Berta Sándor

Pénzügyi fekete lyuk a metaverzum

Éves szinten 15 milliárd dollárt emészt fel Mark Zuckerberg víziója. A befektetők szerint újra Facebooknak kellene lennie a Facebooknak.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapító elnök-vezérigazgatója tavaly október végén jelentette be, hogy Meta lesz a Facebook, az Instagram és a WhatsApp közösségi oldalakat működtető cég új neve. A menedzser remélte, hogy hamarosan egy "metaverzumot" működtető vállalatként tekintenek majd rájuk, ahol találkozik a fizikai és a digitális világ, és "magával ragadó virtuális online élményt" nyújt majd a felhasználóknak. Az üzletember a metaverzum lehetőségeit februárban mutatta be.

Most egy részvényes arra szólította fel Mark Zuckerberget, hogy drasztikusan csökkentse a metaverzumba történő befektetéseket és azok helyett inkább a mesterséges intelligenciára összpontosítson. A menedzsernek szilárd meggyőződése, hogy a metaverzum az internet jövője és ezért teljes egészében a virtuális világra állítja át a céget, ezzel pedig hatalmas kockázatot vállal. Nem sokkal azelőtt, hogy Zuckerberg megtette a fordulatot, a Facebook-csoport értéke ezermilliárd dollár volt, míg most, egy esztendővel a metaverzum bejelentése után már csak 360 milliárd dollár és Zuckerberg már nem tartozik a világ 20 leggazdagabb embere közé. (Igaz, az egész részvénypiac bajban van most.) Vagy másképp fogalmazva: a Meta 2021 ősze óta naponta 1,5 milliárd dollárt veszít tőzsdei értékéből.

Többek között emiatt fogalmazta meg nyílt levelét Brad Gerstner, az Altimeter Capital befektetési cég vezérigazgatója és alapítója. Az anyagban a részvényes arra szólította fel a Meta első emberéét, hogy az elmúlt 18 hónap hatalmas tőzsdei veszteségei miatt csökkentse a metaverzumba való beruházásokat. Gerstner társasága, az Altimeter Capital a Meta mintegy 0,11 százalékát birtokolja, ennek ellenére a véleményét Zuckerberg nem veheti félvállról. A levélben azzal vádolja Metát, hogy átesnek a ló túloldalára, és a metaverzumra való összpontosítás elvonta a cég figyelmét attól, hogy az alaptevékenységére összpontosítson, amely a cég Reality Labs szegmensével ellentétben profitot termel.

Gerstner hangsúlyozta, hogy szerinte a metaverzum fontos, de nem a jelenlegi léptékben. A Meta jelenleg évente tíz-tizenöt milliárd dollárt fektet be a projektbe, beleértve a kiterjesztett és a virtuális valóság technológiát és a Horizon Worlds MMO-t. Az összeg túl sok a befektetőnek, különösen azért, mert Zuckerberg többször is hangsúlyozta, hogy a metaverzum egy több évre szóló beruházás. Gerstner ezt aggasztónak tartja. Ahogy fogalmazott: "Egy több mint 100 milliárd dolláros befektetés egy ismeretlen jövőbe még a Szilícium-völgy mércéjével mérve is túlméretezett és ijesztő". Ezért azt kérte, hogy a metaverzumba történő befektetések összegét csökkentsék évi ötmilliárd dollárra.


Mark Zuckerberg avatarként a Connect 2022 során

A részvényes javaslatot tett Zuckerbergnek és az igazgatótanácsnak arra vonatkozóan, hogy a pénzt hogyan lehetne jobban elkölteni, mint a metaverzumban elégetni: a vállalatnak jobban kellene a mesterséges intelligenciára összpontosítania. A Meta ugyanis hihetetlenül jó helyzetben van - különösen a vetélytársaihoz képest - ahhoz, hogy termékeket kínáljon ezen a területen. Minden jel szerint recessziós korszak jön a gazdaságban, és a vállalatnak a több milliárdos felhasználószámmal bíró alkalmazásokra kellene figyelnie , nem pedig a 200 000 aktív felhasználóval bíró Horizon Worlds-re. Mindezeken túl Gerstner javaslata szerint legalább 20 százalékkal csökkenteni kellene az alkalmazottak létszámát.

