Berta Sándor
Az adatvédelem az évszázad egyik legfontosabb témája
Az Apple első embere a magánélet védelme mellett érvelt.
Tim Cook a Handelsblatt gazdasági újságnak nyilatkozva megvédte a társaság adatvédelmi törekvéseit. A menedzser többek között kifejtette, hogy a céljuk az, hogy az embereknek még nagyobb ellenőrzést biztosítsanak azon adataik felett, amelyeket az internetes vállalatok gyűjtenek róluk.
Az Apple vezetője kitért azokra a vádakra is, amelyeket Mark Zuckerberg, a Facebook első embere fogalmazott meg az óriáscéggel szemben, például, hogy előnyben részesítenék a saját szolgáltatásaikat. Erre csak annyit mondott, hogy nem ők döntenek ezekben a kérdésekben, hanem a felhasználókra bízzák annak eldöntését, hogy akarják-e, hogy kövessék őket a különböző szoftverek vagy sem. Tim Cook szerint ők ebben a történetben a jók közé tartoznak és a magánélet ennek az évszázadnak az egyik legfontosabb témája lesz. Éppen ezért meg kell védeni és az embereknek olyan eszközöket kell adni, amelyek segítségével megvédhetik magukat.
A menedzser élesen bírálta a közösségi oldalakat és közvetve azzal vádolta meg őket, hogy az ajánlásaikat megfogalmazó algoritmusaikkal kárt okoznak a társadalomnak. Rámutatott, hogy meg kell kérdezni, hogy e programok alkalmazása milyen következményekkel jár, ha összeesküvés-elméleteket és erőszakra való felbujtást terjesztenek. Jelenleg a Facebook, az Instagram és a YouTube azok a legnagyobb közösségi hálózatok, amelyeken ez a probléma jelen van.
A két óriás vitája egyúttal két üzleti modell összecsapása is. A Facebook ingyen szeretné kínálni az internetet és így akar reklámbevételekre szert tenni, míg az Apple az előfizetéses modelleket részesíti előnyben a játékgyártók, a médiatársaságok és a videoszolgáltatások esetében. Ezzel párhuzamosan függenek egymástól, hiszen a közösségi portálnak sok iPhone-tulajdonosra van szüksége, hogy az ajánlatai sikeresek legyenek, míg az Apple számára fontosak a vonzó alkalmazások, amelyek jogossá teszik a saját hardvereiért elkért prémium árakat. A Facebook, az Instagram és a WhatsApp nélkül ez nehezen lenne lehetséges.
Az Apple vezetője - egy korábbi beszédéhez hasonlóan - remélte, hogy mielőbb megvalósul az USA-ban is a szövetségi adatvédelmi törvény. Emellett - egy 2018-as kijelentését megismételve - leszögezte, hogy a 2018. május 25. óta hatályos európai uniós általános adatvédelmi rendeletet (GDPR) tartja követendő példának. Mint kiemelte, a GDPR egy nagyszerű alapot jelent, amely nélkül sokkal rosszabb helyzetben lennénk ma. Ezenkívül új törvényekre lenne szükség, amelyeknek az adattakarékosságra kellene épülniük. Emellett a felhasználóknak hozzáférést és ellenőrzést kell kapniuk minden olyan adatuk felett, amelyeket róluk gyűjtöttek.
Tim Cook a Handelsblatt gazdasági újságnak nyilatkozva megvédte a társaság adatvédelmi törekvéseit. A menedzser többek között kifejtette, hogy a céljuk az, hogy az embereknek még nagyobb ellenőrzést biztosítsanak azon adataik felett, amelyeket az internetes vállalatok gyűjtenek róluk.
Az Apple vezetője kitért azokra a vádakra is, amelyeket Mark Zuckerberg, a Facebook első embere fogalmazott meg az óriáscéggel szemben, például, hogy előnyben részesítenék a saját szolgáltatásaikat. Erre csak annyit mondott, hogy nem ők döntenek ezekben a kérdésekben, hanem a felhasználókra bízzák annak eldöntését, hogy akarják-e, hogy kövessék őket a különböző szoftverek vagy sem. Tim Cook szerint ők ebben a történetben a jók közé tartoznak és a magánélet ennek az évszázadnak az egyik legfontosabb témája lesz. Éppen ezért meg kell védeni és az embereknek olyan eszközöket kell adni, amelyek segítségével megvédhetik magukat.
A menedzser élesen bírálta a közösségi oldalakat és közvetve azzal vádolta meg őket, hogy az ajánlásaikat megfogalmazó algoritmusaikkal kárt okoznak a társadalomnak. Rámutatott, hogy meg kell kérdezni, hogy e programok alkalmazása milyen következményekkel jár, ha összeesküvés-elméleteket és erőszakra való felbujtást terjesztenek. Jelenleg a Facebook, az Instagram és a YouTube azok a legnagyobb közösségi hálózatok, amelyeken ez a probléma jelen van.
A két óriás vitája egyúttal két üzleti modell összecsapása is. A Facebook ingyen szeretné kínálni az internetet és így akar reklámbevételekre szert tenni, míg az Apple az előfizetéses modelleket részesíti előnyben a játékgyártók, a médiatársaságok és a videoszolgáltatások esetében. Ezzel párhuzamosan függenek egymástól, hiszen a közösségi portálnak sok iPhone-tulajdonosra van szüksége, hogy az ajánlatai sikeresek legyenek, míg az Apple számára fontosak a vonzó alkalmazások, amelyek jogossá teszik a saját hardvereiért elkért prémium árakat. A Facebook, az Instagram és a WhatsApp nélkül ez nehezen lenne lehetséges.
Az Apple vezetője - egy korábbi beszédéhez hasonlóan - remélte, hogy mielőbb megvalósul az USA-ban is a szövetségi adatvédelmi törvény. Emellett - egy 2018-as kijelentését megismételve - leszögezte, hogy a 2018. május 25. óta hatályos európai uniós általános adatvédelmi rendeletet (GDPR) tartja követendő példának. Mint kiemelte, a GDPR egy nagyszerű alapot jelent, amely nélkül sokkal rosszabb helyzetben lennénk ma. Ezenkívül új törvényekre lenne szükség, amelyeknek az adattakarékosságra kellene épülniük. Emellett a felhasználóknak hozzáférést és ellenőrzést kell kapniuk minden olyan adatuk felett, amelyeket róluk gyűjtöttek.