Berta Sándor
Kikötést segítő rendszer hajókhoz
Egy kutatási projekt igyekszik elkerülhetővé tenni a kikötésekkor bekövetkező baleseteket.
A SmartKai nevű program keretében egy olyan digitális rendszert fejlesztenek ki a szakemberek, amelynek a segítségével a vízi járművek a legszűkebb területen is navigálni tudnak. A projekt tagjai az Alsó-szászországi Kikötők (NPorts) nevű kikötőinfrastruktúra-társaság, a SICK AG, a Humatects GmbH és az OFFIS informatikai intézet. A 2019 decembere és 2022 novembere között tartó program 2,4 millió eurós költségvetésből gazdálkodhat, az összeg 73 százalékát a német közlekedési és digitális infrastruktúra minisztérium biztosította.
Holger Banik, az NPorts ügyvezetője kijelentette, hogy a révkalauzok és a hajóskapitányok minden tapasztalata ellenére a kilenc alsó-szászországi kikötőben szinte minden héten történik valamilyen kisebb baleset. A SmartKai programmal, innovatív digitális rendszerekkel tehetik biztonságosabbá a kikötőket és a hajózást.
Jürgen Höpcke, az NPorts cuxhaveni munkatársa, a projekt vezetője rámutatott, hogy az Északi-tenger kikötőiben nem egyszerű a vízi járművek kormányzása és kikötése, részben az árapály, részben az Elba, a Weser és az Ems áramlása miatt. A kikötők bejáratainál az elmúlt 10 esztendőben körülbelül 12 nagyobb baleset történt, amelyeknél az okozott kár meghaladta az 50 000 eurót. A navigáció különösen a torkolatokban, a kikötők bejáratainál és a zsilipeknél nehéz, ahol a hajóknak nehezen belátható és felbecsülhető szakaszokon kell haladniuk. Gyakran még a helyi révkalauzok is nehezen tudják irányítani a vízi járműveket, mert a környezeti és az időjárási körülmények rendkívül gyorsan változhatnak.
A kikötői balesetek elkerülésére a szakemberek azt találták ki, hogy a szárazföldön lézerszenzorok segítségével állapítják meg a hajók pozícióját és követik azok mozgását - közvetlenül a kikötésig. A kihívást az olyan érzékelők építése jelenti, amelyek minden időjárási körülmény között képesek pontosan követni a nagy méretű tárgyakat. A másik kihívás pedig az, hogy ezek az adatok eljussanak a hajóskapitányokhoz és a révkalauzokhoz.
Höpcke közölte, hogy egy nyitott rendszert akarnak megalkotni, amely minden vízi járművön működik majd, függetlenül annak műszaki felszereltségétől. Emellett olyan interfészeket kell kifejleszteni, amelyek lehetővé teszik az információcserét akár mobiltelefonokkal vagy táblagépekkel is. A német révkalauzok például Portable Pilot Unit (PPU) nevű egységeket (speciális laptopokat) visznek magukkal, de szintén megoldást jelenthetnek az optikai vagy akusztikai jelzőrendszerek, a virtuális valóság szemüvegek, az ablakra információkat kivetítő eszközök vagy a hologramok.
Az első szenzortesztekre tavasz végén kerülhet sor Wilhelmshaven és Cuxhaven kikötőjében. A következő években megalkotott rendszereket felszerelik majd az NPorts által üzemeltetett összes kikötőben, sőt, Banik azt remélte, hogy később akár más belföldi és külföldi kikötőkben is.
A SmartKai nevű program keretében egy olyan digitális rendszert fejlesztenek ki a szakemberek, amelynek a segítségével a vízi járművek a legszűkebb területen is navigálni tudnak. A projekt tagjai az Alsó-szászországi Kikötők (NPorts) nevű kikötőinfrastruktúra-társaság, a SICK AG, a Humatects GmbH és az OFFIS informatikai intézet. A 2019 decembere és 2022 novembere között tartó program 2,4 millió eurós költségvetésből gazdálkodhat, az összeg 73 százalékát a német közlekedési és digitális infrastruktúra minisztérium biztosította.
Holger Banik, az NPorts ügyvezetője kijelentette, hogy a révkalauzok és a hajóskapitányok minden tapasztalata ellenére a kilenc alsó-szászországi kikötőben szinte minden héten történik valamilyen kisebb baleset. A SmartKai programmal, innovatív digitális rendszerekkel tehetik biztonságosabbá a kikötőket és a hajózást.
Jürgen Höpcke, az NPorts cuxhaveni munkatársa, a projekt vezetője rámutatott, hogy az Északi-tenger kikötőiben nem egyszerű a vízi járművek kormányzása és kikötése, részben az árapály, részben az Elba, a Weser és az Ems áramlása miatt. A kikötők bejáratainál az elmúlt 10 esztendőben körülbelül 12 nagyobb baleset történt, amelyeknél az okozott kár meghaladta az 50 000 eurót. A navigáció különösen a torkolatokban, a kikötők bejáratainál és a zsilipeknél nehéz, ahol a hajóknak nehezen belátható és felbecsülhető szakaszokon kell haladniuk. Gyakran még a helyi révkalauzok is nehezen tudják irányítani a vízi járműveket, mert a környezeti és az időjárási körülmények rendkívül gyorsan változhatnak.
A kikötői balesetek elkerülésére a szakemberek azt találták ki, hogy a szárazföldön lézerszenzorok segítségével állapítják meg a hajók pozícióját és követik azok mozgását - közvetlenül a kikötésig. A kihívást az olyan érzékelők építése jelenti, amelyek minden időjárási körülmény között képesek pontosan követni a nagy méretű tárgyakat. A másik kihívás pedig az, hogy ezek az adatok eljussanak a hajóskapitányokhoz és a révkalauzokhoz.
Höpcke közölte, hogy egy nyitott rendszert akarnak megalkotni, amely minden vízi járművön működik majd, függetlenül annak műszaki felszereltségétől. Emellett olyan interfészeket kell kifejleszteni, amelyek lehetővé teszik az információcserét akár mobiltelefonokkal vagy táblagépekkel is. A német révkalauzok például Portable Pilot Unit (PPU) nevű egységeket (speciális laptopokat) visznek magukkal, de szintén megoldást jelenthetnek az optikai vagy akusztikai jelzőrendszerek, a virtuális valóság szemüvegek, az ablakra információkat kivetítő eszközök vagy a hologramok.
Az első szenzortesztekre tavasz végén kerülhet sor Wilhelmshaven és Cuxhaven kikötőjében. A következő években megalkotott rendszereket felszerelik majd az NPorts által üzemeltetett összes kikötőben, sőt, Banik azt remélte, hogy később akár más belföldi és külföldi kikötőkben is.