Berta Sándor

Megtisztíthat-e a szeméttől egy települést egy robot?

Hulladékgyűjtő gépet tesztelnek egy Bécs környéki kisvárosban.

A szakképzett munkaerő hiánya a hulladékgazdálkodási ágazatban is nyilvánvaló. A Brantner hulladékszállító vállalat ezért fejlesztette ki a Scarab nevű hulladékrobotot, amely automatikusan megközelíti az út szélén álló, teli szemeteseket, kicseréli azokat és elszállítja a hulladékot. Az új jármű Wiener Neudorfban megkezdte a próbaüzemét. "De még nem az a helyzet, hogy Bécs első kerületében el lehet indítani, és csak annyit kell mondani, hogy: menj" - magyarázta Christoph Pasching, a Brantner digitális megoldásokért felelős vezetője. A Wiener Neudorfban lévő Kék lagúna épületegyüttest azért választották tesztpályának, mert Európa legnagyobb panelházközpontja. Ahhoz azonban a Scarab biztonságosan mozoghasson, el kellett készíteni a terület digitális 3D-s térképét.

A robot megépítése csapatmunka volt. Az alap a német Innok Robotics robotépítő cégtől származik, amely autonóm szállítógépek megalkotására specializálódott és a termékpalettáján szerepelnek raklapokat önállóan mozgató és temetői virágokat locsoló járművek. A társaság a Scarabot a Brantnerrel és a linzi Mechatronikai Központtal közösen fejlesztette ki. A prototípus körülbelül 220 000 euróba került. Az új modell számára a biztonság az elsődleges prioritás.

Az új robot használatához a hulladéktárolókat érzékelőkkel kellett felszerelni. A szemetesek töltöttségi szintjének meghatározása lézer és ultrahang segítségével történik. Amikor megteltek, jelzést küldenek az otthoni állomásnak, amely egyfajta garázs és hulladékgyűjtő pont, és a Scarab elindul. Az otthoni állomáson az autonóm hulladékszállítót induktív módon töltik. "Úgy gondolhatunk rá, mint egy robotfűnyíróra, csak nagyobb teljesítményű" - taglalta Pasching. A szemetesek és az otthoni állomás közötti kommunikáció egy Long Range Wide Area Network (LoRaWAN) hálózaton keresztül történik. Ezt a jelet az állomáson elhelyezett jeladó generálja. "A környezettől függően 3 és 8 kilométer közötti hatótávolsággal rendelkezünk" - mondta Pasching.


A gép útvonala be van programozva és ha valami az útjába kerül, megáll, amíg az akadály el nem távolodik. "Jelenleg ez az első lépés. A jövőben eléggé autonómnak kell lennie ahhoz, hogy egyszerűen el tudja kerülni az akadályokat" - hangsúlyozta a menedzser. Amint a jármű megérkezik a hulladéktárolóhoz, annak a fedele kinyílik. Egy robotkar kinyúlik és kicseréli a teli szemetesládát egy üresre. A Scarab a kukán található QR-kódhoz igazodik, amelynek mindig jól olvashatónak kell lennie a kamera számára. Az új modellt a jövőben sokféleképpen lehet majd használni - lakótelepeken, parkokban és ipari csarnokokban is, ahol folyamatosan gyűlik a szemét.

A biztonság garantálásához a hulladékgyűjtőt 3D lézeres érzékelővel szerelték fel, amely észleli a környezetében lévő akadályokat. A 11 centiméteres magasságban lévő 2D-érzékelők pedig "látják" a talaj közelében lévő akadályokat és vannak olyan szenzorok is, amelyek közvetlen érintés esetén aktiválódnak. A roboton lévő fénycsíkok jelzik, ha túl közel kerül valaki hozzá. Amennyiben pedig valaki a minimális távolságot nem tartja be, akkor a fénycsíkok pirosan világítanak és a Scarab leáll. A minimális távolság megnő, amint a gép kinyújtja a robotkarját a tároló cseréjéhez. "Ez azért fontos, hogy ne fusson bele a kezed a nyitott robotba, és ne sérülj meg. A robotkar csapda elleni védelemmel és minden TÜV-engedéllyel rendelkezik" - szögezte le Pasching. A jármű várhatóan a télen kapja meg a CE-jelölést.

A Scarab maximális sebességét biztonsági okokból öt kilométer/órára korlátozták és még a csúszós úton is azonnal meg kell állnia, így a gyaloglási sebességnél nagyobb gyorsaság nem lehetséges. Ráadásul folyamatosan kapja az időjárási adatokat is, hogy megállapítsa, egyáltalán lehetséges-e a használata. Amennyiben például túlságosan nagy vihar van, akkor a garázsban marad. A robot a kibertámadások ellen is védett. Kívülről semmilyen módon nem érhető el és az otthoni állomással való kommunikáció egy virtuális magánhálózaton keresztül történik, amelyet a TÜV jóváhagyott. A 120 kilogrammos gép lopás ellen is biztosítva van. A beépített GPS-modulnak köszönhetően a kezelők felismerik, hogy mikor kell elhagynia egy előre kijelölt területet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #10
    Azért érdekes, hogy nincs munkaerő a szemétszedésre. Még hazánkban el is hinném. De egy nyugati kormánynak nincs pénze arra, hogy megfizesse a szemétszedésre a tisztességes bért? Ott van az a pénz, csak el lesz korrumpálva, a titkárnő új kocsit kap stb.
  • dyra #9
    Ha nem valami bürokratikus cégnél melózol. Nálunk külön vizsga kellett a számítógép kezeléshez. Kb annyiból állt a tanfolyam, hogy mi az egér - bill , Word , Excel ikonra hogy kell ráklikkelni és a gépet ki - bekapcsolni. Ha megvolt ez a képesítésed kezelhetted a számítógépet. Viccnek is rossz volt mikor a diákmunkás nem nyúlhatott hozzá de a nyugdíj előtti kolléga igen. Az állomány azomban minden képesítést hangoztat akkor is az ha egy "semmi". Bértárgyalásnál ez már egy végzettség ami azt mutatja képesített vagy :D Így szakképzett is.

