SG.hu

Szélmalomharcot folytat az Amazon a hamis értékelések ellen

A technológiai óriásvállalat már régóta küzd a hamis értékeléseket áruló cégekkel, amelyek hatalmas problémát jelentenek a vásárlók számára. Most több ezer adatpontot elemző gépi tanulási modellekkel akarják felismerni a csalárd viselkedést.

A hamis értékeléseket áruló cégek közösségi média-platformokon és a titkosított üzenetküldő szolgáltatásokon keresztül bonyolítják üzletüket. A hamis vélemények befolyásolhatják a vásárlókat, akik az alapján döntenek például arról, hogy melyik laptopot vagy gyermekjátékot vegyék meg, hogy más emberek mennyire voltak elégedettek az adott termékkel. Eközben pedig valójában annyi történik, hogy fizetnek az eladók a dicsérő véleményekért, vagy hogy növeljék a saját értékelésüket, nem ritkán pedig csupán a rivális cég bemocskolásáért áldoznak vagyonokat. Ezeket nem mindig könnyű kiszúrni, bár az általános információk hiánya vagy az ötcsillagos értékelések nagyon magas aránya árulkodó lehet.

Az Amazon 2022-ben több mint 23 000 hamis értékelésekkel foglalkozó közösségi médiacsoportot figyelt, melyek több, mint 46 millió taggal és követővel bírtak. A cég már évek óta használ mesterséges intelligenciát a hamis értékelések elleni küzdelemben, de a vállalat szerint a "kifinomultabb eszközökbe" történő beruházások javítani fogják a platformját felkereső vásárlók és eladók védelmét. A vállalat közleménye szerint a csalást felismerő mesterséges intelligencia rengeteg tényezőt vizsgál meg annak kiszámításához, hogy egy vélemény milyen valószínűséggel hamis. Ez magában foglalja a szerző más online fiókokkal való kapcsolatát, a bejelentkezési tevékenységét, az értékelési előzményeket és bármilyen egyéb szokatlan viselkedést.


"A gépi tanulást arra használjuk, hogy gyanús fiókokat keressünk, és hogy nyomon kövessük a véleményt hagyó vásárlói fiók és az adott terméket értékesítő személy között kapcsolatokat" - mondta el Harmesh Mehta, az Amazon ügyfélbizalmi csapatának vezetője. "A fejlett gépi tanulás és a mesterséges intelligencia kombinációját használva - amely különböző jeleket vagy viselkedéseket vizsgál - azelőtt törölni tudjuk ezeket a hamis értékeléseket, hogy a vásárló egyáltalán találkozna velük" - mondta.

Egyes becslések szerint minden hetedik online fogyasztói vélemény hamis. "Az Amazon mindenféle technológiát kipróbált a hamis értékelések visszaszorítására, és minden jel szerint vannak sikerei is. De véleményünk szerint ez még mindig messze nem elég ahhoz, hogy megoldja ezt a hatalmas problémát" - mondta Harry Kind, a Which? brit fogyasztói csoport munkatársa, aki szerint a hamis vélemények miatt a fogyasztók több mint kétszer nagyobb valószínűséggel választanak rossz minőségű termékeket. Az Amazon az általa kifejlesztett új módszerek eredményeként elmondta, hogy tavaly több mint 200 millió feltételezett hamisított véleményt blokkolt, és "folytatja a vásárlók védelmét szolgáló kifinomult eszközök fejlesztését".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #6
    Sokszor feladnak "valamit" a postan, szoval annak is van nyoma. Eleg gyakori hogy valaki kap egy keretlen csomagot, valami olcso gagyival benne, pl valami olcso fulbevalo... Ingyen van, max kidobja, senki sem panaszkodik az ilyenert. Es aki valojaban rendelte ezt a kamu-csomagot, ir egy ertekelest, ami mogott van egy "valodi" rendeles, es kiszallitas.
  • Gabbbbbbbbbbbb #5
    Valamint emlékeim szerint az Amazonon lehet rendelni magától az amazontól, vagy az amazonon lévő egyéb boltokból (piactér). . Ez elsőre nem is derül ki.

    Kiderül, mert az előbbinél "fulfilled by Amazon" van.
  • Szefmester #4
    Megvetted... papíron. De mivel a beérkező megrendelés alapján tudja a csalni kívánó feladó hogy az a trükközés, ezért fel sem adja postán, csak leigazolja hogy minden frankó és kész.
  • Myers #3
    Na de nem úgy van az amazonon, hogy csak a termék tényleges vásárlója írhat értékelést?
    Persze hallottam már olyat is, hogy tényleg megveszi, értékel, majd visszaküldi a terméket, de ebben mi a biznisz?
    Valamint emlékeim szerint az Amazonon lehet rendelni magától az amazontól, vagy az amazonon lévő egyéb boltokból (piactér). Ez elsőre nem is derül ki. Rákeresek a termékre, feladja (az is érdekes, hogy ha totál pontosan keresek, akkor sem az első helyen adja, hanem valahol az első 2 lapon meglesz), rámegyek, ott vannak az értékelések (mindegy, hogy milyen boltból vették korábban), majd ha több bolt is kínálja, akkor választhatok közülük.
    Ez a kicsi kínais értékelés szerintem csak úgy működhet, ha 1 terméket kizárólag 1 eladó kínálja. De akkor is meg kellett venni, nem?

    Utoljára szerkesztette: Myers, 2023.06.14. 10:18:45
  • Gabbbbbbbbbbbb #2
    Negatív értékeléseket szabad csak elolvasni és azok alapján kell dönteni.
  • RJoco #1
    Sajnos van olyan ismerősöm, aki ezen vélemények alapján vett hulladékot. Nem is egyszer. Hiába mondtam neki, hogy sok kicsi kínai írja a kínai eladónak a véleményeket. Nem foglalkozott vele.
    Szerencsére én amúgy is ritkán vásárolok Amazon-ról. És a véleményeket mindig máshol is megnézem.
    Akkor is, ha nem amazon-ról vásárolok.