Berta Sándor

Több mint 14 000 szellemjárat volt a brit repülőtereken

A le- és a felszállásokra 2020 március és 2021 szeptember között került sor.

A Brit Polgári Repülési Hatóság (CAA) által nyilvánosságra hozott adatok szerint 2020 március és 2021 szeptember között összesen 14 472 úgynevezett szellemjáratot regisztráltak 32 helyi légikikötőben. Ezt azt jelenti, hogy az érintett repülőgépeken nem voltak utasok. A repülésekre ennek ellenére azért volt szükség, mert az egyes légitársaságok csak akkor tarthatják meg a fontos repülőtereken jó résidőkre szóló - jellemzően reggeli és esti - le- és a felszállási jogaikat, ha kellő mennyiségű le- és felszállást végeznek, azaz használják is azt. Ugyan a koronavírus-járvány alatt a szabályokat vagy hatályon kívül helyezték vagy enyhítettek azokon, de világszerte még így is több ezer olyan repülést hajtottak végre, amikor a repülőgépek fedélzetén alig vagy egyáltalán nem tartózkodtak utasok.

A Simply Flying nevű portál rámutatott, hogy a szellemjáratok közül közel ötezerre a londoni Heathrow repülőtéren került sor és az ilyen jellegű le- és a felszállásokat a vonatkozó szabályok lazítása, illetve hatályon kívül helyezése után is folytatták a légitársaságok. A CAA az összesítésébe kizárólag a nemzetközi szellemjáratokat számította bele.

A szigetország közlekedési minisztériuma közölte, hogy a pandémia ideje alatt a gyors cselekvés volt a lényeg, hogy megakadályozzák azt, hogy a repülőgépeknek üresen kelljen felszállniuk. De néhány ilyen repülésre más okokból így is sor került, például, hogy kulcsfontosságú munkaerőt vagy fontos szállítmányokat juttassanak el az egyik helyről a másikba.

A környezetvédők ugyanakkor bírálják a szellemjáratok magas számát. Anna Hughes, a Flight Free UK nevű szervezet munkatársa azt nyilatkozta, hogy ezeket a repüléseket könnyen meg lehetne akadályozni és ez még a klímának is jót tenne. Az aktivista azt a kérdést tette fel, hogy ha több mint 14 000 üres járat indult el az adott időszakban a brit légikikötőkből, akkor mennyi indulhatott el azóta. A The Guardian azt írta, hogy 2021 október és december között havonta átlagosan közel 500 szellemjáratot indítottak a brit repülőterekről.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #7
    Egy musorban mutatak egyszer ilyet, hogy egyetlen utas volt a fedelzeten, de azt nem mondtak, hogy az ures repulogepek eleg gyakorikak, nem kulonleges ritkasag. Azon gondolkodom, hogy valahogy keresni kene ilyen jaratokat, az tetszene, ha en volnek az egyeduli utas a gepen.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2022.04.13. 00:26:46
  • duke #6
    " csak akkor tarthatják meg a fontos repülőtereken jó résidőkre szóló - jellemzően reggeli és esti - le- és a felszállási jogaikat, ha kellő mennyiségű le- és felszállást végeznek, azaz használják is azt."

    Ez jo nagy baromsag. Nyilvan fizetnek azert, hogy a legjobb idosavokban indulhasanak, akkor meg mit erdekli oket, hogy tenylegesen megy-e a repulogep vagy sem ?
    Amugy a pilotaknak stuardeszeknek, biztos jo buli lehet, egy ures gepen a sok hulye utas nelkul utazgatni.
  • kjhun #5
    Nálunk is pont így van, a vonattal!!! Ahelyett, hogy megállna, a közeli 10k+ lélekszámú kisvároska és a megyeszékhely között, a közbe eső településeken, csak ingázik oda és vissza. Úgy 25-30+ km-et, 2 óránként napközben. (A menetrend 40-et ír, de ez szerintem sok.) Ahelyett, hogy meg állna mindenhol, még ha nem is mindegyik bokornál, de azért is. Jó, ha van rajta 1-2-3 utasnál több, egy-egy alkalommal, de nem ritka, a szinte üres vonat sem. Dízeles piros Flirt-ről van szó. A BZ-k, már kikoptak ezen a vonalon.
    Utoljára szerkesztette: kjhun, 2022.04.12. 21:56:04
  • caprine #4
    És ez csak a brit adat, amcsiban ahol sokkal gyakoribb a repkedés ott milyen adatok lehetnek? Aztán meg csodálkoznak, hogy drága a benzin, sok idióta.
  • Borg18754 #3
    Csodálatos hogy sokezer tonnányi kerozint ilyen baromságok miatt égettek el...
  • kvp #2
    Na most ha ebbol kivonnak a ferry es repositioning mozgasokat, akkor kapnank meg a tenyleges adatokat.

    A jelenseg egyebkent a brit vasuton is megvan, parliamentary train-nek hivjak azokat a jaratokat amiket csak azert kozlekedtetnek, hogy ne kelljen bezarni az adott vonalat vagy allomast, mivel annak jogi eljarasa tobbe kerulne mint az ures vonat megtartasa. A ket fent emlitett kvazi jogos mozgas is megvan a vasut eseteben is, a gepmenet es a szerelvenyvonat, ami alapvetoen a jarmuvek mozgatasa miatt kell. A tenylegesen menetrendszerint jaro, de gyakorlatilag ures vonatok szama ezekhez kepest elenyeszo es valoszinuleg a repulogepek eseten is joval kisebb lehet mint a fenti adat. Plusz ott a problema, hogy ha van 10 utas B-bol A-ba, akkor az A-ban levo gepnek uresen is el kell mennie B-ig, hogy elvihesse oket. Ha masnap ugyanez a helyzet, akkor megint mehet uresen. Vagy alternativakent torolni kell mindket iranyt, de akkor a jarvany elotti szabalyok szerint elveszti a le- es felszallasi jogot a legitarsasag. Csak a tenylegesen mindket iranyban utasok nelkuli, nem muszaki vagy logisztikai okokbol torteno mozgasok a valodi szellemjaratok.
  • Tetsuo #1
    Beteg egy világ ez!