Berta Sándor

A buta felhasználó csak sztereotípia

A biztonsági intézkedések során számos szempontra kellene figyelni.

Jessica Barker brit társadalomtudós a DeepSec biztonsági konferencián szólalt fel és óva intette a döntéshozókat a sztereotípiák alkalmazásától, például attól, hogy a felhasználók eleve buták. Ezek a vélemények elbizonytalanítják az embereket, holott éppen erősíteni kellene az önbizalmukat és megerősíteni, ha valamit jól csinálnak.

"A felhasználók buták és mindent rosszul csinálnak. Ez egy olyan vélemény, amely erősíti a sztereotípiákat és amely alkalmas arra, hogy az embereket mesterségesen nyomás alá helyezze. Aki azt hiszi magáról, hogy mindent rosszul csinál, azt ez nem fogja arra motiválni, hogy jobban tegye a dolgát, hanem azt mondja majd, hogy buta vagyok ahhoz, hogy az adott dolgot megértsem. Ezzel szemben az segít, ha az érintett személyek felé bizalmat sugárzunk és azt az érzést erősítjük bennük, hogy meg tudnak oldani valamit. Ilyenkor ugyanis magabiztosabban tudnak viselkedni a világhálón, többször mentik le a fájljaikat, gyakrabban frissítik a rendszereiket és feltelepítik a vírusirtó szoftvereket. Erre bátorítani kell őket és azt az érzést kell átadni nekik, hogy igenis fel tudnak lépni az online bűnözés ellen" - jelentette ki Jessica Barker.

A társadalomtudós hozzátette, hogy egy másik sztereotípia az, hogy a nőknek nincsenek olyan műszaki képességeik, mint a férfiaknak. Nos, megvizsgálták egy tanulmány keretében, hogy mit tesz ez az előítélet az emberekkel a matematika területén. Azok a nők, akik ezzel az előítélettel szembesültek, tényleg rosszabbul teljesítettek, mint a férfi kollégáik. Azok a nők viszont, akikkel közölték, hogy ugyanannyi esélyük van, mint a férfiaknak, hasonlóan jól teljesítettek. Az ilyen előítéletek ellen nagyon nehéz küzdeni. Már kiskoruktól kezdve folyamatosan mondani kell a nőknek, hogy ugyanannyira képesek, mint a férfiak. A sztereotípiák és az előítéletek sajnos mindig tudat alatt jönnek elő.

"Az már korábban kiderült, hogy az emberek előszeretettel utánoznak másokat. Amennyiben például egy szállodai szobában ki van téve egy tábla, hogy a vendégek háromnegyede a törülközőket többször is felhasználja, akkor csökkenni fog azoknak a száma, akik csak egyszer használják a törülközőiket. Mindez átvihető az online viselkedésünkre is és megmagyarázza, hogy az olyan portálok, mint a TripAdvisor vagy az AirBnB, amelyek megmutatják az ügyfeleik értékeléseit, miért működnek annyira jól" - emelte ki a szakember.

Barker hangsúlyozta, hogy néhány évvel ezelőtt még azt a tanácsot adták Nagy-Britanniában az online felhasználóknak, hogy lehetőleg gyakran változtassák meg a jelszavaikat. Ez azt eredményezte, hogy az emberek nem biztonságos jelszavakat választottak és azokat mindig csak kicsit módosították, például hozzátettek egy betűt vagy egy felkiáltójelet, így a jelszavak könnyen feltörhetők voltak. Néhány éve azonban a brit Nemzeti Kiberbiztonsági Központ azt javasolja, hogy a felhasználók válasszanak erős jelszavakat és azokat egy kicsit hosszabb ideig alkalmazzák. A centrum ráadásul felhívta a figyelmet a jelszólopás veszélyeire is. Ez a döntés figyelembe vette az emberi viselkedést és eleinte sok műszaki szakember bírálta a Twitteren.

"A cégek a munkatársaikat félelemmel nem tudják rávenni a magatartásuk megváltoztatására. Ehelyett fontosabb az, hogy az emberek egyre inkább tudatában legyenek a veszélyeknek és olyan eszközöket kapjanak, amelyekkel segíthetnek magukon. A cigarettás dobozokon elhelyezett sokkoló képek sem riasztanak el senkit a dohányzástól. Az nem segít a vállalatoknak, ha azt mondjuk, hogy minden feltörhető, mert az csak oda vezet, hogy semmit sem fognak tenni. A társaságoknak a biztonsági stratégiájukban át kellene gondolniuk azt, hogy milyen magatartást akarnak elérni és ehhez biztosítani kellene a megfelelő eszközöket."

