Visszatérnek a kapcsolókhoz az amerikai hadihajókon

Az amerikai haditengerészet kénytelen volt búcsút inteni az elmúlt években felszerelt érintőképernyőknek.

Az amerikai hadihajókat az elmúlt esztendőkben többek között érintőkijelzők felszerelésével korszerűsítették, azonban az intézkedés nem hozta meg a várt innovációt, ezért az USNI News értesülései alapján az illetékesek most úgy döntöttek, hogy két éven belül az összes készüléket leszerelik, s visszatérnek a korábban használt kapcsolókhoz.

Az előzetesen elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy az amerikai haditengerészet egyik legsúlyosabb balesete is arra vezethető vissza, hogy számos rombolón érintőképernyőkkel váltották ki a hagyományos kapcsolókat. 2017 augusztusában a DDG-56 John S. McCain rombolón utasítási hibák sorozata következett be, amelyek miatt a hadihajó összeütközött egy civil hajóval és a legénység tíz tagja életét veszítette. Később számos hasonló esetre került sor, igaz, azok egyike sem járt komoly veszteségekkel és kárral.


Az amerikai haditengerészet eleinte arra gyanakodott, hogy az érintett hadihajók rendszereit egy személy vagy csoport feltörte, de a tüzetesebb vizsgálatok kiderítették, hogy egy sokkal egyszerűbb ok állt az esetek hátterében: az érintőkijelzők egyszerűen bonyolultabbá tették a járművek vezérlését és ezáltal jelentős mértékben növelték a hibák számát.

A döntéshozók kikérték a hajók legénységének a véleményét is, a matrózok és a tisztek pedig egyöntetűen úgy foglaltak állást, hogy inkább a régi klasszikus kapcsolókat akarják újra alkalmazni. Már csak azért is, mert azokat akár a hektikus szituációkban és a nehéz körülmények között is szinte vakon tudják használni. Ezt követően született meg az a döntés, hogy inkább lecserélik az érintőképernyőket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mrzed001 #30
    "Folduton is probaltad?"
    Minden nap, 3+ km oda, meg vissza (marják a tetejét meg döngölik évente 2x, de első eső után olyan 15-20 cm mély kráterek vannak rajta, mint a Hold felszínén, és ez a környék főútja forgalommal) ... szóval szerintem a válaszom IGEN :)

    " A viz nem olyan am, mjnt az aszfalt, viharban plane....Szoval massz le kocsival 1 nem dongolt foldutra, aztan meselj a vezetes kozbeni vakon navigalasrol.... "
    Mivel a kocsi tapija pont kézzel átfogható méretű, így 6-10 gomb rajta simán vakon is kezelhető.
    Bevallom Tesla-t még nem vezettem, így annak a batár nagy tapijáról, annak út közbeni használhatóságáról nem tudok véleményt mondani.


    De tényleg csak ennyi jött át abból, amit írtam ??
  • ostoros #29
    "az egy jó rendszer ami ezeket nyíltan a felszínre hozza"
    Hány év után, és hány millió dollár veszteség után? Nem mondom, mi magyarok sem nagyon örülhetünk, de azért alapvetően szégyenkezni valónk sincs... Legalábbis VELÜK összehasonlítva. Svájchoz mérve magunkat már bajban lennénk.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2019.08.14. 20:16:14
  • ostoros #28
    A fantáziáid kivetítése a valóságra ne egészséges...
  • cateran #27
    Folduton is probaltad? A viz nem olyan am, mjnt az aszfalt, viharban plane....Szoval massz le kocsival 1 nem dongolt foldutra, aztan meselj a vezetes kozbeni vakon navigalasrol....
  • mrzed001 #26
    Szerintem inkább olyan gond lehet, hogy arra akarták használni a tapit amire nem való.
    Nekem is tapi van a kocsiban (mennyi, 20cm átmérő kb), szép nagy gombokkal (6-8 max ami ki van téve rá), és vakon simán megy.
    Sőt, ott a Tesla a batár nagy tapi-műszerfalával.
    Szóval arra, hogy légkondit állítson az ember (1-5 fokozat, 5 féle irány) bőven jó.
    Amire biztos hogy nem, az pl a kormányzás, gáz, fék. Mint az egyértelmű is, a Tesla-ban is van kormánykerék, gáz és fék pedál.
    Azt nem akarták tapira cserélni, mert nem lehet. (ezt a játék szakma már rég belátta, ezért pl mobil játékoknál is elfordulásérzékelővel kormányzol, azaz analóg módon, és nem digitálisan a képernyőn tapizva a kormányt pl balra 20%-nál)
    Ugyanígy egy potit sem lehet 0-200 állású csúszkával a képernyőn kiváltani.

