Berta Sándor
Virtuális valóság program a humánus elbocsátásért
A szoftver taníthatja meg a vezetőket arra, hogy nagyobb stressz nélkül tudják kirúgni az egyes alkalmazottakat.
A Talespin nevű startup által készített Barry nevű számítógép program egy úgynevezett virtuális humán, amelyet azért fejlesztettek ki, hogy a vezetőknek megtanítsa a humánus elbocsátás folyamatát. A cél az, hogy a menedzserek empatikusak legyenek, emberiek, de közben kellően határozottak is.
A kellemetlen helyzetek modellezése a virtuális valóság segítségével egyáltalán nem számít újdonságnak. A megoldást megalkotó szakemberek azzal érveltek, hogy a virtuális valóság edzések után a menedzserek teszteredményei 10-15 százalékkal javultak. Azonban ott van az a tényező, amivel nem igazán számoltak: hogy az elbocsátott alkalmazottnak nem csupán a borzalmas hírrel kell megbirkóznia, hanem azzal is, hogy nem egy ember, ráadásul nem egy főnök vagy kolléga közli vele a dolgot, hanem egy virtuális valóság rendszer. Ez pedig nemhogy nem növeli az empátiát, hanem súlyosbítja a helyzetet.
A másik probléma, hogy Barry egy előre meghatározott párbeszédvonalat követ, a reakciókat pedig a különböző kulcsszavak elhangzása váltja ki. A virtuális humán azonban jelenleg még nem igazán kiforrott, gyakori, hogy újra kell indítani. Mindez csak még kínosabbá tehet egy amúgy sem túl kellemes elbocsátási beszélgetést.
A Talespin nevű startup által készített Barry nevű számítógép program egy úgynevezett virtuális humán, amelyet azért fejlesztettek ki, hogy a vezetőknek megtanítsa a humánus elbocsátás folyamatát. A cél az, hogy a menedzserek empatikusak legyenek, emberiek, de közben kellően határozottak is.
A kellemetlen helyzetek modellezése a virtuális valóság segítségével egyáltalán nem számít újdonságnak. A megoldást megalkotó szakemberek azzal érveltek, hogy a virtuális valóság edzések után a menedzserek teszteredményei 10-15 százalékkal javultak. Azonban ott van az a tényező, amivel nem igazán számoltak: hogy az elbocsátott alkalmazottnak nem csupán a borzalmas hírrel kell megbirkóznia, hanem azzal is, hogy nem egy ember, ráadásul nem egy főnök vagy kolléga közli vele a dolgot, hanem egy virtuális valóság rendszer. Ez pedig nemhogy nem növeli az empátiát, hanem súlyosbítja a helyzetet.
A másik probléma, hogy Barry egy előre meghatározott párbeszédvonalat követ, a reakciókat pedig a különböző kulcsszavak elhangzása váltja ki. A virtuális humán azonban jelenleg még nem igazán kiforrott, gyakori, hogy újra kell indítani. Mindez csak még kínosabbá tehet egy amúgy sem túl kellemes elbocsátási beszélgetést.