Berta Sándor
Vezető nélküli vonatok közlekednek Ausztráliában
Egy brit-ausztrál bányászati cég több év alatt valósította meg az elképzelést.
A Rio Tinto nevű cég a Yandicoogina és a Nammuldi nevű bányában már 2015 októberében önállóan közlekedő tehergépkocsik segítségével szállította el a kitermelt vasércet. A bányadömpereket egy 1200 kilométerre lévő vezérlőközpontból irányítják. A társaság ugyanakkor nem elégedett meg az autonóm módon közlekedő teherautók alkalmazásával, hanem az Autohaul nevű automatizálási program keretében a rendszert most kiterjesztette az összes vasúti szerelvényére is.
A bejelentés még 2012-ben történt és akkor az volt a terv, hogy a vonatok már 2014-ben önállóan közlekedhetnek. Azonban a Rio Tinto végül csak tavaly májusban kapta meg a szükséges tesztengedélyt az illetékes ausztrál hivataloktól. Az első robotvonat 2017 júliusában indulhatott el és az első szerelvények tavaly december végéig összesen több mint egymillió kilométert tettek meg. A vasércet szállító tehervonatok átlagosan 2,4 kilométer hosszúak, 28 000 tonna vasércet szállítanak és Nyugat-Ausztráliában közlekednek. A Rio Tinto Pilbara régióban 16 bányában termel ki vasércet, amelyet aztán négy kikötőbe szállítanak el. A vállalat kereken 1700 kilométer hosszú vasúthálózatot üzemeltet.
A szerelvények maguk ügyelnek arra, hogy az út szabad legyen előttük és hogy minden rendszer zökkenőmentesen működjön. Amennyiben bármilyen hiba merülne fel, akkor a vonat automatikusan leáll. Egy vasércet szállító szerelvény átlagosan 400 kilométert tesz meg a kikötőkig és ugyanennyi kilométert vissza. A be- és a kirakodással együtt egy forduló 40 órát vesz igénybe. A Rio Tinto eddig 1,3 milliárd ausztrál dollárt fektetett be a projektbe.
A Rio Tinto nevű cég a Yandicoogina és a Nammuldi nevű bányában már 2015 októberében önállóan közlekedő tehergépkocsik segítségével szállította el a kitermelt vasércet. A bányadömpereket egy 1200 kilométerre lévő vezérlőközpontból irányítják. A társaság ugyanakkor nem elégedett meg az autonóm módon közlekedő teherautók alkalmazásával, hanem az Autohaul nevű automatizálási program keretében a rendszert most kiterjesztette az összes vasúti szerelvényére is.
A bejelentés még 2012-ben történt és akkor az volt a terv, hogy a vonatok már 2014-ben önállóan közlekedhetnek. Azonban a Rio Tinto végül csak tavaly májusban kapta meg a szükséges tesztengedélyt az illetékes ausztrál hivataloktól. Az első robotvonat 2017 júliusában indulhatott el és az első szerelvények tavaly december végéig összesen több mint egymillió kilométert tettek meg. A vasércet szállító tehervonatok átlagosan 2,4 kilométer hosszúak, 28 000 tonna vasércet szállítanak és Nyugat-Ausztráliában közlekednek. A Rio Tinto Pilbara régióban 16 bányában termel ki vasércet, amelyet aztán négy kikötőbe szállítanak el. A vállalat kereken 1700 kilométer hosszú vasúthálózatot üzemeltet.
A szerelvények maguk ügyelnek arra, hogy az út szabad legyen előttük és hogy minden rendszer zökkenőmentesen működjön. Amennyiben bármilyen hiba merülne fel, akkor a vonat automatikusan leáll. Egy vasércet szállító szerelvény átlagosan 400 kilométert tesz meg a kikötőkig és ugyanennyi kilométert vissza. A be- és a kirakodással együtt egy forduló 40 órát vesz igénybe. A Rio Tinto eddig 1,3 milliárd ausztrál dollárt fektetett be a projektbe.