Berta Sándor

3D-nyomtatóval készít alkatrészeket a Német Vasút

A társaság a szállítási problémák kiküszöbölésére alkalmazza a módszert.

Dr. Daniela Gerd tom Markotten, a Német Vasút (DB) digitalizálásért és technikáért felelős vezetője elmondta, hogy a 3D-nyomtatás segítségével a pótalkatrészeket gyorsabban szerezhetik be és az esetleg már nem leszállítható komponenseket részben maguk is elkészíthetik. A cél az, hogy a vonatok sokkal többet legyenek úton és kevesebb időt töltsenek a különböző műhelyekben javításra várva.

A társaság a Schleswig-Holstein tartományban lévő Neumünsterben körülbelül 350 000 eurót ruház be a technikába, míg Németország területén eddig 750 000 eurót költött 3D-nyomtatási rendszerek beszerzésére. A távlati cél egy digitális áruraktár létrehozása. 2030-ig 10 000 elemet akarnak gyakorlatilag gombnyomásra elkészíthetővé tenni. Ez a vasúti járművek üzemben tartásához szükséges alkatrészmennyiség körülbelül egytizede. Neumünsterben a második negyedévben indul a gyártás, a két következő üzem Cottbusban és Brémában lesz.

Carsten Wolfgramm 3D-nyomtatási szakértő elmondta, hogy Neumünsterben jelenleg legfeljebb 70 x 50 x 60 centiméter méretű pótalkatrészek gyárthatók műanyagból. Azok teljes mértékben megegyező minőségűek az eredeti komponensekkel. A készíthető termékek között vannak szellőzőrácsok, fogantyúk, fedelek és műanyag keretek monitorokhoz. Ezeknek bizonyos műszaki követelményeknek kell megfelelniük és például különösen hő- és törésállónak kell lenniük. Legalább 13 percig el kell viselniük például a különösen nagy hőhatásokat.

Markotten hangsúlyozta, hogy a Német Vasútnak a 3D-nyomtatás egy valóban kulcsfontosságú technológia, amellyel el lehet kerülni a szállítási problémákat és komoly költségek takaríthatók meg. Számos olyan céggel működnek együtt, amelyek fémből gyártanak 3D-nyomtatással alkatrészeket. A technika alkalmazása gyorsabb, erőforrást megtakarító és olcsóbb gyártást tesz lehetővé.

A DB 2015 óta 500 alkalmazási célra több mint 30 000 alkatrészt nyomtatott ki, a legnehezebbek az ICE szerelvényekhez készült 27 kilogrammos komponensek voltak. A vállalat egy nürnbergi üzemben sablonokat és más eszközöket készít, amelyekkel például a munkatársak felragaszthatják a piktogramokat és időt takaríthatnak meg. Érdekesség, hogy az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) már 2018 márciusában felmérte, hogy melyik modern technológiákkal érdemes foglalkoznia és melyekkel nem. Az ÖBB Digi@ttack nevű különleges munkacsoportja úgy vélte, hogy a HoloLens, a mesterséges intelligencia és a 3D-nyomtatás lehet a vasút jövője. A 3D-nyomtatással legyártott elemeket a vonatok karbantartásánál alkalmaznák, néha ugyanis csak egy apró alkatrészre van szükség.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Es a cikkhez a foto a Bombardier nemreg leszallitott es hiresen megbizhatatlan emeletes ingavonatanak kepe van. Ez az a szerelvenytipus, amit keptelenek voltak megbizhatova tenni meg az atvetel utan egy evvel is. Pl. olyan extra szolgaltatasok nem mennek megbizhatoan, mint az iranyvaltas es az elore-hatramenet. Vegul a hasznalt westbahn-os kiss-eket vette meg a nemet vasut, hogy legyen valami ami jar.

    A 3D nyomtatok beszerzese alapjan az alkatreszellatas sem igazan megoldott, bar jogilag inkabb csak a hazon beluli fejlesztesekhez nyomtathatnak burkolati elemeket es kisebb szerszamokat. (egy gyarto termeket potalkatresznek lemasolni a gyarto engedelye kell, kiveve ha az adott gyarto jogutod nelkul megszunt)