Berta Sándor
Megtisztíthat-e a szeméttől egy települést egy robot?
Hulladékgyűjtő gépet tesztelnek egy Bécs környéki kisvárosban.
A szakképzett munkaerő hiánya a hulladékgazdálkodási ágazatban is nyilvánvaló. A Brantner hulladékszállító vállalat ezért fejlesztette ki a Scarab nevű hulladékrobotot, amely automatikusan megközelíti az út szélén álló, teli szemeteseket, kicseréli azokat és elszállítja a hulladékot. Az új jármű Wiener Neudorfban megkezdte a próbaüzemét. "De még nem az a helyzet, hogy Bécs első kerületében el lehet indítani, és csak annyit kell mondani, hogy: menj" - magyarázta Christoph Pasching, a Brantner digitális megoldásokért felelős vezetője. A Wiener Neudorfban lévő Kék lagúna épületegyüttest azért választották tesztpályának, mert Európa legnagyobb panelházközpontja. Ahhoz azonban a Scarab biztonságosan mozoghasson, el kellett készíteni a terület digitális 3D-s térképét.
A robot megépítése csapatmunka volt. Az alap a német Innok Robotics robotépítő cégtől származik, amely autonóm szállítógépek megalkotására specializálódott és a termékpalettáján szerepelnek raklapokat önállóan mozgató és temetői virágokat locsoló járművek. A társaság a Scarabot a Brantnerrel és a linzi Mechatronikai Központtal közösen fejlesztette ki. A prototípus körülbelül 220 000 euróba került. Az új modell számára a biztonság az elsődleges prioritás.
Az új robot használatához a hulladéktárolókat érzékelőkkel kellett felszerelni. A szemetesek töltöttségi szintjének meghatározása lézer és ultrahang segítségével történik. Amikor megteltek, jelzést küldenek az otthoni állomásnak, amely egyfajta garázs és hulladékgyűjtő pont, és a Scarab elindul. Az otthoni állomáson az autonóm hulladékszállítót induktív módon töltik. "Úgy gondolhatunk rá, mint egy robotfűnyíróra, csak nagyobb teljesítményű" - taglalta Pasching. A szemetesek és az otthoni állomás közötti kommunikáció egy Long Range Wide Area Network (LoRaWAN) hálózaton keresztül történik. Ezt a jelet az állomáson elhelyezett jeladó generálja. "A környezettől függően 3 és 8 kilométer közötti hatótávolsággal rendelkezünk" - mondta Pasching.
A gép útvonala be van programozva és ha valami az útjába kerül, megáll, amíg az akadály el nem távolodik. "Jelenleg ez az első lépés. A jövőben eléggé autonómnak kell lennie ahhoz, hogy egyszerűen el tudja kerülni az akadályokat" - hangsúlyozta a menedzser. Amint a jármű megérkezik a hulladéktárolóhoz, annak a fedele kinyílik. Egy robotkar kinyúlik és kicseréli a teli szemetesládát egy üresre. A Scarab a kukán található QR-kódhoz igazodik, amelynek mindig jól olvashatónak kell lennie a kamera számára. Az új modellt a jövőben sokféleképpen lehet majd használni - lakótelepeken, parkokban és ipari csarnokokban is, ahol folyamatosan gyűlik a szemét.
A biztonság garantálásához a hulladékgyűjtőt 3D lézeres érzékelővel szerelték fel, amely észleli a környezetében lévő akadályokat. A 11 centiméteres magasságban lévő 2D-érzékelők pedig "látják" a talaj közelében lévő akadályokat és vannak olyan szenzorok is, amelyek közvetlen érintés esetén aktiválódnak. A roboton lévő fénycsíkok jelzik, ha túl közel kerül valaki hozzá. Amennyiben pedig valaki a minimális távolságot nem tartja be, akkor a fénycsíkok pirosan világítanak és a Scarab leáll. A minimális távolság megnő, amint a gép kinyújtja a robotkarját a tároló cseréjéhez. "Ez azért fontos, hogy ne fusson bele a kezed a nyitott robotba, és ne sérülj meg. A robotkar csapda elleni védelemmel és minden TÜV-engedéllyel rendelkezik" - szögezte le Pasching. A jármű várhatóan a télen kapja meg a CE-jelölést.
A Scarab maximális sebességét biztonsági okokból öt kilométer/órára korlátozták és még a csúszós úton is azonnal meg kell állnia, így a gyaloglási sebességnél nagyobb gyorsaság nem lehetséges. Ráadásul folyamatosan kapja az időjárási adatokat is, hogy megállapítsa, egyáltalán lehetséges-e a használata. Amennyiben például túlságosan nagy vihar van, akkor a garázsban marad. A robot a kibertámadások ellen is védett. Kívülről semmilyen módon nem érhető el és az otthoni állomással való kommunikáció egy virtuális magánhálózaton keresztül történik, amelyet a TÜV jóváhagyott. A 120 kilogrammos gép lopás ellen is biztosítva van. A beépített GPS-modulnak köszönhetően a kezelők felismerik, hogy mikor kell elhagynia egy előre kijelölt területet.