Például minden problémája ellenére az Instagram még mindig a Meta koronaékszere: az emberek elégedettek az alkalmazással, és a Reels jó eredményeket hozott. Ahelyett, hogy feldühítené a felhasználókat azzal, hogy az Instagramot TikTok-klónná próbálja alakítani, a Metának az idejét és energiáját az elkötelezettség növelésére kellene fordítania. Ugyanígy a WhatsApp-nál, mely a világ legnépszerűbb kommunikációs alkalmazása. A platform nem tartalmaz hirdetéseket, elsősorban annak érdekében, hogy megőrizze identitását felhasználóbarát szolgáltatásként. A Meta azonban megígérte, hogy népszerűségét más módon is kamatoztatja a bevétel növelésére, beleértve a fizetős funkciókat is. Mégis, a Meta ahelyett, hogy a bevált alkalmazásaira összpontosítana, dollármilliárdokat fektet be egy olyan ötletbe, amely _talán_ öt vagy tíz év múlva megtérül.

Gerstner a Meta jövőjével kapcsolatos véleményét nem véletlenül időzítette mostanra, mivel a Bank of America a Meta részvényeit "vásárlásra ajánlottról" "semlegesre" minősítette le. A pénzintézet a lépést többek között a hatalmas metaverzum-beruházásokkal indokolta, főleg, hogy azok nem vezettek a kívánt előrelépéshez. Gerstner azt is hozzátette, hogy a Meta részvényei 55 százalékkal estek, míg más nagy technológiai versenytársak részvényeinél ez az arány ugyanebben az időszakban csak 19 százalék volt. A befektető még a bizalomvesztésről és a Meta iránti rossz hangulatról is beszélt a piacon.

Vitalik Buterin, az Ethereum társalapítója, is kritikát fogalmazott meg a metaverzummal kapcsolatban. A menedzser azt mondta, hogy bár meg van győződve arról, hogy a metaverzum "meg fog valósulni", a hasonló próbálkozások kudarcot vallanak, mert még nem lehet tudni, hogy az emberek valójában mit akarnak. A hónap elején Zuckerberg bemutatta a Reality Labs legújabb fejlesztéseit, amelyeket sokan kiábrándítónak találtak. Az egyik elemző „kétségbeesettnek” nevezte a bemutatót. A Meta várhatóan még ezen a héten beszámol negyedéves eredményeiről, és sok szakértő arra számít, hogy a Reality Labs veszteségei tovább növekednek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Cryalot #17
    cd projekttől 2 vezető fejlesztő ment át diablo4-re

    kíváncsi vagyok mi következik :D

    lehet valami ilyesmi


    jó is volt ez.
  • Sir Cryalot #16
    De ha 1x nem lehet megcsinálni akkor mi van ?

    Meg egyre egybefolyósabb 30fps amit erőltetnek ?

    Tönkreveri a mobil 2D-vel amire rákötnek videoszemüveget, meg az játék nem a cinematic fosaik.
  • Tetsuo #15
    Ennek sok értelmét nem látom. Inkább egy GTA V látvány, TPS-ben vagy FPS-ben
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2022.11.01. 17:45:08
  • Sir Cryalot #14

    érdekes

    "izometrikus grafikus motorhoz irtak"

    ez volna a normális, meg hogy futna a háttérben valami amihez képest nem tudná összeszarni magát a 3Djük.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2022.11.01. 16:03:45
  • Sir Cryalot #13
    "izometrikus grafikus motorhoz irtak"

    arról nevezetes a D2 hogy volt benne egy directX-es perspektíva mód ami torzította a képet hogy legyen benne parallax.
    Most torzítás nélkül van a D2R-ben ami nem tileokat tologat hanem 3D:


    de ezt nem szokták bekapcsolni a népek egyáltalán.

    És ez is rosszul fut meg csúcsgép kell hozzá, meg a "temporal antialiasing" gyilkolja a felbontást.

    Ezzel szemben ha 2D-nél maradt volna a starcraft is meg D is akkor most sokkal több minden történne egyszerre a képernyőn.

    3D-hez meg display se volt rendes soha. Szóval elhamarkodott.

    Videoszemüveget úgy kell beimádkozni a reviewereknek hogy ez ugyan nem AR meg VR "de jó". És nem is értik hogy akkor most mit hypeoljon.
  • kvp #12
    "Szerintem ez az egész 2D 3D átállás elhamarkodott volt"

    Az elso 3D-s jatekok mar a 80-as evekben megjelentek es a Doom is 1993-as. Az emberek eleg nagy resze jatszik FPS-ekkel es FPS nezetu jatekokkal. A Diablo 2 ujrakiadasa eseten egyszeruen csak hozza nem ertest jelent, hogy hasznalhatatlan a valodi 3D-s uzemmod, mivel anno a jatekot alapvetoen egy izometrikus grafikus motorhoz irtak. Ezzel szemben egy csomo MMO jatszhato first person nezetben es ez mar igy volt kozel 20 eve is.

