Berta Sándor
A Facebook egyedül nem bírja a küzdelmet
Nem mindennapos eset, amikor egy politikus vált és az üzleti életben próbál meg helytállni.
Sir Nick Clegg korábban Nagy-Britannia miniszterelnök-helyettese volt, tavaly október óta pedig - a globális kommunikációs részleg vezetőjeként - már krízishelyzeteket menedzsel a Facebook számára.
"Amennyiben valaki nyugodt munkára vágyik, akkor nem áll munkába a Facebooknál. A cég ugyanis azon legvitatottabb témák közül foglalkozik néhánnyal, amelyekkel a társadalom konfrontálódott. Ami Új-Zélandon történt például, az szörnyű volt. A szívünkben és a gondolatainkban az áldozatokkal, az érintett családokkal és közösségekkel vagyunk. Úgy gondolom, hogy az fekete nap volt mindannyiunk számára, természetesen különösen igaz ez a Christchurch városában élőkre. A terrortámadás óta számunkra a legmagasabb prioritású, hogy közvetlenül együtt dolgozzunk az új-zélandi rendőrséggel azért, hogy támogassuk a nyomozást" - fejtette ki a volt politikus.
Sir Nick Clegg hozzátette, hogy a videót néhány perccel azután eltávolították, hogy az új-zélandi rendőrség jelentkezett náluk. A felvétel esetében, amikor még az élő volt, 200 lekérdezésnél kevesebbet regisztráltak. A merényletet követő órákban a csoportjaiknak és a keresőiknek az eredeti anyag számos változatával kellett megküzdeniük. Végül több mint 800 különböző verziót találtak és blokkolták az azokhoz való hozzáféréseket. Az első 24 órában pedig a támadásról készült több mint 1,2 millió videót távolítottak el már a feltöltéskor, így azok nem is voltak láthatók. További 300 000 felvételt pedig a feltöltésük után töröltek.
"Minden hónapban 2,7 milliárdan használják a termékeinket - ez annyi ember, ahányan 1955-ben éltek a Földön. Ezt a felhasználói létszámot 15 év alatt értük el egy olyan alapító vezetésével, aki a harmincas évei közepén jár. A platform jelen van az életünk legérzékenyebb területein, a mindennapjainkban, a családunk, a gyermekeink, a közösségünk, sőt, a háziállataink életében, valamint a választások idején is fontos szerepet játszik. Természetesen ez egy vitatott terep. Mi sem ismertük fel és a hozzánk hasonló vállalatok sem ismerték fel idejében azt, hogy a portáljainkon nem csupán az emberiség legcsodálatosabb lehetőségei jelennek meg, hanem a társadalom rossz oldala is, a bűnözők, a gyűlölködők, a választásokat befolyásolók."
Zuckerberg tavaly ősszel igazolta le a kiváló globális kapcsolatrendszerrel bíró és a kommunikációhoz remekül értő volt politikust
"Ugyanakkor az egy nagy tévedés, hogy minél szélsőségesebb tartalmakat akarunk látni az oldalainkon, ez egyáltalán nem érdekünk. Ezt sem a felhasználók, sem a hirdetők nem akarják és mi sem. Az üzletünk akkor működik jól, ha az emberek jó tapasztalatokat szereznek a szolgáltatással és visszatérnek. De ez csak akkor történik meg, ha biztonságban érzik magukat. Természetesen nagyon komolyan kell vennünk a felelősségünket és ebben nagy fejlődést is értünk el. de, ha a törvényalkotók és a politikusok nem készek többet tenni annál, mint hogy minket szidjanak, akkor ezeket a problémákat nem tudjuk megoldani."
"Mondok egy példát. Néhány héttel ezelőtt Brüsszelbe utaztam és bejelentettem, hogy az európai parlamenti választások miatt szigorúbb szabályokat hozunk a fizetett politikai hirdetések elhelyezésével kapcsolatban. De eközben végig azt éreztem, hogy nem nekem, nekünk kellene ezt bejelentenünk és megtennünk. Sokkal inkább azt kellene mondanom, amikor Brüsszelbe utazom, hogy megerősítem, hogy betartjuk az Önök által hozott előírásokat. Miért kellene egy amerikai társaságnak szabályokat meghatároznia arra, hogy miként kell az európai parlamenti választások idején kezelni a fizetett politikai hirdetéseket? Nekünk csak követnünk kellene az Európai Unió által hozott törvényeket. Igen, be kell tartanunk a ránk eső részt, de a politikusoknak is ideje lenne lépniük. De ők ezt azért nem teszik, mert bonyolult lenne. Ez az egyik probléma."
