Berta Sándor
Jönnek a személyzet nélküli teherhajók
A következő évtizedben nem számítanak majd ritka jelenségnek a különböző árucikkeket szállító robothajók.
A Rolls Royce olyan áruszállító hajókat tervez és tesztel, amelyekhez nincs szükség személyzetre és amelyek a szárazföldről irányíthatók. A cég Alesundban lévő kirendeltségén már létre is hozta az irányítóbázis prototípusát, amelynek segítségével teljesen élethűen szimulálható egy robothajó parancsnoki hídja. Ugyanakkor a kapitányok nem csupán a saját hajójukat irányítanák, hanem konténerszállító hajók egész flottáját. A megoldásnak köszönhetően a kapitány reggel munkába menne, irányítaná a flottát, majd este hazatérne a családjához.
A Rolls Royce koncepciójában azt állítja, hogy az áruszállító robothajók biztonságosabbak és olcsóbbak a hagyományos társaiknál, emellett a környezetet is kevésbé szennyezik. A hajókon nincs szükség legénységi szállásokra, parancsnoki hídra, ellátmányra, víz- és szennyvíz-tartályokra. Üresen egy robothajó körülbelül 5 százalékkal kisebb súlyú, mint hagyományos társa és ezzel párhuzamosan 12-15 százalékkal kevesebb üzemanyagot is fogyaszt.
A Rolls Royce úgy véli, hogy az első konténerszállító robothajók 2020-tól jelenhetnek meg. Oskar Levander, a társaság tengerészeti innovációkért felelős részlegvezetője szerint az egyeztetések, az aggályok és a szakszervezetek miatt még csúszhat ez az időpont. Az Európai Unió is elindított egy hasonló projektet, aminek neve Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks(Munin).
A Rolls Royce olyan áruszállító hajókat tervez és tesztel, amelyekhez nincs szükség személyzetre és amelyek a szárazföldről irányíthatók. A cég Alesundban lévő kirendeltségén már létre is hozta az irányítóbázis prototípusát, amelynek segítségével teljesen élethűen szimulálható egy robothajó parancsnoki hídja. Ugyanakkor a kapitányok nem csupán a saját hajójukat irányítanák, hanem konténerszállító hajók egész flottáját. A megoldásnak köszönhetően a kapitány reggel munkába menne, irányítaná a flottát, majd este hazatérne a családjához.
A Rolls Royce koncepciójában azt állítja, hogy az áruszállító robothajók biztonságosabbak és olcsóbbak a hagyományos társaiknál, emellett a környezetet is kevésbé szennyezik. A hajókon nincs szükség legénységi szállásokra, parancsnoki hídra, ellátmányra, víz- és szennyvíz-tartályokra. Üresen egy robothajó körülbelül 5 százalékkal kisebb súlyú, mint hagyományos társa és ezzel párhuzamosan 12-15 százalékkal kevesebb üzemanyagot is fogyaszt.
A Rolls Royce úgy véli, hogy az első konténerszállító robothajók 2020-tól jelenhetnek meg. Oskar Levander, a társaság tengerészeti innovációkért felelős részlegvezetője szerint az egyeztetések, az aggályok és a szakszervezetek miatt még csúszhat ez az időpont. Az Európai Unió is elindított egy hasonló projektet, aminek neve Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks(Munin).