Berta Sándor
A buta felhasználó csak sztereotípia
A biztonsági intézkedések során számos szempontra kellene figyelni.
Jessica Barker brit társadalomtudós a DeepSec biztonsági konferencián szólalt fel és óva intette a döntéshozókat a sztereotípiák alkalmazásától, például attól, hogy a felhasználók eleve buták. Ezek a vélemények elbizonytalanítják az embereket, holott éppen erősíteni kellene az önbizalmukat és megerősíteni, ha valamit jól csinálnak.
"A felhasználók buták és mindent rosszul csinálnak. Ez egy olyan vélemény, amely erősíti a sztereotípiákat és amely alkalmas arra, hogy az embereket mesterségesen nyomás alá helyezze. Aki azt hiszi magáról, hogy mindent rosszul csinál, azt ez nem fogja arra motiválni, hogy jobban tegye a dolgát, hanem azt mondja majd, hogy buta vagyok ahhoz, hogy az adott dolgot megértsem. Ezzel szemben az segít, ha az érintett személyek felé bizalmat sugárzunk és azt az érzést erősítjük bennük, hogy meg tudnak oldani valamit. Ilyenkor ugyanis magabiztosabban tudnak viselkedni a világhálón, többször mentik le a fájljaikat, gyakrabban frissítik a rendszereiket és feltelepítik a vírusirtó szoftvereket. Erre bátorítani kell őket és azt az érzést kell átadni nekik, hogy igenis fel tudnak lépni az online bűnözés ellen" - jelentette ki Jessica Barker.
A társadalomtudós hozzátette, hogy egy másik sztereotípia az, hogy a nőknek nincsenek olyan műszaki képességeik, mint a férfiaknak. Nos, megvizsgálták egy tanulmány keretében, hogy mit tesz ez az előítélet az emberekkel a matematika területén. Azok a nők, akik ezzel az előítélettel szembesültek, tényleg rosszabbul teljesítettek, mint a férfi kollégáik. Azok a nők viszont, akikkel közölték, hogy ugyanannyi esélyük van, mint a férfiaknak, hasonlóan jól teljesítettek. Az ilyen előítéletek ellen nagyon nehéz küzdeni. Már kiskoruktól kezdve folyamatosan mondani kell a nőknek, hogy ugyanannyira képesek, mint a férfiak. A sztereotípiák és az előítéletek sajnos mindig tudat alatt jönnek elő.
"Az már korábban kiderült, hogy az emberek előszeretettel utánoznak másokat. Amennyiben például egy szállodai szobában ki van téve egy tábla, hogy a vendégek háromnegyede a törülközőket többször is felhasználja, akkor csökkenni fog azoknak a száma, akik csak egyszer használják a törülközőiket. Mindez átvihető az online viselkedésünkre is és megmagyarázza, hogy az olyan portálok, mint a TripAdvisor vagy az AirBnB, amelyek megmutatják az ügyfeleik értékeléseit, miért működnek annyira jól" - emelte ki a szakember.
Barker hangsúlyozta, hogy néhány évvel ezelőtt még azt a tanácsot adták Nagy-Britanniában az online felhasználóknak, hogy lehetőleg gyakran változtassák meg a jelszavaikat. Ez azt eredményezte, hogy az emberek nem biztonságos jelszavakat választottak és azokat mindig csak kicsit módosították, például hozzátettek egy betűt vagy egy felkiáltójelet, így a jelszavak könnyen feltörhetők voltak. Néhány éve azonban a brit Nemzeti Kiberbiztonsági Központ azt javasolja, hogy a felhasználók válasszanak erős jelszavakat és azokat egy kicsit hosszabb ideig alkalmazzák. A centrum ráadásul felhívta a figyelmet a jelszólopás veszélyeire is. Ez a döntés figyelembe vette az emberi viselkedést és eleinte sok műszaki szakember bírálta a Twitteren.
"A cégek a munkatársaikat félelemmel nem tudják rávenni a magatartásuk megváltoztatására. Ehelyett fontosabb az, hogy az emberek egyre inkább tudatában legyenek a veszélyeknek és olyan eszközöket kapjanak, amelyekkel segíthetnek magukon. A cigarettás dobozokon elhelyezett sokkoló képek sem riasztanak el senkit a dohányzástól. Az nem segít a vállalatoknak, ha azt mondjuk, hogy minden feltörhető, mert az csak oda vezet, hogy semmit sem fognak tenni. A társaságoknak a biztonsági stratégiájukban át kellene gondolniuk azt, hogy milyen magatartást akarnak elérni és ehhez biztosítani kellene a megfelelő eszközöket."
"Amennyiben a jelszóbiztonság növelése a cél, akkor biztosítani kell egy jelszómenedzsert. Amelyik cég azt akarja, hogy a dolgozói kevesebb alkalommal kattintsanak adathalász levelekre, annak lehetővé kell tennie, hogy az alkalmazottak ezeket az e-maileket egyetlen gombnyomással jelezhessék. Ahelyett, hogy egy vállalkozás megfélemlítené a munkatársait, inkább olyan eszközöket kell biztosítania a számukra, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy megvédhessék magukat. Ezzel automatikusan növelhető e témák területén az önbizalom" - szögezte le végül a társadalomtudós.
