Berta Sándor
Moduláris járművekkel váltanák ki a vonatokat
Hatékonyabbá válik a vasúti áruszállítás.
A Parallel Systems nevű startupot a SpaceX cég három korábbi munkatársa alapította 2020 januárjában és az elképzelésük lényege az, hogy moduláris, saját meghajtással, vezérlőtechnikával és energiaellátással rendelkező járművekkel váltanák ki a jelenlegi hagyományos teherszállító szerelvényeket.
A bemutatott koncepció alapján így nem lenne szükség külön mozdonyokra és vasúti teherkocsikra, az új vonatok ugyanis teljesen önálló módon közlekednének a síneken. Két futóműre kerül fel egy 40 láb hosszú konténer és már kész is egy vagon, több vagonból pedig létrehozható egy szerelvény, amely 10-50 kocsiból állhat. Ezt Matt Soule, a Parallel Systems egyik alapítója nyilatkozta a CNBC-nek. Összehasonlításul: az Amerikai Egyesült Államokban egy hagyományos tehervonat akár 200 vagonból is állhat.
A rövidebb szerelvényekhez kevesebb helyre van szükség az összeállításra, valamint a be- és a kipakolásukra. Soule kiemelte, hogy a kisebb infrastruktúra hatékonyabb és olcsóbb, ráadásul ez már inkább konvojban való haladás a jobb helykihasználás és a hatékonyabb haladás érdekében. Egy vagon közel 60 tonna terhet tud szállítani.
A Parallel Systems rámutatott, hogy a rendszere megszünteti a hagyományos vasúti szállításban a korlátozásokat azért, hogy jobban lehessen versenyezni a közúti tehergépkocsik rugalmasságával. Azt ugyanakkor egyelőre nem lehet tudni, hogy az egyes kocsik milyen akkumulátor-technikát alkalmaznak, de a hatótávolságuk 500 mérföld, vagyis 800 kilométer. Az energiatárolók ráadásul kevesebb, mint egy óra alatt feltölthetők. Az első járműveket jelenleg Los Angeles közelében teszteli a vállalat.
A Parallel Systems nevű startupot a SpaceX cég három korábbi munkatársa alapította 2020 januárjában és az elképzelésük lényege az, hogy moduláris, saját meghajtással, vezérlőtechnikával és energiaellátással rendelkező járművekkel váltanák ki a jelenlegi hagyományos teherszállító szerelvényeket.
A bemutatott koncepció alapján így nem lenne szükség külön mozdonyokra és vasúti teherkocsikra, az új vonatok ugyanis teljesen önálló módon közlekednének a síneken. Két futóműre kerül fel egy 40 láb hosszú konténer és már kész is egy vagon, több vagonból pedig létrehozható egy szerelvény, amely 10-50 kocsiból állhat. Ezt Matt Soule, a Parallel Systems egyik alapítója nyilatkozta a CNBC-nek. Összehasonlításul: az Amerikai Egyesült Államokban egy hagyományos tehervonat akár 200 vagonból is állhat.
A rövidebb szerelvényekhez kevesebb helyre van szükség az összeállításra, valamint a be- és a kipakolásukra. Soule kiemelte, hogy a kisebb infrastruktúra hatékonyabb és olcsóbb, ráadásul ez már inkább konvojban való haladás a jobb helykihasználás és a hatékonyabb haladás érdekében. Egy vagon közel 60 tonna terhet tud szállítani.
A Parallel Systems rámutatott, hogy a rendszere megszünteti a hagyományos vasúti szállításban a korlátozásokat azért, hogy jobban lehessen versenyezni a közúti tehergépkocsik rugalmasságával. Azt ugyanakkor egyelőre nem lehet tudni, hogy az egyes kocsik milyen akkumulátor-technikát alkalmaznak, de a hatótávolságuk 500 mérföld, vagyis 800 kilométer. Az energiatárolók ráadásul kevesebb, mint egy óra alatt feltölthetők. Az első járműveket jelenleg Los Angeles közelében teszteli a vállalat.