"Emlékszem még arra az időre, amikor törvényalkotó voltam. Öt évig voltam az Európai Parlament és 12 évig a brit parlament tagja. A politikusok nem technikai szakértők és az ilyen jogszabályok kidolgozásakor segítséget jelent, ha kompetens vitát tudnak folytatni annak az ágazatnak a szakembereivel, amelyet éppen szabályozni akarnak. A másik probléma pedig az, hogy egyszerűbb kiabálni, mint szabályokat kidolgozni. Remélem, hogy a következő hónapokban a kiabálást magunk mögött hagyhatjuk és végre cselekedhetünk. Amennyiben így tesznek, akkor egy tárgyalásra kész partnert fognak bennünk találni, aki komoly vitákat akar folytatni a törvényekről és a szabályozásokról" - szögezte le a volt brit miniszterelnök-helyettes.
Nem olyan rég még Cameron oldalán hevesen küzdött a Brexit népszavazáson
A Facebook globális kommunikációs részlegének vezetője kiemelte, hogy napjainkban, ha egy politikus figyelmet szeretne kapni, akkor elég kiadnia egy sajtóközleményt, amelyben a Facebookot bírálja. Az ilyen anyagok megértő fülekre találnak a sajtóban, mert annak van egy rendezetlen számlája a közösségi platformmal és ezért örömmel részt vesznek az ellene folyó kampányban. Ő ugyanakkor nagyon is komolyan veszi a bírálatokat. De azt kell mindenkinek megértenie, hogy a társadalmi problémák megoldása nem egyedül a Facebook feladata és nem is lehet az, ráadásul nem is lennének képesek erre.
A politikus kitért az IT-óriások feldarabolására vonatkozó javaslatokra, amelyek szerinte önmagukban nem lennének sikeresek. Ráadásul, ha az egyik óriáscéget feldarabolnák, akkor rövid időn belül hasonló méretűre nőne egy másik. Azt sem szabad elfelejteni, hogy jelenleg két nagy hatalmi központja van a műszaki innovációnak: a Szilícium-völgy, vagyis az Amerikai Egyesült Államok és Kína. Természetesen egyiket sem kell szeretni és nem szeretik, ez elsősorban Európára igaz. De egy dolgot tudni kell: a Szilícium-völgy sokkal közelebb van azokhoz az értékekhez, amelyek az európaiak számára fontosak. A Szilícium-völgy feldarabolásának alternatíváit nem a kis, tökéletesre formált, új amerikai technológiai cégek jelentik, hanem Kína. Klegg nagy csodálója az ázsiai államnak, de az, ahogy az adatokat kezelik, teljesen más értékeken alapul, mint ahogy azt Európában vagy az Amerikai Egyesült Államokban megszokták a felhasználók. Elég például csak az adatvédelemre gondolni. Emellett azt el kell tudni fogadni, hogy az emberek néha privát módon akarnak kommunikálni, néha pedig nyilvános keretek között. A kettő ugyanakkor nem zárja ki egymást.
"Elutasítjuk az előfizetői rendszert. A jól szituált európai fogyasztók biztosan azt mondanák, hogy szívesen fizetnének havonta 15 dollárt azért, ha cserébe kevesebb személyes adatukat használnánk fel és nagyobb lenne a magánszférájuk. De egy előfizetéses konstrukcióval több százmillió kevésbé tehetős felhasználó veszítené el a nagy segítséget jelentő, hasznos online eszközökhöz való hozzáférést. Nem hiszem azt sem, hogy egy Facebook nélküli világ jobb hely lenne. Az emberek ki akarják fejezni magukat, kommunikálni akarnak és részt venni a számukra fontos dolgokban. Emellett több információhoz akarnak jutni. Ezek mélyen gyökerező ösztönök, s az olyan szolgáltatások, mint a Facebook lehetővé teszik, hogy mindezt meg is tehessük - függetlenül attól, hogy hol élünk és gazdagok vagyunk-e vagy szegények. S igen, a szolgáltatásainkon keresztül jó és rossz dolgok egyaránt felbukkannak, de nem mi találtuk fel az utálatot, a gonoszságot, a szépséget vagy az erényt" - hangsúlyozta végül Sir Nick Clegg.