    Na most mikor gépkezelőt kerestek és nem volt meg a számítógép-kezelői papírja (néha kell használniuk) többen morogtak, hogy azért ez na milyen dolog már. Aztán ezekből lesznek az olyanok, hogy "a mai fiatalok semmihez se értenek".
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2022.11.02. 09:46:57
  • mortep #8
    Meg, ha az a neve hogy terminator :)
  • Akva #7
    "A szakképzett munkaerő hiánya a hulladékgazdálkodási ágazatban is nyilvánvaló. A Brantner hulladékszállító vállalat ezért fejlesztette ki a Scarab nevű hulladékrobotot, amely automatikusan megközelíti az út szélén álló, teli szemeteseket, kicseréli azokat és elszállítja a hulladékot."

    Nyilvánvaló, hogy komoly szakképzettség kéne ehhez.
    Utoljára szerkesztette: Akva, 2022.10.31. 08:39:05
  • M2 #6
    "A gép útvonala be van programozva és ha valami az útjába kerül, megáll, amíg az akadály el nem távolodik."

    Tehát semmit nem fejlesztettek, de azt jó drágán. Remélem az EU is támogatta ezt a nagyszerű projektet!
  • barret #5
    Ennek a robotnak a lényege: Az óriási reklámfelirat. Ennyi értelme van.Sokan fogják olvasni,és rákeresnek.
  • gosub #4
    Még ha jól is működött volna a köztéri kukacserélgetéshez képest a szemét valódi összegyűjtése ezerszer több munkaerőt igényel. Közpénz/EUpénz kötelező eltapsolását gyanítom. Az egész életszerűtlen.
  • Alexease #3
    Egyszerubb lenne bekamerazni (ami minden egyebre is jo) a szemetesebb kornyekeket, aki szemetel azt "elkapni", kotelezo, penzel kivalthatatlan 1 napos kozmunka, lehet szemetet szedni:) Gyorsabb, olcsobb, egyszerubb, hatekonyabb, es meg az emberek is tanul(hat)nak belole.
    Ez a robotos dolog csak jateknak jo, meg arra, hogy az emberek buntetlenul szemeteljenek, meg persze a fejlszeto, gyarto, fentarto cegek megszedjek magukat.
  • kvp #2
    "Pedig rengeteg a dologtalan, lődörgő bevándorló, a szemétszedéshez meg nem kell agysebész diploma. Iskolázottság nélkül végezhető."

    Nem kenyszerithetik oket munkara es nem azert jottek, hogy dolgozzanak. Majd esetleg a gyerekeik vagy az unokaik, ha nem allnak dzsihadistanak.

    A robot egyebkent erdekes, bar nagyon sok dolgot tulbonyolitottak rajta. Egyreszt siman kaphatott volna mobilnetes net hozzaferest, ami manapsag mar a legtobb varosban az utcakon mindenhol elerheto. Masreszt a nagy robotkar hasznalata a szemetes cserehez kivalthato lett volna egy egyszerubb kialakitassal. Az pedig, hogy csak 1 (egy!) szemetest kepes cserelni koronketan nevetseges. Egy ekkora platformra siman rafert volna egy tucat szemetes, folejuk befuggesztett, egyszerubb karral. Az meg, hogy a QR kodot es az utburkolaton a jelolest is latnia kell, plusz meg lassu is mint a doglott csiga nem igazan jelent jot. Raadasul a szemetet sem szedi fel, csak cserelget egy kukat. Ez tenyleg az amikor van valami amit megprobalnak eladni, de egyebkent a celra teljesen alkalmatlan.

    Magam reszerol egy GSM-es adatkapcsolatu, GPS-es es voxel matching navigacioju, 6x2 kuka slot-os (sines fiok elvu cserelo mechanikaval), elol utsopresre alkalmas robotot raknek ossze. A voxel matching-et (tehat a ter felismerest) pedig egy kozepen folul elhelyezett lidar jele alapjan siman meg tudna oldani. Ez az akadalyok felismeresere is alkalmassa teszi, tovabba ha az elore felvett voxel map-pen be van jelolve, hogy hova mehet, akkor automatikusan tud keruloutakat keresni. A legtobb robotporszivo is igy epiti a terkepet, csak lidar helyett erinto szenzorokat hasznalnak, mert az olcsobb, de a terkepezesi es navigacios elv ugyanaz. Ez ma mar nem raketasebeszet...
  • gosub #1
    "szakképzett munkaerő hiánya" Pedig rengeteg a dologtalan, lődörgő bevándorló, a szemétszedéshez meg nem kell agysebész diploma. Iskolázottság nélkül végezhető.