Berta Sándor

A hajózást is átalakítja a digitalizálás

A hajók és a kikötők hálózatba kötése komoly infrastruktúrát igényel, amire a kisebb szolgáltatók nem lesznek képesek. A digitalizálás meg fogja határozni a hajózás jövőjét, a hálózatba kötöttség komoly esélyeket jelent a hajózási társaságok számára. A változások mind a különböző struktúrákat és az ágazat üzleti modelljeit, mind a gyártást érintik majd - ez derült ki a Berenberg bank és a Hamburgi Világgazdasági Intézet (HWWI) "A hajózás a digitális változás korszakában" című tanulmányából.

A hajózást az egyes üzleti modellek erősebb integrációja és a fölérendelt logisztikai platformok fogják jellemezni. Az új technológiai fejlesztések, valamint az adatok tömeges előkészítése, feldolgozása és az algoritmusokon keresztül való intelligens összekötése egy teljesen új minőségű kommunikációt és hálózatba kötöttséget engedélyeznek majd. Az információk digitális platformon való centralizálása lehetőséget nyújt a szállítás hatékony megszervezésére. A kisebb szolgáltatók viszont komoly nyomás alá kerülhetnek. A hajózás számára hatalmas esélyt jelent majd a hajók és a kikötők hálózatba kötése, ez azonban meg fogja követelni egy komoly, nagy teljesítményű digitális infrastruktúra kiépítését. Szükség lesz az optikai kábelek, az 5G-hálózatok, valamint a szenzorok és a műholdak azonos rendszerbe vonására, csak így lesz biztosítható a teljes hálózati lefedettség. A hajózás a digitális platformokon keresztül egy komplex technológiai rendszerré válik. Ennek köszönhetően a logisztikai hálózatokat valós időben lehet majd optimálisan vezérelni és megszervezni, lecsökkenhetnek a várakozási idők és az eddiginél megbízhatóbban lehet előrejelezni az egyes hajók érkezési idejét. A magasabb fokú hálózatba kötöttség hosszú távon a személyzet nélküli hajózás lehetőségét kínálja. A gyártásban előtérbe kerülhetnek a 3D-nyomtatás és az okosüzemek, a folyamatok algoritmusok és robotok útján való automatizálása. Mindezek együttesen jelentős struktúraváltozásokat eredményezhetnek. A változások ellenére a konténer marad a globális teherkereskedelem központi eleme. Philipp Wünschmann, a Berenberg hajózási vezetője végül leszögezte, hogy a hajózás jelenleg egy konszolidációs folyamat közepén van, a hajózási társaságok nagy szolgáltatókká állnak össze és stratégiai szövetségek jönnek létre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!