Sir Nick Clegg korábban Nagy-Britannia miniszterelnök-helyettese volt, tavaly október óta pedig - a globális kommunikációs részleg vezetőjeként - már krízishelyzeteket menedzsel a Facebook számára.
"Amennyiben valaki nyugodt munkára vágyik, akkor nem áll munkába a Facebooknál. A cég ugyanis azon legvitatottabb témák közül foglalkozik néhánnyal, amelyekkel a társadalom konfrontálódott. Ami Új-Zélandon történt például, az szörnyű volt. A szívünkben és a gondolatainkban az áldozatokkal, az érintett családokkal és közösségekkel vagyunk. Úgy gondolom, hogy az fekete nap volt mindannyiunk számára, természetesen különösen igaz ez a Christchurch városában élőkre. A terrortámadás óta számunkra a legmagasabb prioritású, hogy közvetlenül együtt dolgozzunk az új-zélandi rendőrséggel azért, hogy támogassuk a nyomozást" - fejtette ki a volt politikus.
Sir Nick Clegg hozzátette, hogy a videót néhány perccel azután eltávolították, hogy az új-zélandi rendőrség jelentkezett náluk. A felvétel esetében, amikor még az élő volt, 200 lekérdezésnél kevesebbet regisztráltak. A merényletet követő órákban a csoportjaiknak és a keresőiknek az eredeti anyag számos változatával kellett megküzdeniük. Végül több mint 800 különböző verziót találtak és blokkolták az azokhoz való hozzáféréseket. Az első 24 órában pedig a támadásról készült több mint 1,2 millió videót távolítottak el már a feltöltéskor, így azok nem is voltak láthatók. További 300 000 felvételt pedig a feltöltésük után töröltek.
"Minden hónapban 2,7 milliárdan használják a termékeinket - ez annyi ember, ahányan 1955-ben éltek a Földön. Ezt a felhasználói létszámot 15 év alatt értük el egy olyan alapító vezetésével, aki a harmincas évei közepén jár. A platform jelen van az életünk legérzékenyebb területein, a mindennapjainkban, a családunk, a gyermekeink, a közösségünk, sőt, a háziállataink életében, valamint a választások idején is fontos szerepet játszik. Természetesen ez egy vitatott terep. Mi sem ismertük fel és a hozzánk hasonló vállalatok sem ismerték fel idejében azt, hogy a portáljainkon nem csupán az emberiség legcsodálatosabb lehetőségei jelennek meg, hanem a társadalom rossz oldala is, a bűnözők, a gyűlölködők, a választásokat befolyásolók."
Zuckerberg tavaly ősszel igazolta le a kiváló globális kapcsolatrendszerrel bíró és a kommunikációhoz remekül értő volt politikust
"Ugyanakkor az egy nagy tévedés, hogy minél szélsőségesebb tartalmakat akarunk látni az oldalainkon, ez egyáltalán nem érdekünk. Ezt sem a felhasználók, sem a hirdetők nem akarják és mi sem. Az üzletünk akkor működik jól, ha az emberek jó tapasztalatokat szereznek a szolgáltatással és visszatérnek. De ez csak akkor történik meg, ha biztonságban érzik magukat. Természetesen nagyon komolyan kell vennünk a felelősségünket és ebben nagy fejlődést is értünk el. de, ha a törvényalkotók és a politikusok nem készek többet tenni annál, mint hogy minket szidjanak, akkor ezeket a problémákat nem tudjuk megoldani."
"Mondok egy példát. Néhány héttel ezelőtt Brüsszelbe utaztam és bejelentettem, hogy az európai parlamenti választások miatt szigorúbb szabályokat hozunk a fizetett politikai hirdetések elhelyezésével kapcsolatban. De eközben végig azt éreztem, hogy nem nekem, nekünk kellene ezt bejelentenünk és megtennünk. Sokkal inkább azt kellene mondanom, amikor Brüsszelbe utazom, hogy megerősítem, hogy betartjuk az Önök által hozott előírásokat. Miért kellene egy amerikai társaságnak szabályokat meghatároznia arra, hogy miként kell az európai parlamenti választások idején kezelni a fizetett politikai hirdetéseket? Nekünk csak követnünk kellene az Európai Unió által hozott törvényeket. Igen, be kell tartanunk a ránk eső részt, de a politikusoknak is ideje lenne lépniük. De ők ezt azért nem teszik, mert bonyolult lenne. Ez az egyik probléma."
