Berta Sándor
Van értelme egy offline tévékészüléknek?
Joggal merül fel a kérdés, hogy lenne-e létjogosultságuk az internetfunkciók nélküli televízióknak.
A mai korszerű készülékek sokkal többet tudnak a műsorok megjelenítésénél, hiszen az okosmodellek gyakorlatilag multimédiás eszközök, amelyeknek saját operációs rendszerük, alkalmazásboltjuk és beszédasszisztensük van. Ez a piac folyamatosan nő.
A nagy gyártók már régóta elfordultak az interneteléréssel nem rendelkező (offline) tévéktől és az okosfunkciókra összpontosítanak, mert azokból nem csak az ügyfeleik, hanem ők is profitálnak. A funkciók egy része ugyanakkor egyáltalán nem megnyugtató, gyakorlatilag kikémleli a felhasználókat és a tartalomfogyasztási szokásaikat. Így később személyre szabott hirdetéseket lehet majd kínálni az embereknek, az ajánlatokat pedig közvetlenül a televíziók menüjében helyeznék el. Aki nem akarja ennek kitenni magát, az meglehetősen nehéz helyzetbe kerül.
Az egyik megoldás, hogy nem csatlakoztatja a hálózati kábelt a megvásárolt termékhez vagy például egy monitort választ. A gyártók között alig találni olyat, amely okosfunkciók nélkül is kínálna készüléket. A Sony és a Samsung nem tart ilyen modellt a kínálatukban. A japán társaság képviselője közölte, hogy az internetelérésre szükség van a frissítések átjátszásához, míg a dél-koreai konszern szóvivője azzal indokolta a döntést, hogy az okosfunkciókat elvárja a vásárlók egy része. Mind a két esetben igaz viszont, hogy az adott eszközök internethozzáférés nélkül is tökéletesen működnek.
Az Amerikai Egyesült Államokban az Onn és a Spectre, míg Európában a Medion és a Nogis nevű startup kínál hagyományos tévéket. Thomas Höffinger, a Nogis vezetője elmondta, hogy ők kifejezetten az offline televíziókra építették fel az üzleti modelljüket. Az általuk kínált készülékekből hiányoznak a HDMI 2.1-portok és a Dolby Vision-támogatás, de a 4K-támogatás rendelkezésre áll.
Az ötlet hátterében az áll, hogy így Ausztriában megtakaríthatják a nézők a tévé- és rádiódíjak kifizetését. A külső stream-boxok csatlakoztatása viszont teljesen ingyenes. Miután a felhasználók többsége stream-szolgáltatásokat használ, így Höffinger szerint eleve értelmüket veszítették az okostelevíziók. Ráadásul így mindenki biztos lehet abban, hogy a megvásárolt modellek nem fognak kémkedni utána.
A mai korszerű készülékek sokkal többet tudnak a műsorok megjelenítésénél, hiszen az okosmodellek gyakorlatilag multimédiás eszközök, amelyeknek saját operációs rendszerük, alkalmazásboltjuk és beszédasszisztensük van. Ez a piac folyamatosan nő.
A nagy gyártók már régóta elfordultak az interneteléréssel nem rendelkező (offline) tévéktől és az okosfunkciókra összpontosítanak, mert azokból nem csak az ügyfeleik, hanem ők is profitálnak. A funkciók egy része ugyanakkor egyáltalán nem megnyugtató, gyakorlatilag kikémleli a felhasználókat és a tartalomfogyasztási szokásaikat. Így később személyre szabott hirdetéseket lehet majd kínálni az embereknek, az ajánlatokat pedig közvetlenül a televíziók menüjében helyeznék el. Aki nem akarja ennek kitenni magát, az meglehetősen nehéz helyzetbe kerül.
Az egyik megoldás, hogy nem csatlakoztatja a hálózati kábelt a megvásárolt termékhez vagy például egy monitort választ. A gyártók között alig találni olyat, amely okosfunkciók nélkül is kínálna készüléket. A Sony és a Samsung nem tart ilyen modellt a kínálatukban. A japán társaság képviselője közölte, hogy az internetelérésre szükség van a frissítések átjátszásához, míg a dél-koreai konszern szóvivője azzal indokolta a döntést, hogy az okosfunkciókat elvárja a vásárlók egy része. Mind a két esetben igaz viszont, hogy az adott eszközök internethozzáférés nélkül is tökéletesen működnek.
Az Amerikai Egyesült Államokban az Onn és a Spectre, míg Európában a Medion és a Nogis nevű startup kínál hagyományos tévéket. Thomas Höffinger, a Nogis vezetője elmondta, hogy ők kifejezetten az offline televíziókra építették fel az üzleti modelljüket. Az általuk kínált készülékekből hiányoznak a HDMI 2.1-portok és a Dolby Vision-támogatás, de a 4K-támogatás rendelkezésre áll.
Az ötlet hátterében az áll, hogy így Ausztriában megtakaríthatják a nézők a tévé- és rádiódíjak kifizetését. A külső stream-boxok csatlakoztatása viszont teljesen ingyenes. Miután a felhasználók többsége stream-szolgáltatásokat használ, így Höffinger szerint eleve értelmüket veszítették az okostelevíziók. Ráadásul így mindenki biztos lehet abban, hogy a megvásárolt modellek nem fognak kémkedni utána.