SG.hu
Szélmalomharcot folytat az Amazon a hamis értékelések ellen
A technológiai óriásvállalat már régóta küzd a hamis értékeléseket áruló cégekkel, amelyek hatalmas problémát jelentenek a vásárlók számára. Most több ezer adatpontot elemző gépi tanulási modellekkel akarják felismerni a csalárd viselkedést.
A hamis értékeléseket áruló cégek közösségi média-platformokon és a titkosított üzenetküldő szolgáltatásokon keresztül bonyolítják üzletüket. A hamis vélemények befolyásolhatják a vásárlókat, akik az alapján döntenek például arról, hogy melyik laptopot vagy gyermekjátékot vegyék meg, hogy más emberek mennyire voltak elégedettek az adott termékkel. Eközben pedig valójában annyi történik, hogy fizetnek az eladók a dicsérő véleményekért, vagy hogy növeljék a saját értékelésüket, nem ritkán pedig csupán a rivális cég bemocskolásáért áldoznak vagyonokat. Ezeket nem mindig könnyű kiszúrni, bár az általános információk hiánya vagy az ötcsillagos értékelések nagyon magas aránya árulkodó lehet.
Az Amazon 2022-ben több mint 23 000 hamis értékelésekkel foglalkozó közösségi médiacsoportot figyelt, melyek több, mint 46 millió taggal és követővel bírtak. A cég már évek óta használ mesterséges intelligenciát a hamis értékelések elleni küzdelemben, de a vállalat szerint a "kifinomultabb eszközökbe" történő beruházások javítani fogják a platformját felkereső vásárlók és eladók védelmét. A vállalat közleménye szerint a csalást felismerő mesterséges intelligencia rengeteg tényezőt vizsgál meg annak kiszámításához, hogy egy vélemény milyen valószínűséggel hamis. Ez magában foglalja a szerző más online fiókokkal való kapcsolatát, a bejelentkezési tevékenységét, az értékelési előzményeket és bármilyen egyéb szokatlan viselkedést.
"A gépi tanulást arra használjuk, hogy gyanús fiókokat keressünk, és hogy nyomon kövessük a véleményt hagyó vásárlói fiók és az adott terméket értékesítő személy között kapcsolatokat" - mondta el Harmesh Mehta, az Amazon ügyfélbizalmi csapatának vezetője. "A fejlett gépi tanulás és a mesterséges intelligencia kombinációját használva - amely különböző jeleket vagy viselkedéseket vizsgál - azelőtt törölni tudjuk ezeket a hamis értékeléseket, hogy a vásárló egyáltalán találkozna velük" - mondta.
Egyes becslések szerint minden hetedik online fogyasztói vélemény hamis. "Az Amazon mindenféle technológiát kipróbált a hamis értékelések visszaszorítására, és minden jel szerint vannak sikerei is. De véleményünk szerint ez még mindig messze nem elég ahhoz, hogy megoldja ezt a hatalmas problémát" - mondta Harry Kind, a Which? brit fogyasztói csoport munkatársa, aki szerint a hamis vélemények miatt a fogyasztók több mint kétszer nagyobb valószínűséggel választanak rossz minőségű termékeket. Az Amazon az általa kifejlesztett új módszerek eredményeként elmondta, hogy tavaly több mint 200 millió feltételezett hamisított véleményt blokkolt, és "folytatja a vásárlók védelmét szolgáló kifinomult eszközök fejlesztését".
A hamis értékeléseket áruló cégek közösségi média-platformokon és a titkosított üzenetküldő szolgáltatásokon keresztül bonyolítják üzletüket. A hamis vélemények befolyásolhatják a vásárlókat, akik az alapján döntenek például arról, hogy melyik laptopot vagy gyermekjátékot vegyék meg, hogy más emberek mennyire voltak elégedettek az adott termékkel. Eközben pedig valójában annyi történik, hogy fizetnek az eladók a dicsérő véleményekért, vagy hogy növeljék a saját értékelésüket, nem ritkán pedig csupán a rivális cég bemocskolásáért áldoznak vagyonokat. Ezeket nem mindig könnyű kiszúrni, bár az általános információk hiánya vagy az ötcsillagos értékelések nagyon magas aránya árulkodó lehet.
Az Amazon 2022-ben több mint 23 000 hamis értékelésekkel foglalkozó közösségi médiacsoportot figyelt, melyek több, mint 46 millió taggal és követővel bírtak. A cég már évek óta használ mesterséges intelligenciát a hamis értékelések elleni küzdelemben, de a vállalat szerint a "kifinomultabb eszközökbe" történő beruházások javítani fogják a platformját felkereső vásárlók és eladók védelmét. A vállalat közleménye szerint a csalást felismerő mesterséges intelligencia rengeteg tényezőt vizsgál meg annak kiszámításához, hogy egy vélemény milyen valószínűséggel hamis. Ez magában foglalja a szerző más online fiókokkal való kapcsolatát, a bejelentkezési tevékenységét, az értékelési előzményeket és bármilyen egyéb szokatlan viselkedést.
"A gépi tanulást arra használjuk, hogy gyanús fiókokat keressünk, és hogy nyomon kövessük a véleményt hagyó vásárlói fiók és az adott terméket értékesítő személy között kapcsolatokat" - mondta el Harmesh Mehta, az Amazon ügyfélbizalmi csapatának vezetője. "A fejlett gépi tanulás és a mesterséges intelligencia kombinációját használva - amely különböző jeleket vagy viselkedéseket vizsgál - azelőtt törölni tudjuk ezeket a hamis értékeléseket, hogy a vásárló egyáltalán találkozna velük" - mondta.
Egyes becslések szerint minden hetedik online fogyasztói vélemény hamis. "Az Amazon mindenféle technológiát kipróbált a hamis értékelések visszaszorítására, és minden jel szerint vannak sikerei is. De véleményünk szerint ez még mindig messze nem elég ahhoz, hogy megoldja ezt a hatalmas problémát" - mondta Harry Kind, a Which? brit fogyasztói csoport munkatársa, aki szerint a hamis vélemények miatt a fogyasztók több mint kétszer nagyobb valószínűséggel választanak rossz minőségű termékeket. Az Amazon az általa kifejlesztett új módszerek eredményeként elmondta, hogy tavaly több mint 200 millió feltételezett hamisított véleményt blokkolt, és "folytatja a vásárlók védelmét szolgáló kifinomult eszközök fejlesztését".