Berta Sándor
Elkésett az EU az IT-óriások szabályozásával?
Az Európai Unió feketelisták segítségével akarja betiltani a piacra hátrányos üzleti gyakorlatokat és megtörni az amerikai internetes cégek piaci hatalmát. De ehhez vészesen fogy az idő.
Andreas Schwab, a német Kereszténydemokrata Unió (CDU) európai uniós képviselője úgy véli, hogy a tervezett intézkedések túl későn érkezhetnek. A politikus az Európai Parlament jelentéskészítője és ő felel annak a két csomagnak a kidolgozásáért, amelyeknek a segítségével az EU az internetes gigászok hatalmát akarja megtörni. A jogszabályok egyike már tavaly szeptemberben ismertté vált digitális szolgáltatásokra vonatkozó törvény (DSA), míg a másik a digitális piaci törvény (DMA).
Az utóbbi célja az lesz, hogy a platformok üzemeltetőinek megtiltsa bizonyos üzleti gyakorlatok alkalmazását. Ezért készítettek el egy feketelistát, amelyben többek között az szerepel, hogy egy keresőt működtető cég a keresési eredmények között nem helyezheti el előnyösebb helyzetben a saját ajánlatait vagy hogy egy okostelefon-gyártó nem kötheti magához az alkalmazásfejlesztőket és nem tilthatja meg nekik, hogy más szoftverboltokban is elérhetővé tegyék a termékeiket. A listát folyamatosan frissítenék és lehetővé teszi majd, hogy gyorsan és hatékonyan fel lehessen lépni a piaci versennyel kapcsolatos szabályok megsértőivel szemben. A döntéshozók szerint szükség van erre a változásra, mert a jelenlegi versenyfelügyeleti eljárások túl hosszú ideig tartanak.
Az Európai Parlamentnek és az Európai Unió Tanácsának az év végéig kell döntenie a DMA-ról és az csak akkor léphet hatályba, ha mind a két szervezet elfogadta. Az európai uniós tagországok minisztereivel való egyeztetések az esztendő második felében kezdődhetnek el. Schwab azonban máris jelzett néhány módosítást. Így például azt szeretné, ha a platformok nem tilthatnák meg a tagjaiknak, hogy az ajánlataikat máshol is elérhetővé tehessék. A képviselő a listát kifejezetten az öt legnagyobb IT-óriás (Alphabet (Google), Amazon, Apple, Facebook, Microsoft) módszereihez igazítaná. A szabályozás minden olyan vállalatra vonatkozna, amelyeknek az éves bevétele meghaladja a 10 milliárd eurót. A politikus azzal érvelt, hogy azért kellene a DMA-nak csupán az öt gigászra vonatkoznia, mert sokkal bonyolultabbá válna a csomag, ha még több társaságot vonnának be az ellenőrizendők körébe.
Andreas Schwab, a német Kereszténydemokrata Unió (CDU) európai uniós képviselője úgy véli, hogy a tervezett intézkedések túl későn érkezhetnek. A politikus az Európai Parlament jelentéskészítője és ő felel annak a két csomagnak a kidolgozásáért, amelyeknek a segítségével az EU az internetes gigászok hatalmát akarja megtörni. A jogszabályok egyike már tavaly szeptemberben ismertté vált digitális szolgáltatásokra vonatkozó törvény (DSA), míg a másik a digitális piaci törvény (DMA).
Az utóbbi célja az lesz, hogy a platformok üzemeltetőinek megtiltsa bizonyos üzleti gyakorlatok alkalmazását. Ezért készítettek el egy feketelistát, amelyben többek között az szerepel, hogy egy keresőt működtető cég a keresési eredmények között nem helyezheti el előnyösebb helyzetben a saját ajánlatait vagy hogy egy okostelefon-gyártó nem kötheti magához az alkalmazásfejlesztőket és nem tilthatja meg nekik, hogy más szoftverboltokban is elérhetővé tegyék a termékeiket. A listát folyamatosan frissítenék és lehetővé teszi majd, hogy gyorsan és hatékonyan fel lehessen lépni a piaci versennyel kapcsolatos szabályok megsértőivel szemben. A döntéshozók szerint szükség van erre a változásra, mert a jelenlegi versenyfelügyeleti eljárások túl hosszú ideig tartanak.
Az Európai Parlamentnek és az Európai Unió Tanácsának az év végéig kell döntenie a DMA-ról és az csak akkor léphet hatályba, ha mind a két szervezet elfogadta. Az európai uniós tagországok minisztereivel való egyeztetések az esztendő második felében kezdődhetnek el. Schwab azonban máris jelzett néhány módosítást. Így például azt szeretné, ha a platformok nem tilthatnák meg a tagjaiknak, hogy az ajánlataikat máshol is elérhetővé tehessék. A képviselő a listát kifejezetten az öt legnagyobb IT-óriás (Alphabet (Google), Amazon, Apple, Facebook, Microsoft) módszereihez igazítaná. A szabályozás minden olyan vállalatra vonatkozna, amelyeknek az éves bevétele meghaladja a 10 milliárd eurót. A politikus azzal érvelt, hogy azért kellene a DMA-nak csupán az öt gigászra vonatkoznia, mert sokkal bonyolultabbá válna a csomag, ha még több társaságot vonnának be az ellenőrizendők körébe.