    Sot sok MMO-FPS-RPG eleve first person nezetre lett kitalalva, tehat a VR sisak egy jol hasznalhato kiegeszito lenne hozzajuk, mar amennyiben lehetne kapni megfelelo hardverut, eleg olcson, mindenfele szoftveres limitacio nelkul.

    Ha majd a lent linkelt Epson kijelzo tudasat es meretet hozza egy megfizetheto aru 3D szemuveg es lesz hozza tamogatas facebook account meg minden hulyeseg nelkul, akkor lesz ra esely, hogy a jatekosok hasznaljak is oket.

    Szoval szerintem ezt a kb. 10 evvel ezelotti szintet kellene megutniuk eloszor, aztan lehet komolyabban venni a fejlesztoket:
    https://www.youtube.com/watch?v=d5Q18Jm7CZM
    Emotioconok:
    https://www.youtube.com/watch?v=sFTZXB5dznE
    https://www.youtube.com/watch?v=U0ZgAaNFgqE
    (Es igen, meg ez az MMO is jatszhato FPS nezetben. Nem jovore, nem egyszer, 10 eve es a meta penzugyi forrasainak toredekebol...)
    Utoljára szerkesztette: kvp, 2022.10.28. 14:59:39
  • Sir Cryalot #11
    Szerintem ez az egész 2D 3D átállás elhamarkodott volt és ez a diablo2 fennálló sikerén is látszik hogy a játékosok döntő többsége nem perspektíva nézetben nyomja a d2 újrakiadást hanem izometrikusban amihez elég lenne 2D is cserébe lenne fix tetszőleges frém meg komplexitás.
    Sikerült két szék közt a pad alá esni.
  • kvp #10
    "Azé szar mert nagyon magas nativ felbontáson megy ami túl sok pixel annak a vasnak, és még így is kéne msaa, meg a postprocesst magas felbontáson tolni, sokpixelt stabil frémmel meg még PC-k se tudnak komplexitás mellett,"

    Tipikusan ez az a terulet ahol tenyleg hasznos lenne a Google stadia technologiajanak hasznalata, de azert egy 10 evvel ezelotti videojatek szintjet (FF14) igazan hozhatnak. Foleg, hogy az meg elozo generacios konzolokon is elfutott. Olyan extra feature-ok voltak benne, mint az, hogy a karaktereknek van laba es mozog is...

    Egyebkent az ilyen VR szemuvegek eseten sokkal ertelmesebb lenne az Epson fele megoldas, tehat egy kulso renderelo rendszer kepet stream-elni a szemuvegre, igy a HUD sulya es merete egy napszemuvegere zsugorodhatna. Ez lehetne a felhasznalo derekan (Epson), lehetne a szobaban (PC) vagy a halozaton (stadia), a feladathoz igazitva a megjelenites minoseget es technologiajat.

    "A Facebooknal nagyon magas mernoki kultura van, merem allitani, hogy a mernoki csapat minosege az egyik legjobb a vilagon, amirol sok mas IT-val foglalkozo cegnel csak almodnak... Es errol elso kezbol valo informaciom van."

    Ehhez kepest nem hozzak meg egy japan vagy koreai jatekfejleszto ceg teljesitmenyet sem. Ar-ertek aranyban pedig az iparagon belul a ket kozel legrosszabb hatekonysagu ceg a microsoft es a facebook. A japanok 400 milliobol kihoztak egy mukodo MMO rendszert es futotta nem csak a felhasznalok altal generalt helyszinek tamogatasara, de meg a karakter arckifejezesek motion capture-ere is. Ehhez a 10 evvel ezelotti technologiahoz kepest van meg tovabbi 10-12 evvel elmaradva a facebook, minden teren.

    Egyebkent meg ha mar VR meg AR, akkor ez egy hasznalhatobb kijelzonek tunik: https://www.youtube.com/watch?v=_r3NP0FOLmk
    (ez AR, de atlatszatlan elotet lencsekkel VR szemuvegkent is hasznalhato)
  • Sir Cryalot #9
    https://en.wikipedia.org/wiki/Boondoggle
    első perctől kezdve ez a fb vr-je


    F35 :DD
  • Sir Cryalot #8
    "Jopofa technologia, de igazabol senkit sem erdekelt komolyabban"

    akit meg komolyan érdekelt meg értette az most milliárdos lehet mert akkora vesztesek akik most kezdenek hozzáértegetni hogy ezeknek értelmes cége 100ból 1 (se) :D