Berta Sándor
Hamarosan lealkonyul a bliccelőknek
A barcelonai kamerák képeit felügyelő szoftver azonnal riadóztatja az adott állomás biztonsági őreit, ha jogosulatlan használatot érzékel. A megoldás még hajlamos a tévedésre, de idővel egyre jobb lesz.
A katalán fővárosban már mesterséges intelligenciával harcolnak a bliccelők ellen, a Barcelona - Valles, valamint a Llobregat - Anoia elővárosi vonalak felügyeletét már főleg gépek végzik. Az irányítóközpontból 1800 térfigyelő videokamera segítségével ellenőrzik a két vonal 78 állomását és az összes jegykiadó automatát. A készülékekhez kapcsolódó szoftvert gépi tanulás alkalmazásával megtanították arra, hogy felismerje a bliccelőket. Amennyiben valaki átugrik a biztonsági sorompókon vagy egy jegy felmutatásával ketten mennek át, akkor a technológia és az arra épülő rendszer azonnal riadót fúj. A képfelismerő algoritmus ugyanis érzékeli, hogy ha valaki nem megfelelő módon jut át a biztonsági kerítésen.
A bliccelők fényképeit eltárolják, majd azokat automatikusan továbbítják az állomásokon lévő biztonsági őrök táblagépeire. A fotók segítségével a biztonságiak megállíthatják a bliccelőket, ha látják őket. A stratégia része, hogy minderről a szóbeszéd elterjedjen, így a bliccelők számát szinte nullára lehet csökkenteni. A helyi Awaait cég által kifejlesztett Detector nevű rendszert folyamatosan tesztelik és most bemutatták az Innotrans szakmai kiállításon is.
Xavier Arrufat, az Awaait alapítója és vezetője kiemelte, hogy a rendszernek egyaránt fontos eleme a biztonsági kapukat figyelő kamera és az utazók viselkedését elemző, tanulásra képes program. A kamera képes felismerni az egyes utasok viselkedésmintáit és ha egy anomáliát észlel, vagyis egy olyan személyt, aki nem fizetett, akkor azonnal riadóztatja a biztonsági személyzetet. A rendszert minden egyes állomáson külön tanítják, ugyanis figyelembe veszik a helyi sajátosságokat. A Detectornak először videókat mutatnak, amelyeket elemeznie kell, majd tesztszemélyek megkerülik, átugranak, -másznak a biztonsági sorompókon. Így a megoldás megtanulja felismerni, hogy ki az, aki fizetett a szolgáltatásért és ki az, aki nem, ráadásul különbséget is tesz a két csoport tagjai között.
Arrufat hangsúlyozta, hogy fokozottan védik az utasok magánéletét. A kamera csak figyel, de nem rögzít folyamatosan semmit. A rendszer kizárólag a feltételezett bliccelők képeit tárolja el és küldi tovább az ellenőröknek, s ezeket a fotókat is csak nagyon rövid ideig őrzik meg, majd törlik. Természetesen nem zárhatók ki a tévedések. Az egyik ismert hiba például, ha valaki a kerékpárját a feje fölé tartva halad át a biztonsági sorompón, akkor a rendszer nem tud arcfelismerést végezni, s nem tesz különbséget az ember és a kerékpár között, ezért egy ilyen mozgást úgy értékelhet, mint a fizetés kijátszását. Ezért kell a szakember, aki az ilyen esetekben közbeavatkozik és felülírja a riasztást, majd törli az adott felvételt. Az esetek többségében ugyanakkor a Detector kiválóan működik, a kifogások pedig ismertek (az utasnak van jegye, de elvesztette vagy a lakásában felejtette stb.).
A rendszer felügyeli a két elővárosi vonalat és emellett öt további barcelonai metróállomáson szerelték fel, a közeljövőben pedig további állomásokon fogják alkalmazni. A hátránya, hogy csak olyan helyeken működik, ahol vannak biztonsági sorompók. Az Awaait kapott felkérést annak megvizsgálására, hogy a Detector működne-e biztonsági sorompók nélküli állomásokon is, de a szakemberek szerint ez csak akkor lenne lehetséges, ha az utasok a jegyüket vagy a bérletüket a bejáratoknál elhelyezett leolvasókészülékekhez tartanák.
