Berta Sándor
Robothajók közlekedhetnek Amszterdam csatornáiban
A vízi járművek számos feladatot elláthatnak majd.
Az MIT és az Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) olyan önállóan közlekedő csónakokat (Roboats) fejlesztett ki, amelyeket Amszterdam csatornáin alkalmazhatnak majd és számos feladat elvégzésében segíthetnek. A cél elsősorban a városi utak tehermentesítése, de emellett komoly szerepet kaphatnak a csatornák éjszakai megtisztításában, valamint a napközbeni személy- és áruszállításban.
A kutatók már 2016-ban is teszteltek egy Roboatot az amszterdami csatornahálózatban és az képes volt egy előre beprogramozott útvonalon közlekedni. A most elkészített hajók ugyanakkor ennél sokkal többre képesek, többek között kommunikálnak egymással és akár össze is köthetők, ha arra egy feladat elvégzése miatt szükség van. Az utóbbira példa lehet, ha egyszerre sok embert kell egy helyre eljuttatni. Ehhez a csónakokat számos szenzorral, GPS-modulokkal, kamerákkal, mikrovezérlőkkel és más hardverekkel szerelték fel.
Az elképzelések alapján a potenciális utasoknak jelezniük kellene egy központnál a tervezett úti céljukat, majd ezután úgy terveznék meg a vízi járművek útvonalait, hogy lehetőleg minél több utast lehessen egy időben és azonos célokhoz eljuttatni. A hajók akár ideiglenes gyalogoshidakká, piacokká vagy színpadokká is átalakíthatók, például fesztiválok idején. Emellett a csónakok adatokat gyűjthetnek a lég- és vízszennyezettségről. A vízi járművek elektromos meghajtásúak, ezért a 165 amszterdami csatorna partjain töltőállomásokat helyeznek majd el. A hajók ezeket a helyeket automatikusan fogják megközelíteni.
Daniela Rus professzor, az MIT Számítástechnikai és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának igazgatója és tudományos munkatársa, Luis Mateos a csónakok modelljeit már tesztelték az MIT uszodájában. Az egymástól egy méterre elhelyezett vízi járművek mindössze 10 másodperc alatt képesek voltak - külső behatás nélkül - összekapcsolódni. Mateos hangsúlyozta, hogy korábban az amszterdami csatornákon embereket és árucikkeket szállítottak, de napjainkra ezt a szerepet az utak vették át. Miután azonban az utak túlterheltek és káros anyagokkal, valamint zajjal terhelik a környezetet, ezért a helyi vezetők szeretnék ismét kiemelten használni a csatornákat. Erre pedig a vízi járművek ideálisak.
Az MIT és az Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) olyan önállóan közlekedő csónakokat (Roboats) fejlesztett ki, amelyeket Amszterdam csatornáin alkalmazhatnak majd és számos feladat elvégzésében segíthetnek. A cél elsősorban a városi utak tehermentesítése, de emellett komoly szerepet kaphatnak a csatornák éjszakai megtisztításában, valamint a napközbeni személy- és áruszállításban.
A kutatók már 2016-ban is teszteltek egy Roboatot az amszterdami csatornahálózatban és az képes volt egy előre beprogramozott útvonalon közlekedni. A most elkészített hajók ugyanakkor ennél sokkal többre képesek, többek között kommunikálnak egymással és akár össze is köthetők, ha arra egy feladat elvégzése miatt szükség van. Az utóbbira példa lehet, ha egyszerre sok embert kell egy helyre eljuttatni. Ehhez a csónakokat számos szenzorral, GPS-modulokkal, kamerákkal, mikrovezérlőkkel és más hardverekkel szerelték fel.
Az elképzelések alapján a potenciális utasoknak jelezniük kellene egy központnál a tervezett úti céljukat, majd ezután úgy terveznék meg a vízi járművek útvonalait, hogy lehetőleg minél több utast lehessen egy időben és azonos célokhoz eljuttatni. A hajók akár ideiglenes gyalogoshidakká, piacokká vagy színpadokká is átalakíthatók, például fesztiválok idején. Emellett a csónakok adatokat gyűjthetnek a lég- és vízszennyezettségről. A vízi járművek elektromos meghajtásúak, ezért a 165 amszterdami csatorna partjain töltőállomásokat helyeznek majd el. A hajók ezeket a helyeket automatikusan fogják megközelíteni.
Daniela Rus professzor, az MIT Számítástechnikai és Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának igazgatója és tudományos munkatársa, Luis Mateos a csónakok modelljeit már tesztelték az MIT uszodájában. Az egymástól egy méterre elhelyezett vízi járművek mindössze 10 másodperc alatt képesek voltak - külső behatás nélkül - összekapcsolódni. Mateos hangsúlyozta, hogy korábban az amszterdami csatornákon embereket és árucikkeket szállítottak, de napjainkra ezt a szerepet az utak vették át. Miután azonban az utak túlterheltek és káros anyagokkal, valamint zajjal terhelik a környezetet, ezért a helyi vezetők szeretnék ismét kiemelten használni a csatornákat. Erre pedig a vízi járművek ideálisak.