Berta Sándor
Nőni fog az átvevőpontok jelentősége a házhozszállítással szemben
A GLS és a DPD több országban korlátozza házhozszállítási szolgáltatását, mert túl sokszor mennek a futárok feleslegesen a lakásokhoz. A megrendelt árucikkeket a jövőben kizárólag átvevőpontokra szállítják ki.
Semmi sem drágább a futárcégek számára, mint az, ha feleslegesen mennek ki a megrendelő által megadott címre, mert az illető épp nincs otthon. Ugyan a megrendeléskor elkérik a mobiltelefonszámot vagy az e-mail címet, ám ez önmagában még nem garancia a sikeres kézbesítésre. Éppen ezért - költségcsökkentési okokból - egyre több európai országban terjed az a gyakorlat, hogy a futárok nem a felhasználó lakásának címére, hanem átvevőpontokra viszik ki a termékeket. Ez már így működik Svédországban, Dániában, Finnországban, és hazánkban is van ilyen lehetőség, a Pick Pack pontok. Svédországban kétszer akkora összegbe kerül a házhozszállítás, mintha az ügyfél a szerződött boltokba való leadást választja. A svéd modellt akarja megvalósítani Németországban Rico Back, a GLS első embere is. Minden csomag legfeljebb egy héten át lenne elérhető az adott üzletben. Back szerint a megrendelőknek már a rendelés pillanatában tisztában kell lenniük azzal, hogy pontosan hova kérik a termékeket, különben az online szállítmányok áradatát nem lehet majd feltartóztatni.
A többi szállítócég is hasonlóan gondolkodik. A DPD például eddig háromszor kísérelte meg a kiszállításokat, a jövőben valószínűleg csak egyszer fogja; Arnold Schroven, a DPD vezetője legalábbis kilátásba helyezte ezt. A DHL ugyanakkor Ingolstadtban más modellben gondolkodik: olyan tárolókat helyez el, amiben a futárok elhelyezhetik a csomagokat. Az is változás lehet a jövőben, hogy közvetlenül egy órával a kiszállítás előtt értesítenék mobilon a felhasználót, hogy biztosítsák a csomag átvételét. Emellett változtatnának az átvevőpontok rendszerén. Back közölte: el akarják érni, hogy a boltokban legfeljebb 3 percig kezeljenek egy csomagot. További újdonság lehet a Nagy-Britanniában már létező csomagkövetési funkció, ami lehetővé teszi, hogy a vásárló a Google Térképen követhesse nyomon a futárt, majd 15 perccel az érkezés előtt SMS-ben vagy a WhatsApp segítségével értesítést is kap. A megoldás a szigetországban hatalmas siker.
Semmi sem drágább a futárcégek számára, mint az, ha feleslegesen mennek ki a megrendelő által megadott címre, mert az illető épp nincs otthon. Ugyan a megrendeléskor elkérik a mobiltelefonszámot vagy az e-mail címet, ám ez önmagában még nem garancia a sikeres kézbesítésre. Éppen ezért - költségcsökkentési okokból - egyre több európai országban terjed az a gyakorlat, hogy a futárok nem a felhasználó lakásának címére, hanem átvevőpontokra viszik ki a termékeket. Ez már így működik Svédországban, Dániában, Finnországban, és hazánkban is van ilyen lehetőség, a Pick Pack pontok. Svédországban kétszer akkora összegbe kerül a házhozszállítás, mintha az ügyfél a szerződött boltokba való leadást választja. A svéd modellt akarja megvalósítani Németországban Rico Back, a GLS első embere is. Minden csomag legfeljebb egy héten át lenne elérhető az adott üzletben. Back szerint a megrendelőknek már a rendelés pillanatában tisztában kell lenniük azzal, hogy pontosan hova kérik a termékeket, különben az online szállítmányok áradatát nem lehet majd feltartóztatni.
A többi szállítócég is hasonlóan gondolkodik. A DPD például eddig háromszor kísérelte meg a kiszállításokat, a jövőben valószínűleg csak egyszer fogja; Arnold Schroven, a DPD vezetője legalábbis kilátásba helyezte ezt. A DHL ugyanakkor Ingolstadtban más modellben gondolkodik: olyan tárolókat helyez el, amiben a futárok elhelyezhetik a csomagokat. Az is változás lehet a jövőben, hogy közvetlenül egy órával a kiszállítás előtt értesítenék mobilon a felhasználót, hogy biztosítsák a csomag átvételét. Emellett változtatnának az átvevőpontok rendszerén. Back közölte: el akarják érni, hogy a boltokban legfeljebb 3 percig kezeljenek egy csomagot. További újdonság lehet a Nagy-Britanniában már létező csomagkövetési funkció, ami lehetővé teszi, hogy a vásárló a Google Térképen követhesse nyomon a futárt, majd 15 perccel az érkezés előtt SMS-ben vagy a WhatsApp segítségével értesítést is kap. A megoldás a szigetországban hatalmas siker.