Berta Sándor

Idén forgalomba állhat az első norvég robothajó

A projekt több éves csúszás után érhet révbe.

A Yara Birkeland nevű konténerszállító hajó fejlesztése több évet csúszott, hiszen 2017 júliusában még arról volt szó, hogy 2019-ben jöhetne a távirányítás, 2020-ban pedig a teljesen önálló tevékenység megkezdése. Elvileg még így is sikerül tartani a korábban kitűzött 2022-es üzembe állítási határidőt. A tervek alapján a jármű 2022-től a Yara cég Porsgrunnban lévő vegyianyag-gyára, s a breviki és larviki konténerkikötő között fog közlekedni naponta a fjordokban és a Skagerrak tengerszorosban, teljesen önállóan, személyzet nélkül.

A CNN arról számolt be, hogy mostanra jutott el oda a program, hogy az esztendő végére megvalósulhatnak az első utak. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor a konténerszállító hajó a Norvégia déli részén lévő Heroyából fog árucikkeket szállítani Brevik kikötőjébe. A fedélzeten nem lesz személyzet, hanem a Yara Birkeland mozgását három parti központból ellenőrzik majd. A 80 méter hosszú jármű közel 103 konténert fog tudni szállítani legfeljebb 13 tengeri csomós (24 kilométer/órás) sebességgel. A hajó évente 40 000 kamionos utat tud kiváltani.

Persze a be- és a kirakodáshoz egyelőre még szükség lesz emberekre, de később a folyamat teljesen automatikusan működik majd. Ehhez azonban még ki kell fejleszteni az autonóm darukat és rakodórendszereket, illetve -járműveket. A távlati cél az, hogy a hajó a norvég partok mentén szállít majd konténereket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    Valoban, a konteneres vizi es vasuti szallitas az egyik legkonnyebben automatizalhato a teherszallitasi formak kozzul. Igazabol az akarat nincs meg nagyon hozza, mert igy is nagyon keves embert igenyel a meglevo rendszerek mukodtetese, ami nem igazan osztonzi a cegeket a fejlesztesre.

    Egyebkent a kontener rakodas automatizalasa a vasuti / kozuti atrakast is szinte ingyenesse tenne, ami osszessegeben meg hozhatna egy jelentos koltsegcsokkenest a kozut-vasut-kozut vagy vizi-vasut-kozut utvonalak bovulesevel, a kozuti szalitast mar csak a first/last mile reszekent meghagyva.
  • Tetsuo #1
    Szerintem egy ilyet egyszerűbb megcsinálni, mint önállóan közlekedő autókat.
    A kikötői árukezelés is lehetne teljesen automatikus.