Berta Sándor
2023-tól vezető nélküli vonatok közlekedhetnek Franciaországban
Az új járműveket 2025-ben állítanák hivatalosan üzembe.
A francia állami vasúttársaság (SNCF) mindenképpen vezető nélküli szerelvényeket akar közlekedtetni a belföldi hálózatán. Első lépésként 2023-ig elkészítenék a prototípusokat a regionális és a tehervonatok számára, majd azokat 2025-ig tesztelnék. Guillaume Pepy, az SNCF első embere leszögezte, hogy egyértelműen ez a vasút jövője, míg Carole Desnost, a társaság innovációs vezetője azt hangsúlyozta, hogy intelligenssé fogják tenni a szerelvényeket.
A prototípusok megtervezésébe, kifejlesztésébe és megépítésébe a kiválasztott cégek, a francia állam és az ipar összesen 57 millió eurót fektet majd be. Az érvelések alapján a vezető nélkül közlekedő vonatok jelentős mértékben megnövelhetik a vasút utas- és áruszállítási kapacitását, miután a kisebb követési távolság miatt akár 30 százalékkal több szerelvény haladhat majd a síneken, emellett nőhet a pontosság is. A TGV-k esetében az SNCF azt tervezi, hogy csak a gyorsítási és a fékezési folyamataikat automatizálja majd. Az akadályok felismeréséért viszont továbbra is a mozdonyvezető lesz a felelős.
Pepy elképzelése az, hogy ötvözni és hasznosítani kellene a meglévő technológiai építőelemeket, valamint az autonóm autók és az automatikus metrók fejlesztésének területén szerzett tapasztalatokat. Nincs szükség teljesen új vonatok kifejlesztésére, ami nagyon drága lenne, hanem az autonóm regionális járművek alapját a Bombardier meglévő modellje jelentheti, amelyet egy másik vállalat technikájával látnak el. Az önállóan közlekedő tehervonatot kifejlesztő konzorcium tagja többek között az Alstom nevű francia gyártó, amely jövőre összeolvadhat a német Siemens vasúti részlegével. A regionális személyszállító szerelvény megalkotásában a Bombardier és a Bosch, továbbá számos más partner (Altran Ansaldo, Apsys, Thales, Spirops) vesz részt, köztük olyan vállalkozások, amelyek a mesterséges intelligencia területén dolgoznak.
A francia állami vasúttársaság (SNCF) mindenképpen vezető nélküli szerelvényeket akar közlekedtetni a belföldi hálózatán. Első lépésként 2023-ig elkészítenék a prototípusokat a regionális és a tehervonatok számára, majd azokat 2025-ig tesztelnék. Guillaume Pepy, az SNCF első embere leszögezte, hogy egyértelműen ez a vasút jövője, míg Carole Desnost, a társaság innovációs vezetője azt hangsúlyozta, hogy intelligenssé fogják tenni a szerelvényeket.
A prototípusok megtervezésébe, kifejlesztésébe és megépítésébe a kiválasztott cégek, a francia állam és az ipar összesen 57 millió eurót fektet majd be. Az érvelések alapján a vezető nélkül közlekedő vonatok jelentős mértékben megnövelhetik a vasút utas- és áruszállítási kapacitását, miután a kisebb követési távolság miatt akár 30 százalékkal több szerelvény haladhat majd a síneken, emellett nőhet a pontosság is. A TGV-k esetében az SNCF azt tervezi, hogy csak a gyorsítási és a fékezési folyamataikat automatizálja majd. Az akadályok felismeréséért viszont továbbra is a mozdonyvezető lesz a felelős.
Pepy elképzelése az, hogy ötvözni és hasznosítani kellene a meglévő technológiai építőelemeket, valamint az autonóm autók és az automatikus metrók fejlesztésének területén szerzett tapasztalatokat. Nincs szükség teljesen új vonatok kifejlesztésére, ami nagyon drága lenne, hanem az autonóm regionális járművek alapját a Bombardier meglévő modellje jelentheti, amelyet egy másik vállalat technikájával látnak el. Az önállóan közlekedő tehervonatot kifejlesztő konzorcium tagja többek között az Alstom nevű francia gyártó, amely jövőre összeolvadhat a német Siemens vasúti részlegével. A regionális személyszállító szerelvény megalkotásában a Bombardier és a Bosch, továbbá számos más partner (Altran Ansaldo, Apsys, Thales, Spirops) vesz részt, köztük olyan vállalkozások, amelyek a mesterséges intelligencia területén dolgoznak.