Berta Sándor
Erősödhetnek a fogyasztók jogai a digitális tartalmaknál
Az Európai Unió a szoftverek és a szolgáltatások területén erősítené a felhasználók lehetőségeit.
Az Európai Parlament Belső Piacért és Jogi Esetekért Felelős Bizottságának tagjai először fogadtak el egységes szabályokat a digitális tartalmakra és szolgáltatásokra vonatkozó fogyasztóvédelemmel kapcsolatban. A végleges szabályok ügyében az európai uniós tagállamok döntenek majd. Az új szabályok egyaránt vonatkozni fognak a zeneszámokra, a filmekre, az alkalmazásokra, a játékokra és a számítógépes programokra - függetlenül attól, hogy azok milyen formában vagy adathordozón (CD, DVD, letöltés, streaming, közösségi média stb.) érhetők el. A jövőben mindazokat, akik ilyen termékeket vásárolnak vagy töltenek le az eddiginél jobban fogja védeni az EU.
Az új elképzelések alapján, ha a felhasználó szembesül azzal, hogy a digitális tartalom vagy szolgáltatás hibás, akkor először a hiba kijavítását kell kérnie. Amennyiben ez nem lehetséges észszerű határidőn belül, akkor kérheti az eredeti ár csökkentését, majd a (vásárlói) szerződés felmondását. Az utóbbi esetben 14 napon belül vissza kell kapnia a teljes összeget. Amennyiben a hibára a vásárlás időpontjától számított két éven belül derül fény, akkor már a felhasználónak kell bizonyítania, hogy hibás a termék, hanem az azt eladó kereskedőnek. A szoftvereknél az időtartam egy év lehet.
Amennyiben a kereskedő vagy a szolgáltató nem teljesíti a vállalt kötelezettségeit, akkor a vásárló idővel felmondhatja a szerződést, ha a felek nem tudnak megállapodni. Ami még rendkívül fontos, hogy az Európai Unió adatvédelmi szabályai teljes mértékben alkalmazhatók lesznek a digitális szerződésekre is. Egy felhozott példa szerint a fogyasztó fizet egy filmért, de az nem megfelelő minőségű, ezért először kérhet egy jobb minőségű másolatot. Amennyiben ez nem lehetséges vagy a kérését nem teljesítik, akkor kérhet árcsökkentést vagy visszakérheti a teljes összeget, amit kifizetett. Jelenleg ezzel szemben annyit tehet, hogy panaszt tesz és valamilyen kedvezményt kap a jövőbeni letöltésekre.
Othmar Karas, az Osztrák Néppárt (ÖVP) delegációjának vezetője úgy kommentálta a hírt, hogy a mostani szabályozáshoz képest a fogyasztók sokkal jobb helyzetben lesznek. Ráadásul a változtatás a cégek számára is előnyös lesz, mert nem 20 különböző szabállyal kell majd szembesülniük, hanem csupán eggyel.
Az Európai Parlament Belső Piacért és Jogi Esetekért Felelős Bizottságának tagjai először fogadtak el egységes szabályokat a digitális tartalmakra és szolgáltatásokra vonatkozó fogyasztóvédelemmel kapcsolatban. A végleges szabályok ügyében az európai uniós tagállamok döntenek majd. Az új szabályok egyaránt vonatkozni fognak a zeneszámokra, a filmekre, az alkalmazásokra, a játékokra és a számítógépes programokra - függetlenül attól, hogy azok milyen formában vagy adathordozón (CD, DVD, letöltés, streaming, közösségi média stb.) érhetők el. A jövőben mindazokat, akik ilyen termékeket vásárolnak vagy töltenek le az eddiginél jobban fogja védeni az EU.
Az új elképzelések alapján, ha a felhasználó szembesül azzal, hogy a digitális tartalom vagy szolgáltatás hibás, akkor először a hiba kijavítását kell kérnie. Amennyiben ez nem lehetséges észszerű határidőn belül, akkor kérheti az eredeti ár csökkentését, majd a (vásárlói) szerződés felmondását. Az utóbbi esetben 14 napon belül vissza kell kapnia a teljes összeget. Amennyiben a hibára a vásárlás időpontjától számított két éven belül derül fény, akkor már a felhasználónak kell bizonyítania, hogy hibás a termék, hanem az azt eladó kereskedőnek. A szoftvereknél az időtartam egy év lehet.
Amennyiben a kereskedő vagy a szolgáltató nem teljesíti a vállalt kötelezettségeit, akkor a vásárló idővel felmondhatja a szerződést, ha a felek nem tudnak megállapodni. Ami még rendkívül fontos, hogy az Európai Unió adatvédelmi szabályai teljes mértékben alkalmazhatók lesznek a digitális szerződésekre is. Egy felhozott példa szerint a fogyasztó fizet egy filmért, de az nem megfelelő minőségű, ezért először kérhet egy jobb minőségű másolatot. Amennyiben ez nem lehetséges vagy a kérését nem teljesítik, akkor kérhet árcsökkentést vagy visszakérheti a teljes összeget, amit kifizetett. Jelenleg ezzel szemben annyit tehet, hogy panaszt tesz és valamilyen kedvezményt kap a jövőbeni letöltésekre.
Othmar Karas, az Osztrák Néppárt (ÖVP) delegációjának vezetője úgy kommentálta a hírt, hogy a mostani szabályozáshoz képest a fogyasztók sokkal jobb helyzetben lesznek. Ráadásul a változtatás a cégek számára is előnyös lesz, mert nem 20 különböző szabállyal kell majd szembesülniük, hanem csupán eggyel.