"Amennyiben a jelszóbiztonság növelése a cél, akkor biztosítani kell egy jelszómenedzsert. Amelyik cég azt akarja, hogy a dolgozói kevesebb alkalommal kattintsanak adathalász levelekre, annak lehetővé kell tennie, hogy az alkalmazottak ezeket az e-maileket egyetlen gombnyomással jelezhessék. Ahelyett, hogy egy vállalkozás megfélemlítené a munkatársait, inkább olyan eszközöket kell biztosítania a számukra, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy megvédhessék magukat. Ezzel automatikusan növelhető e témák területén az önbizalom" - szögezte le végül a társadalomtudós.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • end3 #9
    Naponta, (7x24-ből,) min. 6-8 órát olvasok 90 %-ban IT-s ismeretanyagokat, és egy évtizede csak azt látom, mennyi mindenhez lövésem nincs. Ki az más szakmákból, aki ennyi időt szánhat e téren az önfejlesztésre?

    A felhasználók azok a bizonyos gyalogosok az IT-s gyalogátkelőhelyen, a helyzetükre egyedül az "kvázi autós" fejlesztők ügyelhetnek. Ha "elütik" őket, az nem a gyalogosok ostobasága.

    A (fejlesztés!) minőségének, a sebességének, az új "csodafunkciók" bevezetésének rossz ütemezése, - ami minden csak nem új, de biztosan más.., - mind-mind csak feleslegesen összezavarja a "felhasználók társadalmát". Lehetelenné téve, hogy munkájukban hatékonyan használni tudják a nekik lefejlesztett eszközöket. (A társadalom számára is kidobott fejlesztői órák lesznek ebből.)

    Minden IT-s fejlesztőnek tudnia kell, nem várható el az emberek többségétől hogy folyamatosan, egész életüket a számtech tanulásával, az alkalmazott újdonságok céljának megértésével töltsék el. Valakinek más területen termelnie is kell, gyerekeket nevelni, háztartást vezetni... Örüljenek, hogy Ők megtehetik szakmájuk szeretetével, érdeklődésük pontos, esetenként fanatikus irányválasztásával ezt.

    De ezzel nem élhetnek vissza. Azért kapják ezt a lehetőséget, hogy más területeken dolgozók számára könnyen alkalmazhatóvá tegyék a kemény, életük javarészét kitevő doksitanulmányozással megszerzett, és folyamtosan fejlesztett tudásukat.

    A felhasználóknak szükségük van a megértésükre, akár betegség esetén az orvosunk megértésére. - Így épül fel egy "alkotórészeinek" összeségében egymással szolidáris, egymást támogató társadalom. Nem egymás ekézésével.
    Utoljára szerkesztette: end3, 2018.06.16. 11:16:09
  • takysoft #8
    "A felhasználók buták és mindent rosszul csinálnak."
    Hát... azok :D
    Szoftverfejlesztő/tesztelő vagyok. Ha nem így állok a munkámhoz, akkor sikertelen lesz a termék.
    Persze, ezt nem kell a felhasználó arcába nyomni.

    "egy másik sztereotípia az, hogy a nőknek nincsenek olyan műszaki képességeik, mint a férfiaknak"
    Tényleg nincsenek. Hülyék hozzá? Nem így fogalmaznék. Amelyik nőt érdekli az informatika, ért is hozzá. Sok brilliáns kolleginám van, akiknek a szakmai tudása messze túlszárnyalja az enyémet is.

    De sokkal kevesebb nőt érdekel az informatika. A landscape-en ahol most ülök van kb 3 hölgy és 25-30 srác.
    Tíz informatikusból kb 1 nő van, és ez az arány ennél sajna sokszor csak rosszabb.

    Vannak okos lányok? vannak. Vannak hülye pasik? De még mekkora inkompetens barmok.
    De... összességében ami tény az tény, a nőknek nincsenek olyan műszaki képességeik, mint a férfiaknak.
    Ha újra kell telepítni egy oprendszert, és random választani kell valakit az utcáról, egy sráccal érdemes próbálkozni. Hasonlóképp, ha Budapesten angolul kell útbaigazítást kérni, az ember egy fiatalabbhoz megy oda. Jólöltözötthöz.
    Aztán lehet, hogy épp beszívom vele, de a statisztika ilyen állatfaj.