Jessica Barker brit társadalomtudós a DeepSec biztonsági konferencián szólalt fel és óva intette a döntéshozókat a sztereotípiák alkalmazásától, például attól, hogy a felhasználók eleve buták. Ezek a vélemények elbizonytalanítják az embereket, holott éppen erősíteni kellene az önbizalmukat és megerősíteni, ha valamit jól csinálnak.
"A felhasználók buták és mindent rosszul csinálnak. Ez egy olyan vélemény, amely erősíti a sztereotípiákat és amely alkalmas arra, hogy az embereket mesterségesen nyomás alá helyezze. Aki azt hiszi magáról, hogy mindent rosszul csinál, azt ez nem fogja arra motiválni, hogy jobban tegye a dolgát, hanem azt mondja majd, hogy buta vagyok ahhoz, hogy az adott dolgot megértsem. Ezzel szemben az segít, ha az érintett személyek felé bizalmat sugárzunk és azt az érzést erősítjük bennük, hogy meg tudnak oldani valamit. Ilyenkor ugyanis magabiztosabban tudnak viselkedni a világhálón, többször mentik le a fájljaikat, gyakrabban frissítik a rendszereiket és feltelepítik a vírusirtó szoftvereket. Erre bátorítani kell őket és azt az érzést kell átadni nekik, hogy igenis fel tudnak lépni az online bűnözés ellen" - jelentette ki Jessica Barker.
A társadalomtudós hozzátette, hogy egy másik sztereotípia az, hogy a nőknek nincsenek olyan műszaki képességeik, mint a férfiaknak. Nos, megvizsgálták egy tanulmány keretében, hogy mit tesz ez az előítélet az emberekkel a matematika területén. Azok a nők, akik ezzel az előítélettel szembesültek, tényleg rosszabbul teljesítettek, mint a férfi kollégáik. Azok a nők viszont, akikkel közölték, hogy ugyanannyi esélyük van, mint a férfiaknak, hasonlóan jól teljesítettek. Az ilyen előítéletek ellen nagyon nehéz küzdeni. Már kiskoruktól kezdve folyamatosan mondani kell a nőknek, hogy ugyanannyira képesek, mint a férfiak. A sztereotípiák és az előítéletek sajnos mindig tudat alatt jönnek elő.
"Az már korábban kiderült, hogy az emberek előszeretettel utánoznak másokat. Amennyiben például egy szállodai szobában ki van téve egy tábla, hogy a vendégek háromnegyede a törülközőket többször is felhasználja, akkor csökkenni fog azoknak a száma, akik csak egyszer használják a törülközőiket. Mindez átvihető az online viselkedésünkre is és megmagyarázza, hogy az olyan portálok, mint a TripAdvisor vagy az AirBnB, amelyek megmutatják az ügyfeleik értékeléseit, miért működnek annyira jól" - emelte ki a szakember.
Barker hangsúlyozta, hogy néhány évvel ezelőtt még azt a tanácsot adták Nagy-Britanniában az online felhasználóknak, hogy lehetőleg gyakran változtassák meg a jelszavaikat. Ez azt eredményezte, hogy az emberek nem biztonságos jelszavakat választottak és azokat mindig csak kicsit módosították, például hozzátettek egy betűt vagy egy felkiáltójelet, így a jelszavak könnyen feltörhetők voltak. Néhány éve azonban a brit Nemzeti Kiberbiztonsági Központ azt javasolja, hogy a felhasználók válasszanak erős jelszavakat és azokat egy kicsit hosszabb ideig alkalmazzák. A centrum ráadásul felhívta a figyelmet a jelszólopás veszélyeire is. Ez a döntés figyelembe vette az emberi viselkedést és eleinte sok műszaki szakember bírálta a Twitteren.
"A cégek a munkatársaikat félelemmel nem tudják rávenni a magatartásuk megváltoztatására. Ehelyett fontosabb az, hogy az emberek egyre inkább tudatában legyenek a veszélyeknek és olyan eszközöket kapjanak, amelyekkel segíthetnek magukon. A cigarettás dobozokon elhelyezett sokkoló képek sem riasztanak el senkit a dohányzástól. Az nem segít a vállalatoknak, ha azt mondjuk, hogy minden feltörhető, mert az csak oda vezet, hogy semmit sem fognak tenni. A társaságoknak a biztonsági stratégiájukban át kellene gondolniuk azt, hogy milyen magatartást akarnak elérni és ehhez biztosítani kellene a megfelelő eszközöket."
"Amennyiben a jelszóbiztonság növelése a cél, akkor biztosítani kell egy jelszómenedzsert. Amelyik cég azt akarja, hogy a dolgozói kevesebb alkalommal kattintsanak adathalász levelekre, annak lehetővé kell tennie, hogy az alkalmazottak ezeket az e-maileket egyetlen gombnyomással jelezhessék. Ahelyett, hogy egy vállalkozás megfélemlítené a munkatársait, inkább olyan eszközöket kell biztosítania a számukra, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy megvédhessék magukat. Ezzel automatikusan növelhető e témák területén az önbizalom" - szögezte le végül a társadalomtudós.