A katalán fővárosban már mesterséges intelligenciával harcolnak a bliccelők ellen, a Barcelona - Valles, valamint a Llobregat - Anoia elővárosi vonalak felügyeletét már főleg gépek végzik. Az irányítóközpontból 1800 térfigyelő videokamera segítségével ellenőrzik a két vonal 78 állomását és az összes jegykiadó automatát. A készülékekhez kapcsolódó szoftvert gépi tanulás alkalmazásával megtanították arra, hogy felismerje a bliccelőket. Amennyiben valaki átugrik a biztonsági sorompókon vagy egy jegy felmutatásával ketten mennek át, akkor a technológia és az arra épülő rendszer azonnal riadót fúj. A képfelismerő algoritmus ugyanis érzékeli, hogy ha valaki nem megfelelő módon jut át a biztonsági kerítésen.
A bliccelők fényképeit eltárolják, majd azokat automatikusan továbbítják az állomásokon lévő biztonsági őrök táblagépeire. A fotók segítségével a biztonságiak megállíthatják a bliccelőket, ha látják őket. A stratégia része, hogy minderről a szóbeszéd elterjedjen, így a bliccelők számát szinte nullára lehet csökkenteni. A helyi Awaait cég által kifejlesztett Detector nevű rendszert folyamatosan tesztelik és most bemutatták az Innotrans szakmai kiállításon is.
Xavier Arrufat, az Awaait alapítója és vezetője kiemelte, hogy a rendszernek egyaránt fontos eleme a biztonsági kapukat figyelő kamera és az utazók viselkedését elemző, tanulásra képes program. A kamera képes felismerni az egyes utasok viselkedésmintáit és ha egy anomáliát észlel, vagyis egy olyan személyt, aki nem fizetett, akkor azonnal riadóztatja a biztonsági személyzetet. A rendszert minden egyes állomáson külön tanítják, ugyanis figyelembe veszik a helyi sajátosságokat. A Detectornak először videókat mutatnak, amelyeket elemeznie kell, majd tesztszemélyek megkerülik, átugranak, -másznak a biztonsági sorompókon. Így a megoldás megtanulja felismerni, hogy ki az, aki fizetett a szolgáltatásért és ki az, aki nem, ráadásul különbséget is tesz a két csoport tagjai között.
Arrufat hangsúlyozta, hogy fokozottan védik az utasok magánéletét. A kamera csak figyel, de nem rögzít folyamatosan semmit. A rendszer kizárólag a feltételezett bliccelők képeit tárolja el és küldi tovább az ellenőröknek, s ezeket a fotókat is csak nagyon rövid ideig őrzik meg, majd törlik. Természetesen nem zárhatók ki a tévedések. Az egyik ismert hiba például, ha valaki a kerékpárját a feje fölé tartva halad át a biztonsági sorompón, akkor a rendszer nem tud arcfelismerést végezni, s nem tesz különbséget az ember és a kerékpár között, ezért egy ilyen mozgást úgy értékelhet, mint a fizetés kijátszását. Ezért kell a szakember, aki az ilyen esetekben közbeavatkozik és felülírja a riasztást, majd törli az adott felvételt. Az esetek többségében ugyanakkor a Detector kiválóan működik, a kifogások pedig ismertek (az utasnak van jegye, de elvesztette vagy a lakásában felejtette stb.).
A rendszer felügyeli a két elővárosi vonalat és emellett öt további barcelonai metróállomáson szerelték fel, a közeljövőben pedig további állomásokon fogják alkalmazni. A hátránya, hogy csak olyan helyeken működik, ahol vannak biztonsági sorompók. Az Awaait kapott felkérést annak megvizsgálására, hogy a Detector működne-e biztonsági sorompók nélküli állomásokon is, de a szakemberek szerint ez csak akkor lenne lehetséges, ha az utasok a jegyüket vagy a bérletüket a bejáratoknál elhelyezett leolvasókészülékekhez tartanák.