"Emlékszem még arra az időre, amikor törvényalkotó voltam. Öt évig voltam az Európai Parlament és 12 évig a brit parlament tagja. A politikusok nem technikai szakértők és az ilyen jogszabályok kidolgozásakor segítséget jelent, ha kompetens vitát tudnak folytatni annak az ágazatnak a szakembereivel, amelyet éppen szabályozni akarnak. A másik probléma pedig az, hogy egyszerűbb kiabálni, mint szabályokat kidolgozni. Remélem, hogy a következő hónapokban a kiabálást magunk mögött hagyhatjuk és végre cselekedhetünk. Amennyiben így tesznek, akkor egy tárgyalásra kész partnert fognak bennünk találni, aki komoly vitákat akar folytatni a törvényekről és a szabályozásokról" - szögezte le a volt brit miniszterelnök-helyettes.
Nem olyan rég még Cameron oldalán hevesen küzdött a Brexit népszavazáson
A Facebook globális kommunikációs részlegének vezetője kiemelte, hogy napjainkban, ha egy politikus figyelmet szeretne kapni, akkor elég kiadnia egy sajtóközleményt, amelyben a Facebookot bírálja. Az ilyen anyagok megértő fülekre találnak a sajtóban, mert annak van egy rendezetlen számlája a közösségi platformmal és ezért örömmel részt vesznek az ellene folyó kampányban. Ő ugyanakkor nagyon is komolyan veszi a bírálatokat. De azt kell mindenkinek megértenie, hogy a társadalmi problémák megoldása nem egyedül a Facebook feladata és nem is lehet az, ráadásul nem is lennének képesek erre.
A politikus kitért az IT-óriások feldarabolására vonatkozó javaslatokra, amelyek szerinte önmagukban nem lennének sikeresek. Ráadásul, ha az egyik óriáscéget feldarabolnák, akkor rövid időn belül hasonló méretűre nőne egy másik. Azt sem szabad elfelejteni, hogy jelenleg két nagy hatalmi központja van a műszaki innovációnak: a Szilícium-völgy, vagyis az Amerikai Egyesült Államok és Kína. Természetesen egyiket sem kell szeretni és nem szeretik, ez elsősorban Európára igaz. De egy dolgot tudni kell: a Szilícium-völgy sokkal közelebb van azokhoz az értékekhez, amelyek az európaiak számára fontosak. A Szilícium-völgy feldarabolásának alternatíváit nem a kis, tökéletesre formált, új amerikai technológiai cégek jelentik, hanem Kína. Klegg nagy csodálója az ázsiai államnak, de az, ahogy az adatokat kezelik, teljesen más értékeken alapul, mint ahogy azt Európában vagy az Amerikai Egyesült Államokban megszokták a felhasználók. Elég például csak az adatvédelemre gondolni. Emellett azt el kell tudni fogadni, hogy az emberek néha privát módon akarnak kommunikálni, néha pedig nyilvános keretek között. A kettő ugyanakkor nem zárja ki egymást.
"Elutasítjuk az előfizetői rendszert. A jól szituált európai fogyasztók biztosan azt mondanák, hogy szívesen fizetnének havonta 15 dollárt azért, ha cserébe kevesebb személyes adatukat használnánk fel és nagyobb lenne a magánszférájuk. De egy előfizetéses konstrukcióval több százmillió kevésbé tehetős felhasználó veszítené el a nagy segítséget jelentő, hasznos online eszközökhöz való hozzáférést. Nem hiszem azt sem, hogy egy Facebook nélküli világ jobb hely lenne. Az emberek ki akarják fejezni magukat, kommunikálni akarnak és részt venni a számukra fontos dolgokban. Emellett több információhoz akarnak jutni. Ezek mélyen gyökerező ösztönök, s az olyan szolgáltatások, mint a Facebook lehetővé teszik, hogy mindezt meg is tehessük - függetlenül attól, hogy hol élünk és gazdagok vagyunk-e vagy szegények. S igen, a szolgáltatásainkon keresztül jó és rossz dolgok egyaránt felbukkannak, de nem mi találtuk fel az utálatot, a gonoszságot, a szépséget vagy az erényt" - hangsúlyozta végül Sir Nick Clegg.