Berta Sándor

Posta a 21. században - drónok és autonóm járművek

A robotrepülőgépek modern postagalambok lehetnek, míg az önállóan közlekedő elektromos autók válthatják ki a városi kézbesítőket.

A Grazi Műszaki Egyetem az Osztrák Posta, az SFL technologies, az i-Tec Styria és az Energie Steiermark bevonásával teszteli a lehetséges jövőbeli autonóm postai kézbesítőrendszereket. A drónok mellett Graz belvárosában a Jetflyer nevű elektromos meghajtású gépkocsit is kipróbálják. Peter Umundum, az Osztrák Posta csomagszállítási és logisztikai vezetője elmondta, hogy a Logisztika 4.0 nem egy jövőbeli dolog, hanem már javában zajlik. A folyamatban komoly szerepet vállalnak és az új logisztikai megoldások kidolgozásával, illetve az autonóm logisztikán belül kutatás-fejlesztéssel foglalkoznak.


Johann Höllwart, az SFL technologies vezérigazgatója hozzátette, hogy az Eli nevű elektromos vagy hidrogén meghajtású, önállóan közlekedő járművet Ausztriában fejlesztették ki és gyártják, s európai közlekedési engedéllyel is rendelkezik. Az Eli több mint egy autó, sokkal inkább egy mobil univerzális platform, amely önállóan, robotrepülőgépek segítségével képes ellátni a csomagszállítási szolgálatot, ugyanakkor különböző adatokat is gyűjthet, feldolgozhat és továbbíthat például a forgalomsűrűségről vagy felügyelheti a légi árufuvarozást.


Horst Bischof, a Grazi Műszaki Egyetem kutatásért felelős rektorhelyettese kiemelte, hogy az egyik aktív kutatási területüket az önállóan közlekedő közúti és légi járművek jelentik. Kutatócsoportjuk célja az, hogy megtanítsák a drónokat és a különböző közlekedési eszközöket látni és gondolkodni. A csoport a képfeldolgozásra, a gépi tanulásra, az objektumfelismerésre és a 3D-rekonstrukcióra specializálta magát, s nemzetközi hírnevet szerzett. Az autonóm robotjárműveket fejlesztő kutatócsapat évek óta sikeresen dolgoz ki módszereket, valamint készít szoftvereket és integrált rendszereket.

Ahhoz, hogy egy robotrepülőgép képes legyen a csomagokat automatikusan kiszállítani, szükség van megfelelő képfelismerésre, képfeldolgozásra és az önálló leszállás képességére. A drónok intelligenciáját a Grazi Műszaki Egyetemen Friedrich Fraundorfer fejleszti munkatársaival. Az ő munkájukat az teszi különlegessé, hogy míg más autonóm robotrepülőgépek GPS segítségével találják meg céljukat, addig az ő járműveiknek fedélzeti kameráik és számítógépük van, utóbbi végzi a képek elemzését. Vagyis a robotrepülőgép "látja", hogy hova repül és ennek megfelelően közlekedik.


A csapat jelenleg a leszállási folyamattal kapcsolatos képelemző szoftveren dolgozik, amelynek fel kell ismernie nem csupán a leszállóhelyet, de azt is, hogy az szabad-e vagy emberek, esetleg állatok vagy akadályok is vannak-e ott, s ennek megfelelően gyorsan kell reagálnia. A Jetflyer nevű robotjármű többek között csomagszállító boxokat, szenzorokat és autonóm vezérlő- és navigációs szoftvert kap. Az utóbbit automatikus helységmeghatározás, térképek, lézerszenzoros adatok, hatékony útvonaltervezés és a dinamikus akadályok, például a gyalogosok és a kerékpárosok kikerülése jellemzi. A cél az, hogy a Jetflyer az idén őszre képes legyen önállóan közlekedni Graz belvárosában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • scagnetti #5
    Ő sem arra gondolt,hogy a nagy csomagot dugják a webox-ba Azért attól még elég messze vagyunk, hogy drón esetleg késöbb robot szállítsa ki a mosógépet, vagy tv-t, amit aztán majd be is üzemel helyettünk.
  • 74auriga #4
    Nem rossz a csomagautomata de: Nagyobb termék esetén nem megoldható (pl. TV, házimozi rendszer, bicikli, konyhai eszközök pl. tűzhely, hűtő stb.)
    Többször használhattam volna a webox-ot is, viszont az említett termékek egyike sem fért volna az automatába. Ilyeneket mindenképpen futár hozza vagy személyesen kell átvenni.
  • Cat #3
    El se hiszed, hogy mennyien előnyben részesítik a csomagautomatát a normál futárral szemben, mert nem kell otthon lenni hozzá, akkor sétál el érte a közelbe, amikor akar. (Meg olcsóbb is.)
  • Tetsuo #2
    A cikket nem olvastam el (ezért bocsi), de úgy feltételezem, ezt a megoldást mondjuk a svájci Alpokban, Kanadának azon területein használják, ahol egy-egy farm nehezebben megközelíthető guruló járművel. Szöulban, Tokióban stb. nem ezt a módszert fogják alkalmazni.
  • TokraFan #1
    Ipari címekre jól használható, de privát még mindig kérdéses. Számos hely van, ahova nem tud leszállni. Eleve családiházat feltételez, ahol ki lehet alakítani számára leszálló platformot. De hogyan szállít ki városokban, emeletes házazkba, lakásokba? Az nem járható, hogy lesz egy "közös" gyűjtőpont, ahova el kell menni ha jön a csomag, mert ez egyrészt kényelmetlen a postáshoz képest aki ajtóig hozza a cuccot, másrészt megoldhatatlan, hogy a küldemény érkezésekor ráérjen valaki, aki ott várja a drónt. Talán ha valamilyen csomagautomata féleségbe helyezi a küldeményt, akkor működhet, de még így is kényelmetlen, mert nem jön ajtóig.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2017.07.11. 11:57:05