Berta Sándor
Új ablak javíthat a vasúti interneteléréseken
A módosításnak köszönhetően nagyobb lehet az elérhető sávszélesség.
A Német Vasút (DB) InterCityExpress (ICE) hálózatán a tavalyi év vége óta zökkenőmentes LTE-kapcsolatoknak kellene működniük, de közel sem ez a helyzet. A szükséges infrastruktúra kiépítésére a Szövetségi Hálózatfelügyelettől a Deutsche Telekom, a Vodafone és a Telefónica kapott megbízást, a szolgáltatók azonban kénytelenek voltak elismerni, hogy a megadott határidőre nem tudnak elkészülni a munkával. Így az ICE-hálózaton csak a Deutsche Telekom ügyfeleinek 96,4, a Vodafone előfizetőinek 95, míg a Telefónica ügyfeleinek 80 százaléka tudott LTE-kapcsolatot használni.
A Vodafone egyik szóvivője rámutatott, hogy az InterCityExpress szerelvényekbe beépített ablakok jelentős mértékben rontják a jelátvitelt, így az elméleti 300 Mbps-os sávszélességből jó, ha 30 Mbps ér el a vonatban utazók készülékeihez. A véleményt osztották a másik két konszern képviselői is. A jelenség hátterében az áll, hogy az ablakok szigeteltek azért, hogy a vonatok ne melegedjenek túl. A DB tájékoztatása alapján a nyílászárók egy vékony fémréteggel vannak ellátva, amely szűri a napsugarakat és egyúttal tompítja a jelátvitelt. A társaság ezért jelerősítőket használ az összes ICE és szinten minden IC szerelvényen.
A Német Vasút megpróbál megoldást keresni a problémára, ezért egy olyan új ablakot tesztel, amely javíthatja a jelátvitelt. Az ablakok fémrétegét egy lézerrel úgy módosítják, hogy az bizonyos frekvenciákat átengedjen. A módszerrel az ablakok sokkal kevesebb karbantartást igényelnek, másrészt minden jelenlegi mobilszabvánnyal kompatibilisek, így nem kell azokat átalakítani például az 5G elterjedése miatt. A jelek viszont továbbra is az alkalmazott antennák és WLAN-routerek segítségével érkeznek. A teszteket valós körülmények között végzik és még az idén lezárulnak. Az első eredmények nem mutattak ki problémákat a nagy sebességű közlekedés során.
A tervek szerint Németországban 2022 végéig minden ICE- és IC-vonalon legalább 100 Mbps-os sávszélességet kell kínálni az utasok számára, 2024 végére pedig az összes többi vonalon legalább 50 Mbps-os sávszélességet kell biztosítani.
A Német Vasút (DB) InterCityExpress (ICE) hálózatán a tavalyi év vége óta zökkenőmentes LTE-kapcsolatoknak kellene működniük, de közel sem ez a helyzet. A szükséges infrastruktúra kiépítésére a Szövetségi Hálózatfelügyelettől a Deutsche Telekom, a Vodafone és a Telefónica kapott megbízást, a szolgáltatók azonban kénytelenek voltak elismerni, hogy a megadott határidőre nem tudnak elkészülni a munkával. Így az ICE-hálózaton csak a Deutsche Telekom ügyfeleinek 96,4, a Vodafone előfizetőinek 95, míg a Telefónica ügyfeleinek 80 százaléka tudott LTE-kapcsolatot használni.
A Vodafone egyik szóvivője rámutatott, hogy az InterCityExpress szerelvényekbe beépített ablakok jelentős mértékben rontják a jelátvitelt, így az elméleti 300 Mbps-os sávszélességből jó, ha 30 Mbps ér el a vonatban utazók készülékeihez. A véleményt osztották a másik két konszern képviselői is. A jelenség hátterében az áll, hogy az ablakok szigeteltek azért, hogy a vonatok ne melegedjenek túl. A DB tájékoztatása alapján a nyílászárók egy vékony fémréteggel vannak ellátva, amely szűri a napsugarakat és egyúttal tompítja a jelátvitelt. A társaság ezért jelerősítőket használ az összes ICE és szinten minden IC szerelvényen.
A Német Vasút megpróbál megoldást keresni a problémára, ezért egy olyan új ablakot tesztel, amely javíthatja a jelátvitelt. Az ablakok fémrétegét egy lézerrel úgy módosítják, hogy az bizonyos frekvenciákat átengedjen. A módszerrel az ablakok sokkal kevesebb karbantartást igényelnek, másrészt minden jelenlegi mobilszabvánnyal kompatibilisek, így nem kell azokat átalakítani például az 5G elterjedése miatt. A jelek viszont továbbra is az alkalmazott antennák és WLAN-routerek segítségével érkeznek. A teszteket valós körülmények között végzik és még az idén lezárulnak. Az első eredmények nem mutattak ki problémákat a nagy sebességű közlekedés során.
A tervek szerint Németországban 2022 végéig minden ICE- és IC-vonalon legalább 100 Mbps-os sávszélességet kell kínálni az utasok számára, 2024 végére pedig az összes többi vonalon legalább 50 Mbps-os sávszélességet kell biztosítani.