Berta Sándor
Posta a 21. században - drónok és autonóm járművek
A robotrepülőgépek modern postagalambok lehetnek, míg az önállóan közlekedő elektromos autók válthatják ki a városi kézbesítőket.
A Grazi Műszaki Egyetem az Osztrák Posta, az SFL technologies, az i-Tec Styria és az Energie Steiermark bevonásával teszteli a lehetséges jövőbeli autonóm postai kézbesítőrendszereket. A drónok mellett Graz belvárosában a Jetflyer nevű elektromos meghajtású gépkocsit is kipróbálják. Peter Umundum, az Osztrák Posta csomagszállítási és logisztikai vezetője elmondta, hogy a Logisztika 4.0 nem egy jövőbeli dolog, hanem már javában zajlik. A folyamatban komoly szerepet vállalnak és az új logisztikai megoldások kidolgozásával, illetve az autonóm logisztikán belül kutatás-fejlesztéssel foglalkoznak.
Johann Höllwart, az SFL technologies vezérigazgatója hozzátette, hogy az Eli nevű elektromos vagy hidrogén meghajtású, önállóan közlekedő járművet Ausztriában fejlesztették ki és gyártják, s európai közlekedési engedéllyel is rendelkezik. Az Eli több mint egy autó, sokkal inkább egy mobil univerzális platform, amely önállóan, robotrepülőgépek segítségével képes ellátni a csomagszállítási szolgálatot, ugyanakkor különböző adatokat is gyűjthet, feldolgozhat és továbbíthat például a forgalomsűrűségről vagy felügyelheti a légi árufuvarozást.
Horst Bischof, a Grazi Műszaki Egyetem kutatásért felelős rektorhelyettese kiemelte, hogy az egyik aktív kutatási területüket az önállóan közlekedő közúti és légi járművek jelentik. Kutatócsoportjuk célja az, hogy megtanítsák a drónokat és a különböző közlekedési eszközöket látni és gondolkodni. A csoport a képfeldolgozásra, a gépi tanulásra, az objektumfelismerésre és a 3D-rekonstrukcióra specializálta magát, s nemzetközi hírnevet szerzett. Az autonóm robotjárműveket fejlesztő kutatócsapat évek óta sikeresen dolgoz ki módszereket, valamint készít szoftvereket és integrált rendszereket.
Ahhoz, hogy egy robotrepülőgép képes legyen a csomagokat automatikusan kiszállítani, szükség van megfelelő képfelismerésre, képfeldolgozásra és az önálló leszállás képességére. A drónok intelligenciáját a Grazi Műszaki Egyetemen Friedrich Fraundorfer fejleszti munkatársaival. Az ő munkájukat az teszi különlegessé, hogy míg más autonóm robotrepülőgépek GPS segítségével találják meg céljukat, addig az ő járműveiknek fedélzeti kameráik és számítógépük van, utóbbi végzi a képek elemzését. Vagyis a robotrepülőgép "látja", hogy hova repül és ennek megfelelően közlekedik.
A csapat jelenleg a leszállási folyamattal kapcsolatos képelemző szoftveren dolgozik, amelynek fel kell ismernie nem csupán a leszállóhelyet, de azt is, hogy az szabad-e vagy emberek, esetleg állatok vagy akadályok is vannak-e ott, s ennek megfelelően gyorsan kell reagálnia. A Jetflyer nevű robotjármű többek között csomagszállító boxokat, szenzorokat és autonóm vezérlő- és navigációs szoftvert kap. Az utóbbit automatikus helységmeghatározás, térképek, lézerszenzoros adatok, hatékony útvonaltervezés és a dinamikus akadályok, például a gyalogosok és a kerékpárosok kikerülése jellemzi. A cél az, hogy a Jetflyer az idén őszre képes legyen önállóan közlekedni Graz belvárosában.
A Grazi Műszaki Egyetem az Osztrák Posta, az SFL technologies, az i-Tec Styria és az Energie Steiermark bevonásával teszteli a lehetséges jövőbeli autonóm postai kézbesítőrendszereket. A drónok mellett Graz belvárosában a Jetflyer nevű elektromos meghajtású gépkocsit is kipróbálják. Peter Umundum, az Osztrák Posta csomagszállítási és logisztikai vezetője elmondta, hogy a Logisztika 4.0 nem egy jövőbeli dolog, hanem már javában zajlik. A folyamatban komoly szerepet vállalnak és az új logisztikai megoldások kidolgozásával, illetve az autonóm logisztikán belül kutatás-fejlesztéssel foglalkoznak.
Johann Höllwart, az SFL technologies vezérigazgatója hozzátette, hogy az Eli nevű elektromos vagy hidrogén meghajtású, önállóan közlekedő járművet Ausztriában fejlesztették ki és gyártják, s európai közlekedési engedéllyel is rendelkezik. Az Eli több mint egy autó, sokkal inkább egy mobil univerzális platform, amely önállóan, robotrepülőgépek segítségével képes ellátni a csomagszállítási szolgálatot, ugyanakkor különböző adatokat is gyűjthet, feldolgozhat és továbbíthat például a forgalomsűrűségről vagy felügyelheti a légi árufuvarozást.
Horst Bischof, a Grazi Műszaki Egyetem kutatásért felelős rektorhelyettese kiemelte, hogy az egyik aktív kutatási területüket az önállóan közlekedő közúti és légi járművek jelentik. Kutatócsoportjuk célja az, hogy megtanítsák a drónokat és a különböző közlekedési eszközöket látni és gondolkodni. A csoport a képfeldolgozásra, a gépi tanulásra, az objektumfelismerésre és a 3D-rekonstrukcióra specializálta magát, s nemzetközi hírnevet szerzett. Az autonóm robotjárműveket fejlesztő kutatócsapat évek óta sikeresen dolgoz ki módszereket, valamint készít szoftvereket és integrált rendszereket.
Ahhoz, hogy egy robotrepülőgép képes legyen a csomagokat automatikusan kiszállítani, szükség van megfelelő képfelismerésre, képfeldolgozásra és az önálló leszállás képességére. A drónok intelligenciáját a Grazi Műszaki Egyetemen Friedrich Fraundorfer fejleszti munkatársaival. Az ő munkájukat az teszi különlegessé, hogy míg más autonóm robotrepülőgépek GPS segítségével találják meg céljukat, addig az ő járműveiknek fedélzeti kameráik és számítógépük van, utóbbi végzi a képek elemzését. Vagyis a robotrepülőgép "látja", hogy hova repül és ennek megfelelően közlekedik.
A csapat jelenleg a leszállási folyamattal kapcsolatos képelemző szoftveren dolgozik, amelynek fel kell ismernie nem csupán a leszállóhelyet, de azt is, hogy az szabad-e vagy emberek, esetleg állatok vagy akadályok is vannak-e ott, s ennek megfelelően gyorsan kell reagálnia. A Jetflyer nevű robotjármű többek között csomagszállító boxokat, szenzorokat és autonóm vezérlő- és navigációs szoftvert kap. Az utóbbit automatikus helységmeghatározás, térképek, lézerszenzoros adatok, hatékony útvonaltervezés és a dinamikus akadályok, például a gyalogosok és a kerékpárosok kikerülése jellemzi. A cél az, hogy a Jetflyer az idén őszre képes legyen önállóan közlekedni Graz belvárosában.