Berta Sándor

Sárkány­vitorlás hajót tesztelnek

Egyre több társaság próbálgatja a technológiát, de az áttörés még várat magára.

A Sky Sails nevű cég már a 2010-es évek közepén megalkotta a hajók elejére rögzíthető sárkányvitorlát, amely kedvező szél esetén támogatja a motor munkáját. A rendszert már élesben is használják, többek között 2008 óta a BBC Skysails nevű hajón. A megoldással 10-35 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el. A Cargokite nevű vállalat szeptemberben azt tervezte, hogy a sárkányvitorlát alkalmazó autonóm hajója első prototípusát az esztendő végéig elkészíti és teszteli.

Most a Bloomberg arról számolt be, hogy a jövő év elején a 154 méter hosszú Ville de Bordeaux nevű hajó, amely repülőgép-alkatrészeket szállít az Airbus konszernnek, az Atlanti-óceánon keresztül zajló útjai során egy 500 négyzetméteres sárkányvitorla segítségével fog haladni. A tesztelési időszak a tervek alapján 6 hónapon át tart majd. Az alkalmazott sárkányvitorla neve Seawing és az Airseas nevű vállalkozás fejlesztette ki. Az eredeti elképzelés az volt, hogy egy 1000 négyzetméteres sárkányvitorlát fognak használni, de az illetékesek végül úgy döntöttek, hogy a vitorla méretét a teszt idejére a felére csökkentik le.


Az Airseas az 1000 négyzetméteres sárkányvitorla alkalmazásakor az üzemanyag-fogyasztás és a káros-anyag-kibocsátás esetében 20 százalékos megtakarítással számolt. A hajózási társaságok számára az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás miatt a vitorlával kapcsolatos költségek idővel amortizálódnak, amely gazdaságilag is vonzóvá teheti majd a megoldást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    Egy szamitogep bontja ki es huzza vissza, a hajo orrara szerelt arboc segitsegevel. Ezt az elrendezest egyebkent square rigged bowsprit-nek hivjak. https://en.wikipedia.org/wiki/Spritsail_(square-rigged)

    Az egyetlen elteres a kozepkori megoldastol, hogy kinyitas utan a kotelzettel feljebb engedik a vitorlat, igy hatekonyabban tudja befogni a hatszelet. Szembe- es oldalszelnel be kell huzni, mert nem mukodik.

    Egyebkent 3-4 teljes meretu vitorlat hasznalva akar 80%-os uzemanyag megtakaritast is el lehetne erni, felteve, hogy vegig az uralkodo szelirany szerint halad a hajo. Ez europa es kozep/eszakamerika kozott meg megoldhato, de Kina es az USA kozott nincs hasznalhato fix hatszel. (amiert nem veletlen, hogy az europaiak ertek oda hamarabb amerikaba, nem a kinaiak)

    A csendes oceanra inkabb tisztan az aramlatokra hagyatkozo hajokat lehetne epiteni, azokkal Japanbol Kanadaba es Mexikobol a Fulop szigetekre lehetne uzemanyagfelhasznalas nelkul eljuttatni az arut. (Japan-Kanada-California-Mexiko-Fulopszigetek-Japan a termeszetes korforgas) Az Atlanti oceanon viszont az aramlatok a szeliranyoknak felelnek meg, tehat duplan hatekony lehetne egy aramlat + vitorla alapu hajo. Kar, hogy a vilagkereskedelem mar nem Amerika es Europa kozott zajlik.

    Persze alternativakent lehetne motorizalt vitorlazatu klippereket is gyartani, azok szellel szemben is tudnak haladni ha kell, igaz csak cikk-cakkban oldalazva es sokkal lassabban. Azonos meretu kontenerhajok eseten kb. a mai kapacitas 20-30%-a maradna meg.

    ps: Vagy lehetne nuklearis energiat hasznalni, esetleg legkori szendioxidbol eloallitott cseppfolyos metant hagyomanyos motorokkal vagy uzemanyagcellakkal. Utobbihoz csak megujulo energias eromuvek kellenek fixre telepitve.
  • kjhun #1
    Egy komolyabb vihar esetén mi van?? Elengedik a vitorlát vagy visszahúzzák, mielőtt átmenne a hajó, egy szárnyashajóvá??
    Utoljára szerkesztette: kjhun, 2021.12.19. 11:55:20