Berta Sándor
Az európai digitális adó ellen tiltakozott 16 cég
A vállalkozások károsnak nevezték az elképzelést.
Az Európai Bizottság márciusban új szabályokra tett javaslatot. Ezek lényege az volt, hogy az adóbevételeket a felhasználók tartózkodási helye szerinti tagállam szedné be és csak azokra a társaságokra lehet majd kivetni, amelyeknek a világszintű éves összbevétele legalább 750 millió euró, uniós bevételük pedig legalább 50 millió euró. Az EU illetékesei úgy számoltak, hogy évente körülbelül 5 milliárd euró bevétel keletkezhetne, ha az adót 3%-os mértékkel alkalmaznák. A 28 európai uniós tagország pénzügyminiszterei a szeptemberi bécsi találkozójukon megállapodtak abban, hogy az esztendő végéig megegyeznek a digitális adóról.
Most 16 technológiai vállalat az európai uniós tagállamok pénzügyminisztereinek írt közös levelében jelezte, hogy a versenyképesség szempontjából károsnak tartja a tervezett digitális adót és annak bevezetését. Véleményük szerint egy ilyen adó veszélyeztetné az európai cégek növekedését és egyúttal gyengítené a globális versenyképességüket. Az aláíró vállalkozások között volt a Spotify, a Zalando és a Booking.com. A társaságok vezetői egyúttal azzal is érveltek, hogy egy digitális adó bevezetése gyakorlatilag dupla adózáshoz vezetne. Bizonytalanság és tőkehiány alakulhatna ki, az innováció lefékeződne és egy ilyen lépés aláásná a digitális európai uniós belső piacot is.
A Spotify, a Zalando, a Booking.com és a többi vállalat vezetője azt is közölte, hogy az adó bevezetése elmérgesíthetné az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között viszonyt, további feszültségeket kelthetne, s meghosszabbíthatná a kirobbant vámháborút és kereskedelmi konfliktust. Könnyen sor kerülhetne ugyanis ellenintézkedésekre és akár az európai cégek helyi bevételeinek megadóztatására is.
Az Európai Bizottság márciusban új szabályokra tett javaslatot. Ezek lényege az volt, hogy az adóbevételeket a felhasználók tartózkodási helye szerinti tagállam szedné be és csak azokra a társaságokra lehet majd kivetni, amelyeknek a világszintű éves összbevétele legalább 750 millió euró, uniós bevételük pedig legalább 50 millió euró. Az EU illetékesei úgy számoltak, hogy évente körülbelül 5 milliárd euró bevétel keletkezhetne, ha az adót 3%-os mértékkel alkalmaznák. A 28 európai uniós tagország pénzügyminiszterei a szeptemberi bécsi találkozójukon megállapodtak abban, hogy az esztendő végéig megegyeznek a digitális adóról.
Most 16 technológiai vállalat az európai uniós tagállamok pénzügyminisztereinek írt közös levelében jelezte, hogy a versenyképesség szempontjából károsnak tartja a tervezett digitális adót és annak bevezetését. Véleményük szerint egy ilyen adó veszélyeztetné az európai cégek növekedését és egyúttal gyengítené a globális versenyképességüket. Az aláíró vállalkozások között volt a Spotify, a Zalando és a Booking.com. A társaságok vezetői egyúttal azzal is érveltek, hogy egy digitális adó bevezetése gyakorlatilag dupla adózáshoz vezetne. Bizonytalanság és tőkehiány alakulhatna ki, az innováció lefékeződne és egy ilyen lépés aláásná a digitális európai uniós belső piacot is.
A Spotify, a Zalando, a Booking.com és a többi vállalat vezetője azt is közölte, hogy az adó bevezetése elmérgesíthetné az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között viszonyt, további feszültségeket kelthetne, s meghosszabbíthatná a kirobbant vámháborút és kereskedelmi konfliktust. Könnyen sor kerülhetne ugyanis ellenintézkedésekre és akár az európai cégek helyi bevételeinek megadóztatására is.