Berta Sándor

Kompro­misszumos megoldás született az európai digitális adóról

Németország és Franciaország megmentené az elképzelést.

Európa két vezető állama abban állapodott meg egymással, hogy ha 2020-ig a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) segítségével nem sikerül megoldást találni az európai digitális adóra, akkor 2021. január elsejétől bevezetik az új adónemet. Az új elképzelések alapján az adókulcs 3 százalékos lenne és kizárólag a reklámbevételekre vonatkozna. A két ország vezetői ugyanakkor jelezték, hogy - az Európai Bizottság terveivel ellentétben - az adatok eladását nem adóztatnák meg. Az online hirdetési bevételek megadóztatásával viszont az IT-óriáscégek egyik legnyereségesebb üzleti tevékenységére vetnének ki adót. Ugyanakkor az egyes európai uniós tagállamok szabadon dönthetnek majd arról, hogy az adó milyen egyéb bevételeket érintsen.

Emmanuel Macron francia elnök már hónapok óta gyors döntést sürget az európai uniós digitális adóval kapcsolatban azért, hogy még a jövő májusi európai parlamenti választások előtt konkrét eredményeket lehessen bemutatni az európai polgárok számára. A német kormány ezzel szemben arra törekedett, hogy a kérdésben globális szintű egyezség szülessen. Most a két fél közös nyilatkozatban hangsúlyozta az elszántságát abban a tekintetben, hogy egy tisztességes és hatékony adót vessen ki a nagy digitális vállalatokra. Mind a két ország azt reméli, hogy az OECD segítségével sikerül megoldást találni a problémára.


Pierre Moscovici uniós gazdasági és pénzügyi biztos egy tüntetővel

A másik lehetőség, hogy legkésőbb jövő márciusig el tudnak fogadni egy olyan irányelvet, amely az OECD-megállapodás meghiúsulása esetén 2021-től automatikusan hatályba léphet. A német-francia terv szerint adónem csak 2025-ig maradna hatályban. Egy felmérés alapján egyébként Ausztria, Dánia, Franciaország, Hollandia, Németország és Svédország lakosságának 80 százaléka jó ötletnek tartotta egy digitális adó bevezetését.

Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter remélte, hogy sikerül gyorsan megállapodni a kérdésben. Ellenkező esetben kilátásba helyezte, hogy akár saját digitális adót is bevezet Ausztria. Álláspontját azzal indokolta, hogyha a hagyományos társaságok 23 százaléknyi adót fizetnek, a digitálisak 8-9 százalékot és a nagy nemzetközi cégek jelentősen kevesebbet, akkor már nem csupán a tisztesség számít, hanem az állam hosszú távú bevételei is. Különben hamarosan nem lehet majd számos szolgáltatást finanszírozni.

A 28 európai uniós tagállam pénzügyminiszterei a szeptemberi bécsi találkozójukon megállapodtak abban, hogy az esztendő végéig megegyeznek a digitális adóról. November elején 16 technológiai cég az európai uniós tagországok pénzügyminisztereinek írt közös levelében jelezte, hogy a versenyképesség szempontjából károsnak tartja a tervezett digitális adót és annak bevezetését. Véleményük szerint egy ilyen adó veszélyeztetné az európai vállalatok növekedését és egyúttal gyengítené a globális versenyképességüket. Az aláíró vállalkozások között volt a Spotify, a Zalando és a Booking.com.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TokraFan #13
    Éppen az "ingyenes" tartalmakhoz kapcsolódó, reklám alapú üzleti modell az, amit egy kisebb cég is hatékonyan ki tud használni! Egyrészt, mert jól tervezhetők a költségek, másrészt, ezerszer pontosabb a célzás! A hagyományos megoldásoknál (plakát, TV, Rádió, sajtó stb), baromi drágák a hirdetési árak, cserébe kvázi találomra fog célt érni. Vagyis amit állítasz, annak pont az ellenkezője az igaz! Soha annyi startup és új cég nem ért el gyors sikereket a multik mellett a különböző piacokon, mint a digitális éra térhódítása óta!

    Nem azzal van gond, ha zavar a reklám (engem is zavar), hanem azzal a proli felfogással, miszerint a cégek fejezzék be a reklámozást, de a szolgáltatásaikat azért csak működtessék tovább ingyen, mert gipsz Jakab szerint az neki azért jár az "aljas kiirtanivaló USA cégtől". Nos, nem, nem jár! Pl. Egy youtuber is abból keres, hogy a csatornáján engedélyezi a reklámokat. De ahhoz, hogy napi szinten tartalmat állítson elő, tulajdonképpen főállásban ezzel kell foglalkozzon, drága eszközöket kell vegyen stb. Namost jön a proli, élvezi a tartalmat amit valaki súlyos anyagi és időbeni befektetéssel állít elő, elvárja, hogy a tartalom készüljön, de sem előfizetni, sem reklámot nézni (mert akkor azzal fizet), nem akar! Ez a nettó suttyó proliság.

