Berta Sándor

EU - véget ér a földrajzi alapú blokkolás

Megegyezett a kérdésben az Európai Parlament, az Európai Tanács és az Európai Bizottság.

Ugyan a megállapodás nem terjed ki minden területre, de mégis komoly előrelépésként könyvelhető el és a közeljövőben jelentős mértékben átalakíthatja az internetes kereskedelmet. Az új szabályok könnyebbé teszik majd azoknak a felhasználóknak az életét, akik az Európai Unió területén akarnak termékeket vásárolni vagy szolgáltatásokat megrendelni. Andrus Ansip, az Európai Bizottság egységes digitális belső piacért felelős alelnöke kijelentette, hogy véget vetnek az online vásárlás területén tapasztalható diszkriminációnak. Az új szabályok alapján az európaiak maguk választhatják majd ki, hogy mely oldalakon akarnak vásárolni anélkül, hogy emiatt tiltanák vagy átirányítanák őket. Jövő karácsonyra mindez valóság lesz.

El¿bieta Bieñkowska, az Európai Unió belső piacért, iparért, vállalkozásért és kis- és közepes vállalkozásokért felelős biztosa hozzátette, hogy az Európai Unió belső piacát a digitális világ legújabb szintjére hozzák fel és a fogyasztóknak azonos lehetőségeik lesznek arra, hogy az elérhető legnagyobb kínálatból válasszanak, függetlenül attól, hogy egy másik országban személyesen térnek be egy boltba vagy online vásárolnak. A következő lépés az lesz, hogy csökkenteni fogják a határokon átnyúló csomagküldés árait, mert a költségek továbbra is nagy akadályt jelentenek az európai uniós vásárlások és termékeladások szempontjából.

Mariya Gabriel, az Európai Unió digitális gazdaságért és társadalomért felelős biztosa mindezt azzal egészítette ki, hogy a tisztességtelen földrajzi alapú blokkolások befejezése nagy lépés a fogyasztók számára és egy valódi digitális belső piac felépítése felé. A roamingdíjak eltörlése és a számhordozhatóság bevezetése mellett az európai uniós állampolgárok a jövőben a határokon átnyúlóan az otthonaikból bárhonnan vásárolhatnak online például bútorokat, foglalhatnak szállodai szobákat és bérautót, rendelhetnek koncertjegyeket vagy használhatják a hitelkártyáikat. A vásárlásnak többé nem fogja akadályát képezni például az, hogy egy másik országban kibocsátott betéti vagy hitelkártyával kellene fizetniük. A cégek számára pedig nőni fog a jogbiztonság.

Amennyiben egy belgiumi ügyfél hűtőszekrényt akar vásárolni és a legjobb ajánlatot egy német online üzletben találja meg, akkor azt jogosult megrendelni és a kereskedőtől elhozhatja vagy futárral elhozathatja majd. Miként egy bolgár felhasználó is többletdíjak nélkül megrendelheti a jövőben egy spanyol vállalattól a honlapja számára a hostszolgáltatást, ahhoz hozzáférhet, regisztrálhatja magát és nem spanyol fogyasztóként fog fizetni. Egy olasz család szintén zökkenőmentesen elutazhat egy franciaországi szabadidőparkba és előzetesen online megvásárolhatja a jegyeket anélkül, hogy előtte egy olasz portálra irányítanák át.

Az új szabályok nem írnak elő árharmonizációt, kizárólag a diszkrimináció megszüntetéséről van szó. Az új előírásokat 9 hónappal azután vezetik be, hogy megjelentek az Európai Unió Hivatalos Közlönyében. Erre azért van szükség, hogy különösen a kisebb kereskedők zökkenőmentesen átállhassanak az új gyakorlatra.

Az Európai Bizottság korábbi vizsgálatából kiderült, hogy az összes vizsgált oldal 63 százaléka alkalmazott földrajzi alapú blokkolást. Ez azt jelenti, hogy három európai uniós honlapból csak egy tette lehetővé a más EU-tagországból való vásárlást és az ügyfeleknek csupán a 37 százaléka tudott egy másik európai uniós tagállamban vásárolni vagy szolgáltatásokat megrendelni. Ez a gyakorlat nem csupán a fogyasztók lehetőségeit csökkentette, hanem a cégek bevételeit is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esemve #4
    Na akkor most elmagyarázhatnák a cégeknek azt is, hogy 1 eur != 1 usd
  • Tetsuo #3
    "Az Európai Bizottság korábbi vizsgálatából kiderült, hogy az összes vizsgált oldal 63 százaléka alkalmazott földrajzi alapú blokkolást. Ez azt jelenti, hogy három európai uniós honlapból csak egy tette lehetővé a más EU-tagországból való vásárlást és az ügyfeleknek csupán a 37 százaléka tudott egy másik európai uniós tagállamban vásárolni vagy szolgáltatásokat megrendelni."

    Az oldalak 63 százaléka nem azt jelenti, hogy az az ügyfelek 63 százaléka is egyben!
  • Devv #2
    Vagy blogolás. :D
  • Neocortex #1
    bloKKolás