Berta Sándor
Finoman szólva sem a biztonság volt az első a Boeing 787-esek gyártásánál
A Dreamlinerek elmúlt másfél évtizede korántsem nevezhető sikertörténetnek.
A Boeing 2007 júliusában mutatta be a 787 Dreamlinert, amely már 2013-ban sorozatos, főként elektromos meghibásodásokat szenvedett el és akkumulátor problémákkal küzdött, majd 2014 elején többször is csődöt mondtak a fedélzeti számítógépei. Ezt követte a 2015-ben felfedezett szoftverhiba, amely a generátorvezérlő egység kieséséhez vezethetett, mert egy belső számláló 248 nap után "túlcsordult". 2020 áprilisában pedig kiderült, hogy legkésőbb 51 naponta újra kell indítani a repülőgépek fedélzeti rendszerét, különben - egy programhiba miatt - a pilóták számára félrevezető jelzések jelenhetnek meg a képernyőkön. Tavaly júliusban egy felfedezett gyártási hiba miatt leállították a Boeing 787 Dreamlinerek kiszállítását.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) most közölte, hogy a Boeing már "az elkövetkező napokban" újraindíthatja a 787-es Dreamliner repülőgépek szállítását, miután "minden szükséges változtatást" megtett azért, hogy a jármű megfeleljen a tanúsítási előírásoknak. Az ügynökség tájékoztatása szerint lépéseket tettek a minőség javítására és garantálják azoknak a dolgozóknak az autonómiáját, akik biztosítják a Boeing összeszerelő sorain a szabályozásnak való megfelelést. Az FAA minden egyes repülőgépet megvizsgál, mielőtt kiadná a légialkalmassági bizonyítványt.
A Boeing és az FAA nem hozta nyilvánosságra, hogy a szabályozó hatóság milyen konkrét hibákat kifogásolt. Amerikai médiajelentések szerint a hibák között szerepeltek a farok problémái és a Dreamliner törzsének felhasadása. A gondok kiszűrése és megoldása miatt a már leszállított gépeket is ellenőrizték. Az FAA bírálta a társaság belső minőség-ellenőrzését és felügyeletét is. A Boeing a közleménye szerint megerősítette biztonsági kultúráját, és azon munkálkodott, hogy „a legyártott, le nem szállított repülőgépek megfeleljenek a szigorú mérnöki és tanúsítási szabványoknak, még akkor is, ha ennek nincs azonnali biztonsági hatása”. Idén a vállalat azt mondta, hogy a gyártási fejlesztések célja annak biztosítása, hogy az újonnan épített repülőgépek "ne igényeljenek további ellenőrzéseket és utómunkálatokat".
A Boeing a szállítás leállása után jelentősen visszafogta a termelést, de azt most lassan újra fel fogja pörgetni. A széles törzsű utasszállítókra még mindig több mint 400 nyitott megrendelés van leadva. A fejlesztési program 2004-es kezdete és a 2011-es első átadás óta a Boeing eddig valamivel több mint 1000 darabot szállított le a Dreamlinerből. A légitársaságok mindenesetre örülnek a hírnek, a Lufthansa például az első két "Dreamlinerét" várja. A cég 2027-ig összesen 32 repülőgépet kap a típusból.
A Boeing 2007 júliusában mutatta be a 787 Dreamlinert, amely már 2013-ban sorozatos, főként elektromos meghibásodásokat szenvedett el és akkumulátor problémákkal küzdött, majd 2014 elején többször is csődöt mondtak a fedélzeti számítógépei. Ezt követte a 2015-ben felfedezett szoftverhiba, amely a generátorvezérlő egység kieséséhez vezethetett, mert egy belső számláló 248 nap után "túlcsordult". 2020 áprilisában pedig kiderült, hogy legkésőbb 51 naponta újra kell indítani a repülőgépek fedélzeti rendszerét, különben - egy programhiba miatt - a pilóták számára félrevezető jelzések jelenhetnek meg a képernyőkön. Tavaly júliusban egy felfedezett gyártási hiba miatt leállították a Boeing 787 Dreamlinerek kiszállítását.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) most közölte, hogy a Boeing már "az elkövetkező napokban" újraindíthatja a 787-es Dreamliner repülőgépek szállítását, miután "minden szükséges változtatást" megtett azért, hogy a jármű megfeleljen a tanúsítási előírásoknak. Az ügynökség tájékoztatása szerint lépéseket tettek a minőség javítására és garantálják azoknak a dolgozóknak az autonómiáját, akik biztosítják a Boeing összeszerelő sorain a szabályozásnak való megfelelést. Az FAA minden egyes repülőgépet megvizsgál, mielőtt kiadná a légialkalmassági bizonyítványt.
A Boeing és az FAA nem hozta nyilvánosságra, hogy a szabályozó hatóság milyen konkrét hibákat kifogásolt. Amerikai médiajelentések szerint a hibák között szerepeltek a farok problémái és a Dreamliner törzsének felhasadása. A gondok kiszűrése és megoldása miatt a már leszállított gépeket is ellenőrizték. Az FAA bírálta a társaság belső minőség-ellenőrzését és felügyeletét is. A Boeing a közleménye szerint megerősítette biztonsági kultúráját, és azon munkálkodott, hogy „a legyártott, le nem szállított repülőgépek megfeleljenek a szigorú mérnöki és tanúsítási szabványoknak, még akkor is, ha ennek nincs azonnali biztonsági hatása”. Idén a vállalat azt mondta, hogy a gyártási fejlesztések célja annak biztosítása, hogy az újonnan épített repülőgépek "ne igényeljenek további ellenőrzéseket és utómunkálatokat".
A Boeing a szállítás leállása után jelentősen visszafogta a termelést, de azt most lassan újra fel fogja pörgetni. A széles törzsű utasszállítókra még mindig több mint 400 nyitott megrendelés van leadva. A fejlesztési program 2004-es kezdete és a 2011-es első átadás óta a Boeing eddig valamivel több mint 1000 darabot szállított le a Dreamlinerből. A légitársaságok mindenesetre örülnek a hírnek, a Lufthansa például az első két "Dreamlinerét" várja. A cég 2027-ig összesen 32 repülőgépet kap a típusból.