Berta Sándor
Sárkányvitorlás hajót tesztelnek
Egyre több társaság próbálgatja a technológiát, de az áttörés még várat magára.
A Sky Sails nevű cég már a 2010-es évek közepén megalkotta a hajók elejére rögzíthető sárkányvitorlát, amely kedvező szél esetén támogatja a motor munkáját. A rendszert már élesben is használják, többek között 2008 óta a BBC Skysails nevű hajón. A megoldással 10-35 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el. A Cargokite nevű vállalat szeptemberben azt tervezte, hogy a sárkányvitorlát alkalmazó autonóm hajója első prototípusát az esztendő végéig elkészíti és teszteli.
Most a Bloomberg arról számolt be, hogy a jövő év elején a 154 méter hosszú Ville de Bordeaux nevű hajó, amely repülőgép-alkatrészeket szállít az Airbus konszernnek, az Atlanti-óceánon keresztül zajló útjai során egy 500 négyzetméteres sárkányvitorla segítségével fog haladni. A tesztelési időszak a tervek alapján 6 hónapon át tart majd. Az alkalmazott sárkányvitorla neve Seawing és az Airseas nevű vállalkozás fejlesztette ki. Az eredeti elképzelés az volt, hogy egy 1000 négyzetméteres sárkányvitorlát fognak használni, de az illetékesek végül úgy döntöttek, hogy a vitorla méretét a teszt idejére a felére csökkentik le.
Az Airseas az 1000 négyzetméteres sárkányvitorla alkalmazásakor az üzemanyag-fogyasztás és a káros-anyag-kibocsátás esetében 20 százalékos megtakarítással számolt. A hajózási társaságok számára az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás miatt a vitorlával kapcsolatos költségek idővel amortizálódnak, amely gazdaságilag is vonzóvá teheti majd a megoldást.
A Sky Sails nevű cég már a 2010-es évek közepén megalkotta a hajók elejére rögzíthető sárkányvitorlát, amely kedvező szél esetén támogatja a motor munkáját. A rendszert már élesben is használják, többek között 2008 óta a BBC Skysails nevű hajón. A megoldással 10-35 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el. A Cargokite nevű vállalat szeptemberben azt tervezte, hogy a sárkányvitorlát alkalmazó autonóm hajója első prototípusát az esztendő végéig elkészíti és teszteli.
Most a Bloomberg arról számolt be, hogy a jövő év elején a 154 méter hosszú Ville de Bordeaux nevű hajó, amely repülőgép-alkatrészeket szállít az Airbus konszernnek, az Atlanti-óceánon keresztül zajló útjai során egy 500 négyzetméteres sárkányvitorla segítségével fog haladni. A tesztelési időszak a tervek alapján 6 hónapon át tart majd. Az alkalmazott sárkányvitorla neve Seawing és az Airseas nevű vállalkozás fejlesztette ki. Az eredeti elképzelés az volt, hogy egy 1000 négyzetméteres sárkányvitorlát fognak használni, de az illetékesek végül úgy döntöttek, hogy a vitorla méretét a teszt idejére a felére csökkentik le.
Az Airseas az 1000 négyzetméteres sárkányvitorla alkalmazásakor az üzemanyag-fogyasztás és a káros-anyag-kibocsátás esetében 20 százalékos megtakarítással számolt. A hajózási társaságok számára az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás miatt a vitorlával kapcsolatos költségek idővel amortizálódnak, amely gazdaságilag is vonzóvá teheti majd a megoldást.