    Egyebekben, nem vagyok nyugat imádó, csak van annyi eszem, hogy buta puffogás és mély nemzeti baromságok helyett, utánanézek, hogyan működnek a dolgok...
  • Merces2 #12
    És akkor mi van ha fizetek egy szolgáltatásért ? Igy ad-blockot használok mert elérte a reklámok mennyisége azt a szintet ami már kibaszottul zavaró.Senki nem nyert.
    Amugy gondoltál már arra tiszelt nyugat imádó úr hogy mit csinál a reklám a kapitalizmussal? Telibe szarja ,szerinted egy agyonreklámozott coca-cola mellett mennyi esélye van startupnak akinek nincs pénze reklámozni? , Nem a termék versenyez hanem a reklám. Persze te kivállóan érted mire való a reklám. Érted van......naná.
    Mielőtt ezzel jönnél nem azt mondom hogy ne legyen. De a jelenlegi viszonyulásunk a reklámhoz minden csak nem megfelelő.
  • Sydra #11
    "Látom ismét ráröppent a hírre a szokásos komcsi nyugat hater társaság"
    Találó megfogalmazás. :)
  • TokraFan #10
    Annyiban javítom magam, hogy nem az IT szektor fatökű az EU-ban, hanem a politikai...pártállástól függetlenül.
  • TokraFan #9
    Látom ismét ráröppent a hírre a szokásos komcsi nyugat hater társaság...
    Kártevő b*mmeg...Persze, akinek fingja nincs miről szól a reklám, mi a célja, mit és hogyan működtet, és általa milyen előnyökhöz jut a szerencsétlen egyszeri kis no name hater, az valóban honnan a fenéből is értené, miért van rá szükség?
    Zavar a youtube-on a reklám? Fizess elő a havidíjasra b+, van rá mód és akkor nem lesz reklám!! Zavar a Spotify reklám? Fizess elő és akkor nem lesz! Zavar a GMail reklám? Nem kell használni prolikám, senki nem kötelez rá. Haználj fizetőset, ott nem lesz reklám.
    De a proli ingyen akar mindent, és még egy reklámot sem képes ezért megznéni...Mert prolikámnak fogalma nincs arról, mennyibe kerül egy ilyen infrastruktúrát fenntartani, amit valamiből finanszírozni kell. Ő csak használni akarja, ingyen, és mindenki azért dolgozzon, hogy a proli a sarki utca 6.-ban este amikor hazamegy a gyárból, mindent ingyen kapjon. Aki nem ad ingyen semmit, az kártevő akit ki kell irtani. Láttuk már az ilyen felfogás eredményét itt a súlyos keleten.

    Az EU-s adó bevezetését pedig nyilván csupa jótékonyság mozgatja, véletlenül sem az itteni fatökű IT szektor ÉRDEKE! Ha már saját erőből egyetlen épkézláb IT multit nem sikerült építeni az EU-ban, mert lemaradtak az egészről még valahol a 90-es években, most már csak az adóztatás marad, amiből persze neked, egyszeri no name senkinek pont úgy nem fog jutni egyetlen peták sem, mint a z USA IT cégeinek reklámbevételéből, de álmodozni és idiótának lenni nem tilos. Ja nem, fizethettek majd többet mindenért, mert abban biztosak lehettek, hogy át lesz -ez is- hárítva a végfelhasználóra, ahogy minden más is.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2018.12.07. 04:36:17
  • Kissssss0 #8
    viszont vannak kullancsok! :D
  • jkedzs #7
    :))
  • ostoros #6
    Gondolkoztál már azon, hogy a kártevőt kiszokták irtani?
  • Sydra #5
    Költözz ki az erdőbe! Ott nincsenek reklámok!
  • ZenMillitia #4
    a reklamok olyanok,mint a parazitak es a kullancsok, a reklamok versenyeznek egymassal nem a termekek, es ez a kornyezetszennyezes, mestersegesen generalt szukseglet, es a tulnepesedes okozoja. ha egy kullancs belefurodott anyadba, ami halaos kort terjeszt, majd eroszakmentesen beszelgess vele, es vigyel neki koktelt,mikozben kinyirja anyadat, te alszent dogmakuruzslo.
    a bekenek akkor van letjogosultsaga, ha egy hasznos tevekenysegrol beszelunk. pl a kullancsokhoz kepest a mèhek hasznosabbak, nem csak elvesznek adnak is sokat, pl beporoznak. mikozben te veded a kullancsokat, akik kinyirtak anyadat. idiota
    Utoljára szerkesztette: ZenMillitia, 2018.12.06. 15:55:08