Berta Sándor
Idén forgalomba állhat az első norvég robothajó
A projekt több éves csúszás után érhet révbe.
A Yara Birkeland nevű konténerszállító hajó fejlesztése több évet csúszott, hiszen 2017 júliusában még arról volt szó, hogy 2019-ben jöhetne a távirányítás, 2020-ban pedig a teljesen önálló tevékenység megkezdése. Elvileg még így is sikerül tartani a korábban kitűzött 2022-es üzembe állítási határidőt. A tervek alapján a jármű 2022-től a Yara cég Porsgrunnban lévő vegyianyag-gyára, s a breviki és larviki konténerkikötő között fog közlekedni naponta a fjordokban és a Skagerrak tengerszorosban, teljesen önállóan, személyzet nélkül.
A CNN arról számolt be, hogy mostanra jutott el oda a program, hogy az esztendő végére megvalósulhatnak az első utak. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor a konténerszállító hajó a Norvégia déli részén lévő Heroyából fog árucikkeket szállítani Brevik kikötőjébe. A fedélzeten nem lesz személyzet, hanem a Yara Birkeland mozgását három parti központból ellenőrzik majd. A 80 méter hosszú jármű közel 103 konténert fog tudni szállítani legfeljebb 13 tengeri csomós (24 kilométer/órás) sebességgel. A hajó évente 40 000 kamionos utat tud kiváltani.
Persze a be- és a kirakodáshoz egyelőre még szükség lesz emberekre, de később a folyamat teljesen automatikusan működik majd. Ehhez azonban még ki kell fejleszteni az autonóm darukat és rakodórendszereket, illetve -járműveket. A távlati cél az, hogy a hajó a norvég partok mentén szállít majd konténereket.
A Yara Birkeland nevű konténerszállító hajó fejlesztése több évet csúszott, hiszen 2017 júliusában még arról volt szó, hogy 2019-ben jöhetne a távirányítás, 2020-ban pedig a teljesen önálló tevékenység megkezdése. Elvileg még így is sikerül tartani a korábban kitűzött 2022-es üzembe állítási határidőt. A tervek alapján a jármű 2022-től a Yara cég Porsgrunnban lévő vegyianyag-gyára, s a breviki és larviki konténerkikötő között fog közlekedni naponta a fjordokban és a Skagerrak tengerszorosban, teljesen önállóan, személyzet nélkül.
A CNN arról számolt be, hogy mostanra jutott el oda a program, hogy az esztendő végére megvalósulhatnak az első utak. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor a konténerszállító hajó a Norvégia déli részén lévő Heroyából fog árucikkeket szállítani Brevik kikötőjébe. A fedélzeten nem lesz személyzet, hanem a Yara Birkeland mozgását három parti központból ellenőrzik majd. A 80 méter hosszú jármű közel 103 konténert fog tudni szállítani legfeljebb 13 tengeri csomós (24 kilométer/órás) sebességgel. A hajó évente 40 000 kamionos utat tud kiváltani.
Persze a be- és a kirakodáshoz egyelőre még szükség lesz emberekre, de később a folyamat teljesen automatikusan működik majd. Ehhez azonban még ki kell fejleszteni az autonóm darukat és rakodórendszereket, illetve -járműveket. A távlati cél az, hogy a hajó a norvég partok mentén szállít majd konténereket.