    Valamint a program. Tapival (+IT) automatizálni lehet amit eddig kézileg kellett egyesével összehangolni (1 személy által vezetett hajó, MI, lásd drónok).
    De ehhez komplex (vezérlő) program/rendszer kell, nem csak szimplán a gombok és potik tapira cserélése.
  • defiant9 #25
    "Namost, ha mindez MAGYARORSZÁGON történt volna, akkor már itt ordítozna mindenki a tudjuk miről... És lám, más ország se különb olykor-olykor."
    Magyarországon a tévedhetetlen bölcs pártunk és vezérünk miatt maradt volna a gyengébb megoldás csak hogy fenntartsák a minden a legjobb úton halad hamis illúzióját. Max. az 'ordítózókat' bevádolják hogy Soros bábjai akik csak a nemzet Tiborczainak akarnak ártani. A tévedés felvállalása és nyilvános beismerése olyan érték amivel kevesek bírnak, az egy jó rendszer ami ezeket nyíltan a felszínre hozza. (azért nyilvánvaló hogy a 'szennyes kiteregetés' sehol nem megy könnyen az embereknek akármekkora is a transzparencia, ilyen a természetünk)
  • molnibalage83 #24
    Pont ez az. A busz zötykölődik, a hajó meg imbolyog. Szezon és fazon. Más amplitúdó, más periódusidő...
    A zárd hídon kit érdekel a szél és az víz..? Bakker, nem ez nem klipper 160+ évvel ezelőttről..
  • Sequoyah #23
    Nem vagyok szakerto, de ugy gondolom hogy van kulonbseg egy 5 tonnas vitorlas, es egy 5-50ezer tonnas hadihajo kozott, utobbiak nagysagrendekkel stabilabbak. Szoval csak azert mert valami nem mukodik egy vitorlason, nem jelenti azt hogy nem fog mukodni egy hadihajon.
    Jachtokon peldaul tok jol mukodik az erintokepernyo. De ez sem jelenti azt, hogy egy hadihajon is mukodni fog.

    Ez olyan dolog, amit ki kell probalni elesben. Persze nem kell az osszes hajon lecserelni egybol, eleg lenne 1-2 hajot felszerelni vele, es megvarni a tapasztalatokat.
  • duke #22
    De lehet hogy csak azert kell visszatenni a kapcsolokat, mert jott egy kapcsologyar, letett a megfelelo tabornok asztalara, egy taska penzt, a tabornok meg megrendelt 100 millio kapcsolot a cegtol. Es nagy erolkodessel utolag kideritettek, hogy az erintokijelzok nem megfeleloek.
  • duke #21
    "az érintőkijelzők egyszerűen bonyolultabbá tették a járművek vezérlését és ezáltal jelentős mértékben növelték a hibák számát."

    Tehat nem olyan 1 perc alatt is nyilvanvalo hibarol van szo, hogy a tul nagy razkodasban nem tudja eltalalni az 5 x 5 pixel meretu gombot a kijelzon. Mert azt egyszeru lenne kijavitani egy 50 x 50 pixel meretu gombbal, ennyi eszuk biztos van.
    Itt valami altalanos szisztema problema volt, amit nem tudni miert nem tudtak, vagy nem akartak megoldani. Ismerni kene a reszleteket, hogy miert nem tudtak ugy atrendezni a kijelzot, hogy az egyertelmu, felreerthetetlen, jol atlathato legyen. A repulogepek pilotafukejevel kapcsolatban 50 evnyi tapasztalat van arra, hogyan kell kialakitani, egy iranyito rendszert, hogy az ne legyen tul bonyolult, ne terhelje tul a vezetot, de kozben akadalyozza meg, az "oda se nezek, rutinbol cselekszek" mukodest.