Berta Sándor
A chipek készítéséhez szükséges chipekből is hiány van
Hiába akar mindenki gyárat építeni, a gyártáshoz szükséges összetevők egyike sem áll rendelkezésre.
A The Wall Street Journal arról számolt be, hogy a chipgyártás területén már akkora hiány alakult ki, hogy a vállalatok raktáraiban már nem találhatók meg a gyártóberendezések létrehozásához használt chipek sem. Ráadásul az elmúlt hónapokban egyre hosszabb időbe telik a chipgyártó készülékek elkészítése és leszállítása is. Amíg a koronavírus-járvány kezdetén a szállítási idő még csupán néhány hónapot tett ki, addig most már akár 2-3 esztendő is eltelik. Sőt, még a korábban megrendelt gépek leszállítási ideje szintén kitolódott. Mindez azt jelenti, hogy az eleinte a kereslet miatt kialakult nehézségből mostanra egy strukturális probléma jött létre.
"Van ez a vágyálom, hogy 2022 végére a kínálat egyensúlyban lesz a kereslettel” - nyilatkozta Tom Caulfield, a GlobalFoundries Inc. vezérigazgatója. "Én egyszerűen nem látom ezt." A nagy chipgyártók, például az Intel és a Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Ltd. (TSMC) egyre gyakrabban kérik a beszállítóiktól, hogy részesítsék a megrendeléseiket előnyben. A mikrovezérlőket és más eszközöket szállító cégek igyekeznek eleget tenni a kéréseknek és nagyobb prioritással kezelik ezeket a megrendeléseket, már csak azért is, mert végső soron ők szintén jobban profitálnak a chipek és más termékek elérhetőségéből.
De nem csak az eszközök hiánya miatt fáj az ágazati vezetők feje, hanem az új gyárakba szakképzett emberek kellenek, az alapvető vegyi anyagok ellátási lánca akadozik, és hiány van azokból a szubsztrátumokból is, amelyek a chipeket a nyomtatott áramkörökhöz csatlakoztatják. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a platinából és a gyártásban használt számos más anyagból is komoly hiány keletkezett. Így, még ha a szükséges gyártóberendezések leszállításra is kerülnek, még hónapokig tart, amíg beüzemelhetik azokat. Nem véletlen, hogy a legtöbb beszállító és gyártó úgy számol, hogy a szituáció rendeződése akár 2024-ig vagy még tovább is tarthat.
A kereslet továbbra is nő, a lassulásnak semmilyen jele nincs. A chipipar történetében először tavaly nőtt 500 milliárd dollár fölé az eladások értéke, és ez az évtized végéig meg fog duplázódni. Mindeközben a szállítások soha nem kerültek ennyi időbe, az átlag hat hónap. A helyzetet javíthatja, hogy számos olyan új gyár kezdett termelni, amelyek ugyan régebbi generációs processzorokat gyártanak, de ezek bőven megfelelnek az autógyártók számára. Mindazonáltal az élvonalbeli chipek kínálata még jóideig szűkös marad.
A világ egyik legnagyobb chipfelszerelés gyártója a Lam Research Corp, áprilisi közlésük szerint hiába nagy a kereslet, az alkatrészek hiánya miatt nem tudják azt teljes mértékben kihasználni. A világ legnagyobb szerződéses chipgyártója, a tajvani TSMC tavaly közölte, hogy 2024-ig 100 milliárd dollárt költenek el a gyártás bővítésére, az Intel pedig Arizonában, Ohioban és Németországban fog három gyárat felépíteni a következő évtizedben. A várt megvalósulásra csekély az esély, Pat Gelsinger, az Intel vezérigazgatója is elismerte, hogy „a berendezések hiánya valóban hátráltatja az ipar azon képességét, hogy a korábban gondolt ütemben növelje a kínálatot."
A félvezetőipari ernyőszervezet, a SEMI szerint 2024-ig 90 chipgyárat akarnak beindítani a világon. Az ellátási problémák ellenére a chipgyártó eszközök eladása idén meghaladhatja a 100 milliárd dollárt,. Ez extrém gyors növekedés, Sanjay Malhotra alelnök 5 éve még a 75 milliárd dollárt is túlzásnak tartotta. A chipek iránti keresletet leginkább az elektromos autókra való átállás, a növekvő ipari automatizáció és az intelligens eszközök terjedése hajtja. És ez a kereslet még mindig akkora, hogy messze még a gödör alja.
