Berta Sándor
Autonóm teherhajókat építene a Rolls-Royce és az Intel
A két cég által készített vízi járművek hat éven belül jelenhetnek meg.
A Rolls-Royce csoport bejelentette, hogy az Intellel közösen akar önállóan közlekedő hajókat kifejleszteni. A koncepció lényege, hogy a személyzet nélküli, szenzorokkal ellátott teherhajók autonóm módon haladnának és egy a szárazföldön lévő szakember beszédparancsokon és kijelzőkön keresztül vezérelné azokat, illetve felügyelné a működésüket. Az ambíciózus projekt neve Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA) és legkésőbb 2025-re valósulhat meg.
Az első lépést az év elején bevezetett Intelligent Awareness System (IAS) jelenti, mely rendszert eddig csak személyzettel ellátott hajókra szerelték fel. Az IAS egy kamerákból, LiDAR- és radarszenzorokból álló hálózat, amelyet egy központi program ellenőriz. A kamerák és érzékelők akadályok - például más vízi járművek, bóják stb. - után kutatják át a környezetet, majd figyelmeztetéseket küldenek a hajók személyzetének. Az IAS képes megkülönböztetni egymástól az egyes hajótípusokat és ezáltal megállapítani, hogy éppen egy tankhajó, vitorlás vagy vontató halad-e a közelben.
Az új rendszerrel különböző forrásokból összegyűjtött adatok különösen kedvezőtlen látási körülmények között jelentenek nagy segítséget és hozzájárulnak a biztonságosabb közlekedéshez. Fő szempontként könnyebbé teszik a kisebb vagy zsúfolt kikötőkben lévő kikötéseket. Az ilyen manőverekhez jelenleg a személyzet számos tagjára van szükség, akik a különböző pozíciókat és lehetséges akadályokat figyelik, s rádión keresztül kommunikálnak a parancsnoki híddal, így koordinálva a folyamatot. Az IAS-t jelenleg többek között egy új japán kompon is tesztelik.
Kevin Daffey, a Rolls-Royce illetékes igazgatója közölte, hogy a kamerák és a szenzorok gyakorlatilag a hajók szemeit és füleit jelentik, a cél pedig az, hogy a különböző veszélyeket valós időben feljegyezzék. Az új rendszer naponta akár 1 terabájt adatot is generálhat majd és azokat 3D-NAND chipekre épülő SSD-meghajtókon fogják tárolni, majd az Intel Xeon processzoraival feldolgozni.
A Rolls-Royce már 2014 márciusában bemutatta a személyzet nélküli teherhajók koncepcióját. A cég az Alesundban lévő kirendeltségén létrehozta az irányítóbázis prototípusát, amelynek segítségével teljesen élethűen szimulálható egy robothajó parancsnoki hídja. A kapitányok nem csupán a saját hajójukat irányíthatják, hanem konténerszállító hajók egész flottáját. A hajózásban a következő években az egyik legnagyobb kihívást az önállóan közlekedő vízi járművekkel kapcsolatos törvények kidolgozása és alkalmazása jelenti majd.
A Rolls-Royce csoport bejelentette, hogy az Intellel közösen akar önállóan közlekedő hajókat kifejleszteni. A koncepció lényege, hogy a személyzet nélküli, szenzorokkal ellátott teherhajók autonóm módon haladnának és egy a szárazföldön lévő szakember beszédparancsokon és kijelzőkön keresztül vezérelné azokat, illetve felügyelné a működésüket. Az ambíciózus projekt neve Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA) és legkésőbb 2025-re valósulhat meg.
Az első lépést az év elején bevezetett Intelligent Awareness System (IAS) jelenti, mely rendszert eddig csak személyzettel ellátott hajókra szerelték fel. Az IAS egy kamerákból, LiDAR- és radarszenzorokból álló hálózat, amelyet egy központi program ellenőriz. A kamerák és érzékelők akadályok - például más vízi járművek, bóják stb. - után kutatják át a környezetet, majd figyelmeztetéseket küldenek a hajók személyzetének. Az IAS képes megkülönböztetni egymástól az egyes hajótípusokat és ezáltal megállapítani, hogy éppen egy tankhajó, vitorlás vagy vontató halad-e a közelben.
Az új rendszerrel különböző forrásokból összegyűjtött adatok különösen kedvezőtlen látási körülmények között jelentenek nagy segítséget és hozzájárulnak a biztonságosabb közlekedéshez. Fő szempontként könnyebbé teszik a kisebb vagy zsúfolt kikötőkben lévő kikötéseket. Az ilyen manőverekhez jelenleg a személyzet számos tagjára van szükség, akik a különböző pozíciókat és lehetséges akadályokat figyelik, s rádión keresztül kommunikálnak a parancsnoki híddal, így koordinálva a folyamatot. Az IAS-t jelenleg többek között egy új japán kompon is tesztelik.
Kevin Daffey, a Rolls-Royce illetékes igazgatója közölte, hogy a kamerák és a szenzorok gyakorlatilag a hajók szemeit és füleit jelentik, a cél pedig az, hogy a különböző veszélyeket valós időben feljegyezzék. Az új rendszer naponta akár 1 terabájt adatot is generálhat majd és azokat 3D-NAND chipekre épülő SSD-meghajtókon fogják tárolni, majd az Intel Xeon processzoraival feldolgozni.
A Rolls-Royce már 2014 márciusában bemutatta a személyzet nélküli teherhajók koncepcióját. A cég az Alesundban lévő kirendeltségén létrehozta az irányítóbázis prototípusát, amelynek segítségével teljesen élethűen szimulálható egy robothajó parancsnoki hídja. A kapitányok nem csupán a saját hajójukat irányíthatják, hanem konténerszállító hajók egész flottáját. A hajózásban a következő években az egyik legnagyobb kihívást az önállóan közlekedő vízi járművekkel kapcsolatos törvények kidolgozása és alkalmazása jelenti majd.