Berta Sándor
2021-ben szelheti át az Atlanti-óceánt a Mayflower robothajó
A jármű több mint 400 évvel az eredeti Mayflower után indul majd útnak.
A Mayflower 1620-ban szállította az angol puritánok első csoportját szállította Plymouth városából Észak-Amerikába, ahol létrehozták a kolóniájukat. Most a Promare nonprofit szervezet és az IBM közösen egy olyan önállóan közlekedő trimaránt fejleszt, amely a mesterséges intelligencia segítségével a tervek alapján meg fogja ismételni az eredeti utat.
A vízi jármű 15 méter hosszú lesz, a súlya 5 tonna, míg a maximális sebessége 10 csomó. A meghajtásáról egy nap- és szélenergiát hasznosító hibrid rendszer gondoskodik majd, s a fedélzeten lesznek tartalék dízel generátorok is. A fedélzeti felszerelések és érzékelők között lesznek inerciális navigációs és GNSS rendszer, oceanográfiai és meteorológiai berendezések, műholdas kommunikációs készülék, radar és LiDAR egység,akusztikai és hőmérsékleti szenzorok, valamint levegő- és vízmintavevő modulok.
Az eredeti cél az volt, hogy az útra az idén kerüljön sor, de az némi csúszás (leginkább a koronavírus miatt meghozott korlátozások) miatt végül csak jövőre valósulhat meg. A The Wall Street Journal írta meg, hogy az eredeti program a Promare nevéhez kapcsolódik, de az IBM később beszállt a programba és vállalta egy mesterséges intelligencia kapitány megalkotását, amely átsegítheti a hajót az út nehézségein.
Az önállóan közlekedő vízi járművek több szempontból is eltérő helyzetben vannak, mint a hasonló szárazföldi modellek. Egyrészt az óceánok nagy, többnyire teljesen szabad vízfelületet jelentenek, amelyen csak ritkán vannak akadályok, másrészt nincsenek emberek, akiknek a viselkedését ki kellene számítani. Ugyanakkor a tengeri közlekedés sem veszélytelen, évente számos hajó veszik el a viharok, a nagy hullámok vagy akár balesetek és ütközések miatt.
A projekt nagyot lendíthet az autonóm hajózáson, amelyhez nagy reményeket fűznek a szakemberek. Amennyiben ugyanis sikerrel jár a Mayflower, akkor a tapasztalatok felhasználásával egy újabb lépés tehető a nagy távolságú, csökkentett személyzetű vagy személyzet nélküli hajóutak végrehajtása felé és a jövőben elérhetővé válhat a több héten vagy hónapon át tartó autonóm tudományos tengeri missziók kivitelezése is. Az utóbbiak közé tartozhat a tengerfenék feltérképezése, hiszen jelenleg csupán annak 20 százalékát ismerjük részletesen.
A Mayflower 1620-ban szállította az angol puritánok első csoportját szállította Plymouth városából Észak-Amerikába, ahol létrehozták a kolóniájukat. Most a Promare nonprofit szervezet és az IBM közösen egy olyan önállóan közlekedő trimaránt fejleszt, amely a mesterséges intelligencia segítségével a tervek alapján meg fogja ismételni az eredeti utat.
A vízi jármű 15 méter hosszú lesz, a súlya 5 tonna, míg a maximális sebessége 10 csomó. A meghajtásáról egy nap- és szélenergiát hasznosító hibrid rendszer gondoskodik majd, s a fedélzeten lesznek tartalék dízel generátorok is. A fedélzeti felszerelések és érzékelők között lesznek inerciális navigációs és GNSS rendszer, oceanográfiai és meteorológiai berendezések, műholdas kommunikációs készülék, radar és LiDAR egység,akusztikai és hőmérsékleti szenzorok, valamint levegő- és vízmintavevő modulok.
Az eredeti cél az volt, hogy az útra az idén kerüljön sor, de az némi csúszás (leginkább a koronavírus miatt meghozott korlátozások) miatt végül csak jövőre valósulhat meg. A The Wall Street Journal írta meg, hogy az eredeti program a Promare nevéhez kapcsolódik, de az IBM később beszállt a programba és vállalta egy mesterséges intelligencia kapitány megalkotását, amely átsegítheti a hajót az út nehézségein.
Az önállóan közlekedő vízi járművek több szempontból is eltérő helyzetben vannak, mint a hasonló szárazföldi modellek. Egyrészt az óceánok nagy, többnyire teljesen szabad vízfelületet jelentenek, amelyen csak ritkán vannak akadályok, másrészt nincsenek emberek, akiknek a viselkedését ki kellene számítani. Ugyanakkor a tengeri közlekedés sem veszélytelen, évente számos hajó veszik el a viharok, a nagy hullámok vagy akár balesetek és ütközések miatt.
A projekt nagyot lendíthet az autonóm hajózáson, amelyhez nagy reményeket fűznek a szakemberek. Amennyiben ugyanis sikerrel jár a Mayflower, akkor a tapasztalatok felhasználásával egy újabb lépés tehető a nagy távolságú, csökkentett személyzetű vagy személyzet nélküli hajóutak végrehajtása felé és a jövőben elérhetővé válhat a több héten vagy hónapon át tartó autonóm tudományos tengeri missziók kivitelezése is. Az utóbbiak közé tartozhat a tengerfenék feltérképezése, hiszen jelenleg csupán annak 20 százalékát ismerjük részletesen.