Berta Sándor

Idén elkészülhet a sárkány­vitorlás autonóm hajó prototípusa

A fejlesztés lassan egy évtizede létezik, de az áttörés még várat magára.

A Sky Sails nevű cég már a 2010-es évek közepén megalkotta a hajók elejére rögzíthető sárkányvitorlát, amely kedvező szél esetén támogatja a motor munkáját és amelyet legfeljebb 500 méter magasságig lehet felengedni. Ebben a magasságban a szél sokkal erősebben fúj, mint közvetlenül a víz felszíne felett. A rendszert már élesben is használják, többek között 2008 óta a BBC Skysails nevű hajón. A megoldással 10-35 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el, ennek ellenére nem igazán terjedt el.

Most a Cargokite nevű vállalat munkatársai azt tervezik, hogy a sárkányvitorlát alkalmazó autonóm hajójuk első prototípusát az esztendő végéig elkészítik és tesztelik. A startupot Amelie Binder és Marcus Bischoff alapították meg. Binder közölte, hogy az ötlet akkor jött, amikor a társalapító-kollégája a hajóépítési tanulmányait folytatta és rájött, hogy a sárkányvitorla akár teherhajók meghajtására is felhasználható. Bischoff azonnal kutatni kezdte a területet.

Amikor találkoztak még nem tudták, hogy az ötlet működni fog-e a gyakorlatban is. Végül úgy döntöttek, hogy három másik egyetemi hallgatóval közösen kidolgozzák az elképzelést. Időközben további két társalapítót találtak Max Perschen és Tim Linnenweber személyében, s a céljuk az, hogy néhány éven belül környezetbarát teherhajók járják a világ óceánjait.


A fiatal szakemberek azt már kiszámították, hogy egyetlen sárkányvitorla képes megmozdítani egy legfeljebb 16 szabvány konténerrel megrakott hajót. Bár ez kis mennyiségnek tűnhet, de nem az. A Cargokite ugyanakkor nem foglalkozik a sárkányvitorlák fejlesztésével, mert így alacsonyan tarthatók a költségek. A program fő eleme a szabadalmaztatás alatt lévő különleges hajótest, amelyről azonban még semmilyen információ sem szivárgott ki, csak az, hogy lehetővé teszi, hogy a konstrukció hatékonyabban működjön, mint a hagyományos testű hajókkal.

Az első Cargokite hajókat novemberben fogják tesztelni egy München-Garching melletti tavon, ezt követi majd a tengeri próbaút. Az első prototípusban mindössze két személy számára lesz hely és kézi vezérléssel fogják irányítani. Jövőre jöhet a következő szakasz, amelynél már egy egyetlen konténert szállító hajót próbálnak majd ki, még mindig emberi irányítás mellett. A saját fejlesztésű vezérlőszoftver viszont számos feladatot fog átvenni a kapitánytól, így az ő feladata csupán az irány és a sebesség megadása lesz.

A program önerőből valósult meg eddig és ehhez társult a European Student Challenge keretében elnyert 10 000 euró támogatás. Emellett egy tapasztalt szakember, Uwe Ahrens segíti a fiatal csapat munkáját. A távlati cél kis konténerszállító hajók megalkotása, amelyek rövidebb útvonalakon közlekedhetnek. Az ilyen járművekre már jelenleg is nagy kereslet van, ráadásul sokkal olcsóbbak a nagyobb testvéreiknél, bár az áruk így is 600 000 és egymillió euró között mozog. A működési költségek viszont akár 75 százalékkal alacsonyabbak lehetnek - ez a két tényező, továbbá a környezetbarát megoldás teheti majd igazán vonzóvá az üzletet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)