiterjesztett valóság (XR) és a digitális ikrek lehetővé tételeként adtak el. Ezek az alkalmazások lehetségesek voltak, de nem jártak sikerrel az "eszközök kialakítását érintő korlátok, az eszköz- és szolgáltatási technológia éretlensége, az alacsony vagy hiányzó piaci kereslet, valamint a politikai/szabályozási kérdések" kombinációja miatt".
A tanulmány szerint nem az 5G hálózatok teljesítménye volt a probléma, hanem hogy nem jelentek meg a technológiát nélkülözhetetlenné tévő "gyilkos" szolgáltatások. A távközlési vállalat szerint az ENSZ nemzetközi szabványosítási szerve, az ITU-R által az 5G-re vonatkozóan kitűzött célok egy része teljesült, de most, négy évvel a technológia kereskedelmi bevezetése után is számos feladat messze van még a befejezéstől. Ezeket a célokat hosszú távon kellett volna megvalósítani, de ezt az elvárást nem közvetítették pontosan a fogyasztók felé, ami "túlzott elvárásokhoz" vezetett.
A fogyasztók hatalmas, ugrásszerű változást vártak, mint ahogy például a 3G-ből LTE-re váltáskor a mobilinternet sokkal használhatóvá vált. Az 5G azonban fokozatos fejlesztésekből áll, amelyek folyamatosan a meglévő technológiára épülnek - ami azt jelenti, hogy a felhasználók kevésbé veszik észre őket. A kihívások ellenére az 5G hozott néhány győzelmet. Az SK Telecom tanulmánya szerint az LTE-hez képest 70 százalékkal csökkent az egy gigabájtra jutó adatátviteli költség és az 5G-s ügyfelek 50 százalékkal több adatot forgalmaznak, mint az előző generációs szabványhoz kötöttek.
A tanulmány célja, hogy a már fejlesztés alatt lévő és várhatóan 2030-ban debütáló 6G-nél el lehessen kerülni az 5G-vel elkövetett hibákat. Mindehhez olyan architektúrát kell tervezni, amely képes a szolgáltatás minőségét - beleértve az ügyfelek által tapasztalt sebességet is - a meglévő szolgáltatásokéval azonos vagy annál magasabb szinten tartani. A távközlési vállalat szerint ehhez az ökoszisztéma minden résztvevőjének együtt kell működnie, ami bővített felhasználási eseteket, jobb spektrumgazdálkodást, a nyílt interfészek nagyobb mértékű használatát és egyszerűbb architektúrákat eredményezhet.
Azzal, hogy az érdekelt felek világosan meghatározzák, hogy a 6G milyen termékeket és szolgáltatásokat tesz lehetővé, a lehető legjobban meghatározhatják a szabvány céljait, és megelőzhetik a széttöredezett architektúrát - mindezt úgy, hogy közben a nyilvánosság elvárásait is kezelik az így létrejövő szolgáltatásokkal kapcsolatban. Az SK Telecom tanulmánya szerint a 6G sikere a mesterséges intelligencia és az érzékelő technológia fejlődésén is múlik majd, amely nélkül a szélessávú mobilhálózatok következő generációjára támaszkodó technológiák nem fognak megfelelően teljesíteni. E technológiák közül sok az 5G esetében már említett dolgok fejlettebb változata, mint például az autonóm vezetés, az XR, az UAM és a digitális ikrek.
Az SK Telecom vezető szerepet kíván vállalni a 6G technológia fejlesztésében, és abban hogy Korea globális vezetővé váljon a távközlés terén. Kína 2017-ben kezdte meg a 6G-vel kapcsolatos kutatásait, de Japán és az EU is tesz saját erőfeszítéseket. De nem mindenki a 6G-re összpontosít: az iparági szervezet, a GSMA (Global System for Mobile Communications Association) szerint az 5G fogyasztói kapcsolatok száma a világon 2022 végén meghaladta az egymilliárdot, és 2025 végére várhatóan eléri a kétmilliárdot. Ez a növekedés az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai piacokról fog származni - például Brazíliából és Indiából, amelyek még csak most kezdték el 5G-t bevezetni. És az 5G-vel kapcsolatos minden rosszmájúság ellenére a GSMA kijelentette, hogy "a 3G-t és a 4G-t is beleértve ez volt a leggyorsabb generációs bevezetés".