A The Wall Street Journal arról számolt be, hogy a chipgyártás területén már akkora hiány alakult ki, hogy a vállalatok raktáraiban már nem találhatók meg a gyártóberendezések létrehozásához használt chipek sem. Ráadásul az elmúlt hónapokban egyre hosszabb időbe telik a chipgyártó készülékek elkészítése és leszállítása is. Amíg a koronavírus-járvány kezdetén a szállítási idő még csupán néhány hónapot tett ki, addig most már akár 2-3 esztendő is eltelik. Sőt, még a korábban megrendelt gépek leszállítási ideje szintén kitolódott. Mindez azt jelenti, hogy az eleinte a kereslet miatt kialakult nehézségből mostanra egy strukturális probléma jött létre.
"Van ez a vágyálom, hogy 2022 végére a kínálat egyensúlyban lesz a kereslettel” - nyilatkozta Tom Caulfield, a GlobalFoundries Inc. vezérigazgatója. "Én egyszerűen nem látom ezt." A nagy chipgyártók, például az Intel és a Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Ltd. (TSMC) egyre gyakrabban kérik a beszállítóiktól, hogy részesítsék a megrendeléseiket előnyben. A mikrovezérlőket és más eszközöket szállító cégek igyekeznek eleget tenni a kéréseknek és nagyobb prioritással kezelik ezeket a megrendeléseket, már csak azért is, mert végső soron ők szintén jobban profitálnak a chipek és más termékek elérhetőségéből.
De nem csak az eszközök hiánya miatt fáj az ágazati vezetők feje, hanem az új gyárakba szakképzett emberek kellenek, az alapvető vegyi anyagok ellátási lánca akadozik, és hiány van azokból a szubsztrátumokból is, amelyek a chipeket a nyomtatott áramkörökhöz csatlakoztatják. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a platinából és a gyártásban használt számos más anyagból is komoly hiány keletkezett. Így, még ha a szükséges gyártóberendezések leszállításra is kerülnek, még hónapokig tart, amíg beüzemelhetik azokat. Nem véletlen, hogy a legtöbb beszállító és gyártó úgy számol, hogy a szituáció rendeződése akár 2024-ig vagy még tovább is tarthat.
A kereslet továbbra is nő, a lassulásnak semmilyen jele nincs. A chipipar történetében először tavaly nőtt 500 milliárd dollár fölé az eladások értéke, és ez az évtized végéig meg fog duplázódni. Mindeközben a szállítások soha nem kerültek ennyi időbe, az átlag hat hónap. A helyzetet javíthatja, hogy számos olyan új gyár kezdett termelni, amelyek ugyan régebbi generációs processzorokat gyártanak, de ezek bőven megfelelnek az autógyártók számára. Mindazonáltal az élvonalbeli chipek kínálata még jóideig szűkös marad.
A világ egyik legnagyobb chipfelszerelés gyártója a Lam Research Corp, áprilisi közlésük szerint hiába nagy a kereslet, az alkatrészek hiánya miatt nem tudják azt teljes mértékben kihasználni. A világ legnagyobb szerződéses chipgyártója, a tajvani TSMC tavaly közölte, hogy 2024-ig 100 milliárd dollárt költenek el a gyártás bővítésére, az Intel pedig Arizonában, Ohioban és Németországban fog három gyárat felépíteni a következő évtizedben. A várt megvalósulásra csekély az esély, Pat Gelsinger, az Intel vezérigazgatója is elismerte, hogy „a berendezések hiánya valóban hátráltatja az ipar azon képességét, hogy a korábban gondolt ütemben növelje a kínálatot."
A félvezetőipari ernyőszervezet, a SEMI szerint 2024-ig 90 chipgyárat akarnak beindítani a világon. Az ellátási problémák ellenére a chipgyártó eszközök eladása idén meghaladhatja a 100 milliárd dollárt,. Ez extrém gyors növekedés, Sanjay Malhotra alelnök 5 éve még a 75 milliárd dollárt is túlzásnak tartotta. A chipek iránti keresletet leginkább az elektromos autókra való átállás, a növekvő ipari automatizáció és az intelligens eszközök terjedése hajtja. És ez a kereslet még mindig akkora, hogy messze még a gödör alja.