A szakképzett munkaerő hiánya a hulladékgazdálkodási ágazatban is nyilvánvaló. A Brantner hulladékszállító vállalat ezért fejlesztette ki a Scarab nevű hulladékrobotot, amely automatikusan megközelíti az út szélén álló, teli szemeteseket, kicseréli azokat és elszállítja a hulladékot. Az új jármű Wiener Neudorfban megkezdte a próbaüzemét. "De még nem az a helyzet, hogy Bécs első kerületében el lehet indítani, és csak annyit kell mondani, hogy: menj" - magyarázta Christoph Pasching, a Brantner digitális megoldásokért felelős vezetője. A Wiener Neudorfban lévő Kék lagúna épületegyüttest azért választották tesztpályának, mert Európa legnagyobb panelházközpontja. Ahhoz azonban a Scarab biztonságosan mozoghasson, el kellett készíteni a terület digitális 3D-s térképét.
A robot megépítése csapatmunka volt. Az alap a német Innok Robotics robotépítő cégtől származik, amely autonóm szállítógépek megalkotására specializálódott és a termékpalettáján szerepelnek raklapokat önállóan mozgató és temetői virágokat locsoló járművek. A társaság a Scarabot a Brantnerrel és a linzi Mechatronikai Központtal közösen fejlesztette ki. A prototípus körülbelül 220 000 euróba került. Az új modell számára a biztonság az elsődleges prioritás.
Az új robot használatához a hulladéktárolókat érzékelőkkel kellett felszerelni. A szemetesek töltöttségi szintjének meghatározása lézer és ultrahang segítségével történik. Amikor megteltek, jelzést küldenek az otthoni állomásnak, amely egyfajta garázs és hulladékgyűjtő pont, és a Scarab elindul. Az otthoni állomáson az autonóm hulladékszállítót induktív módon töltik. "Úgy gondolhatunk rá, mint egy robotfűnyíróra, csak nagyobb teljesítményű" - taglalta Pasching. A szemetesek és az otthoni állomás közötti kommunikáció egy Long Range Wide Area Network (LoRaWAN) hálózaton keresztül történik. Ezt a jelet az állomáson elhelyezett jeladó generálja. "A környezettől függően 3 és 8 kilométer közötti hatótávolsággal rendelkezünk" - mondta Pasching.
A gép útvonala be van programozva és ha valami az útjába kerül, megáll, amíg az akadály el nem távolodik. "Jelenleg ez az első lépés. A jövőben eléggé autonómnak kell lennie ahhoz, hogy egyszerűen el tudja kerülni az akadályokat" - hangsúlyozta a menedzser. Amint a jármű megérkezik a hulladéktárolóhoz, annak a fedele kinyílik. Egy robotkar kinyúlik és kicseréli a teli szemetesládát egy üresre. A Scarab a kukán található QR-kódhoz igazodik, amelynek mindig jól olvashatónak kell lennie a kamera számára. Az új modellt a jövőben sokféleképpen lehet majd használni - lakótelepeken, parkokban és ipari csarnokokban is, ahol folyamatosan gyűlik a szemét.
A biztonság garantálásához a hulladékgyűjtőt 3D lézeres érzékelővel szerelték fel, amely észleli a környezetében lévő akadályokat. A 11 centiméteres magasságban lévő 2D-érzékelők pedig "látják" a talaj közelében lévő akadályokat és vannak olyan szenzorok is, amelyek közvetlen érintés esetén aktiválódnak. A roboton lévő fénycsíkok jelzik, ha túl közel kerül valaki hozzá. Amennyiben pedig valaki a minimális távolságot nem tartja be, akkor a fénycsíkok pirosan világítanak és a Scarab leáll. A minimális távolság megnő, amint a gép kinyújtja a robotkarját a tároló cseréjéhez. "Ez azért fontos, hogy ne fusson bele a kezed a nyitott robotba, és ne sérülj meg. A robotkar csapda elleni védelemmel és minden TÜV-engedéllyel rendelkezik" - szögezte le Pasching. A jármű várhatóan a télen kapja meg a CE-jelölést.
A Scarab maximális sebességét biztonsági okokból öt kilométer/órára korlátozták és még a csúszós úton is azonnal meg kell állnia, így a gyaloglási sebességnél nagyobb gyorsaság nem lehetséges. Ráadásul folyamatosan kapja az időjárási adatokat is, hogy megállapítsa, egyáltalán lehetséges-e a használata. Amennyiben például túlságosan nagy vihar van, akkor a garázsban marad. A robot a kibertámadások ellen is védett. Kívülről semmilyen módon nem érhető el és az otthoni állomással való kommunikáció egy virtuális magánhálózaton keresztül történik, amelyet a TÜV jóváhagyott. A 120 kilogrammos gép lopás ellen is biztosítva van. A beépített GPS-modulnak köszönhetően a kezelők felismerik, hogy mikor kell elhagynia egy előre kijelölt területet.