50 éves a BART - vasút MS-DOS és Windows 98 alapokon

A szerelők vadásznak a kompatibilis mikrochipekre, az alkatrészek pedig egyedi gyártásúak.

Kalifornia államban, San Franciscóban egy egykor futurisztikus vonatflotta közlekedik, amelyet csak az MS-DOS, a Windows 98 és az Ebayen fellelhető alkatrészek tartanak működésben. Pótalkatrészek már nem állnak a szerelők rendelkezésére. Amikor 1972-ben a Bay Area Rapid Transport (BART, azaz Öbölvidéki Vasút) metró- és kisvasúti rendszer első szerelvénye elhagyta az állomást, a San Franciscót átszelő úgynevezett Bay Area vasúti infrastruktúra innovatívnak és úttörőnek számított. A BART a szőnyeggel és egyedi ülésekkel felszerelt fényezett alumínium kocsijaival a helyi tömegközlekedés új korszakát nyitotta meg. A teljes rendszert, beleértve a vezérlőszoftvert is, kifejezetten az alkalmazáshoz szabták, szabványos alkatrészeket gyakorlatilag soha nem használtak. Minden alkatrész egyedi gyártású volt.


A szerelvények a vonal megnyitásakor szupermodernek voltak, ma már viszont szenvedés a fenntartásuk

A BART építésére vonatkozó szerződést nem egy vasútépítő, hanem egy űrtechnikai vállalat kapta. A rendszer eredeti 450 kocsija 160 millió dollárba került az 1970-es évek elején. A vagonok teljesen elektromosak voltak, és szinte önállóan működtek. Amennyiben az üzemeltetők kezdetben azt remélték is, hogy a BART egész Észak-Amerika számára modellértékűvé válik, hamarosan kiderült, hogy ez a remény minden alapot nélkülözött. A legjobb esetben a rendszer egyes elemei inspirálták az ország más részein működő vasúttervezőket.

Az 50. évfordulót megélve bár a járműflotta időközben ritkult, még mindig van jó néhány ezüstkék vonat, amelyet tovább szeretnének közlekedtetni. Ez azonban egyáltalán nem könnyű. Ahhoz, hogy a mérnökök változtatásokat tudjanak végrehajtani a vonatvezérlő rendszerben, olyan laptopokra van szükségük, amelyeken még mindig futtatható az MS-DOS és a Windows 98. Ennek érdekében kiselejtezett laptopokat halmoznak fel, amelyekben folyamatosan alkatrészeket cserélnek, hogy működőképesek maradjanak. A legfrissebb ilyen eszközök 2000-ben készültek.


A szakemberek mikrochipek után kutatva gyakran az Ebay-t nézik át; más alkatrészeket pedig leselejtezett autókból próbálnak megszerezni. Sajnos az állomány felélése is zajlik, minden egyes BART-kocsi, amelyik elromlik, kincsesbánya a többi számára, hiszen abból pótalkatrészeket lehet szerezni. "Szó szerint sima fotókkal kezdtük, átfésültük a különböző gyártókat és az Ebay-t a meghibásodott alkatrészek után kutatva. Néha azt sem tudjuk, hogy mi a neve az alkatrésznek" - erősítette meg John Allen javítási szakértő.

A pótalkatrészek beszerzésének nehézségei ellenére 56 első generációs és 400 másik, 1970-es és 1980-as évekből származó vasúti kocsi még mindig üzemel. Ez most változik, ugyanis a legrégebbi vagonok többségét a következő két esztendőben kivonják a forgalomból. A nosztalgiázók már most igyekeznek minél több járművet megmenteni kiállítások és múzeumok számára és számos cég is érdeklődést mutat az 1970-es évekbeli modellek iránt. A régi vasúti kocsikat egy 2,6 milliárd dollárért beszerzett új flotta váltja fel, amelynek példányai már most a közlekedő szerelvények közel egyharmadát teszik ki. A vonatbarátok nem fogadták egyértelműen pozitívan az átállást, ugyanis ők szerették volna folytatni az 50 éves flotta üzemeltetését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Antracit #3
    Köszi a kiegészítést. A vezérlőrendszer modernizálása egyfelől logikus lépés, ha szerelvény fizikailag jó állapotban van. Viszont egyedileg kell hozzáigazítani a nem-szabványos szerelvényhez, ami meg plusz költséget jelent, és eljöhet az a pont, ahol már nem éri meg.
  • kvp #2
    Raadasul a cikk meg se emliti, hogy a rendszer az indiai szeles nyomkozt hasznalja, igy tenyleg minden egyedi rajta. Persze az, hogy a vezerlest nem modernizaltak a regi jarmuveken eleg sokat elmond a karbantartasi filozofiarol.

    A BART-hoz hasonloan a vancouveri skytrain kozponti rendszere az atadasakor meg floppy-rol boot-olt, de ennek ellenere a mai napig hasznaljak a regi jarmuveket is, persze modernizalt vezerlessel. Nem mintha az a rendszer annyival szabvanyosabb lenne, ott mar a kezdetek ota nem volt vezeto egyetlen jarmuben sem, es meg a meghajtas sem hagyomanyos a legkorabban epult vonalakon (linearis motor, ami egy a sinek kozze fektett femcsikon huzza vegig a szerelvenyt). A kulonbseg, hogy ott mindig idoben csereltek a regi felszerelest, igy a legregebbi kocsik es a teljes vezerlorendszer is tobbszor modernizalasra kerult.
  • Antracit #1
    Erről eddig nem hallottam, de érdekes volt!