    Persze, nem érdemes a felhasználó arcába mondani, hogy Istenbarma...
    De ettől még az.
    Utoljára szerkesztette: takysoft, 2017.11.21. 11:45:47
  • Akva #7
    A vírusirtók többsége vírusként viselkedik, piszkosul lelassítja a gépet. Más haszna nincs. ÉVEK ÓTA nem használok vírusirtót, és semmi gondom.
  • Akva #6
    " Ezzel szemben az segít, ha az érintett személyek felé bizalmat sugárzunk és azt az érzést erősítjük bennük, hogy meg tudnak oldani valamit. Ilyenkor ugyanis magabiztosabban tudnak viselkedni a világhálón, többször mentik le a fájljaikat, gyakrabban frissítik a rendszereiket és feltelepítik a vírusirtó szoftvereket."

    Igen, meg tudok oldani valamit: a fontos anyagaimat kinyomtatom, szarok a vírusirtóra, időnként (néhány évente) újratelepítem a gépet, vagy új gépet veszek, és élek mint Marci hevesen. Nem veszem be a gyártók agymosó propagandáját.
  • Dobronski #5
    XDDDDDDDDDD
  • KoLaMan #4
    "A felhasználók buták és mindent rosszul csinálnak"
    Nos, Jessica Barker lehet, hogy nem buta, de fenemód pongyolán fogalmaz (csak remélni tudom, hogy nem szándékosan).
    Az a bizonyos felhasználó lehet, hogy a világ egyik legjobb írója, vagy első osztályú sebész, vagy akármi, de mindenesetre intelligens, semmiképpen nem buta, és van amit nagyon is jól csinál - csak éppen az IT területén hihetetlenül béna. És ez bizony nem egy felerősített sztereotípia, hanem mindennapi jelenség.
    Részigazság van abban amit a csaj dumál, de sok hülyeséget is mond.
    Én abban hiszek, hogy adott feladatra, fel kell kínálni a lehető leghasználhatóbb UI-t, megfelelő testre szabhatósággal, a felhasználónak pedig - nincs mese - meg kell tanulni/érteni az alapvető dolgokat.
    Nem könnyíti az sem az átlagfelhasználó dolgát, de az úgynevezett szakértők egyre kevésbé azok (iszonyat mód hígul a szakma), és egyre nagyobb a marketing befolyása a tényszerű tájékoztatás mellett. Egy lelkiismeretes, lelkes laikusnak nem is olyan egyszerű korrekt információkhoz jutnia az informatika területén (ami azt illeti máshol sem - sajnos).
  • Tetsuo #3
    Van "sztereótípia" az sg-s újságírásról is. Például egy meglehetősen pontos: nem sok közük van az újságíráshoz.
  • Zulu12 #2
    Tudnék hozzászólni a cikkhez, de inkább csak növesztek egy 3 kilós agytumort.
  • cateran #1
    "brit társadalomtudós" Ohh igen a brit tudosok....
    "A felhasználók buták és mindent rosszul csinálnak. Ez egy olyan vélemény, amely erősíti a sztereotípiákat és amely alkalmas arra, hogy az embereket mesterségesen nyomás alá helyezze."
    Ugyan ez valoban nagy altalanositas, de valamelyest igaz..vagy talan pontosabb ugy fogalmazni, hogy az atlag felhasznalo magasrol szarik a "hogyan mukodik?" kerdesre, ami valahol teljesen ertheto....

    "a nőknek nincsenek olyan műszaki képességeik, mint a férfiaknak.
    ....
    Azok a nők viszont, akikkel közölték, hogy ugyanannyi esélyük van, mint a férfiaknak, hasonlóan jól teljesítettek."

    Aki magatol nem tudja, hogy ugyanannyi eselye van, az bizony rosszabb szellemi kepessegu....ezt komolyan hangosan ki kell mondani?

    ""Az már korábban kiderült, hogy az emberek előszeretettel utánoznak másokat. Amennyiben például egy szállodai szobában ki van téve egy tábla, hogy a vendégek háromnegyede a törülközőket többször is felhasználja, akkor csökkenni fog azoknak a száma, akik csak egyszer használják a törülközőiket."

    Szoval a felhasznalok nem butak? Jo a pelda a konnyen manipulalhatosagra, ami nem eppen a "nem butak" kijelentest erositi....

    "Amelyik cég azt akarja, hogy a dolgozói kevesebb alkalommal kattintsanak adathalász levelekre, annak lehetővé kell tennie, hogy az alkalmazottak ezeket az e-maileket egyetlen gombnyomással jelezhessék"

    Zavart erzek az eroben...Ha valaki tudja, hogy adathalasz email es jelenteni akarna 1 kattintassal, de nem lehet, az inkabb megnyitja? Ha meg nem tudja megnyitas elott, akkor hogy jelentene?
    Utoljára szerkesztette: cateran, 2017.11.20. 08:50:51