Berta Sándor
Torontóban épít okos városnegyedet az Alphabet
Az esemény fontosságára jellemző, hogy a bejelentésen megjelent Justin Trudeau kanadai miniszterelnök is.
Eddigi legambíciózusabb projektjét mutatta be a Sidewalk Labs, a Google-t is magában foglaló Alphabet egyik részlege. Torontóban egy teljesen új városrészt hoznának létre, amelyet számos robot és kevés autó jellemezne, ráadásul a csomagokat is a felszín alatt szállítanák. A torontói kikötő melletti 50 000 négyzetméteres terület csak a projekt első szakasza lesz, siker esetén a folytatás a mellette lévő 3 négyzetkilométeres telken fog megvalósulni. A Sidewalk Labs első lépésként 50 millió dollárt különített el a Quayside nevű új városnegyed kialakítására, a teljes program azonban végül több milliárd dollárba kerülhet. Trudeau elmondta, hogy Quayside területén a jövőben több tízezer ember élhet és dolgozhat.
Az Alphabet részlege már bemutatta az elképzeléseit. Az új városnegyedet digitális infrastruktúra és a hálózatba kötöttség fogja jellemezni és nagy szerepet játszanak majd az önállóan közlekedő autók is. Quayside területén robottaxik fognak közlekedni, míg a magántulajdonban lévő gépkocsik működését korlátozzák majd. Rengeteg kamerát és szenzort telepítenek a forgalom, a légszennyezettség és az infrastruktúra állapotának figyelésére. A Sidewalk Labs bvecslése szerint a jövőbeli lakók kevesebb, mint 20 százalékának lesz saját járműve. A robotautók tekintetében a részleg a Waymóval működhet együtt és tesztelni fogják a legfeljebb 12 utas szállítására képes mikrobuszok alkalmazását is. Autómegosztási szolgáltatások - például a Lyft - is elérhetők lesznek az új városnegyed területén.
A szemetet a felszín alatt közlekedő robotok szállíthatják majd el és szintén gépek továbbíthatják a különböző csomagokat is, ehhez drónokat is használni fognak. Mindez hozzájárulhat ahhoz, hogy az utcákat leginkább a gyalogosok és a kerékpárosok használhassák. Fontos elem lesz az is, hogy a városnegyedben új építési módszereket alkalmaznak majd, amelyek lehetővé teszik az épületek rugalmas használatát akár lakásként, irodaként vagy üzletként. A terület nem a gazdagoknak készül, a lakások több mint 30 százalékát az alacsony keresetűek számára tartják fenn.
Daniel Doctoroff, a Sidewalk Labs vezetője és Eric Schmidt, az Alphabet ügyvezető elnöke közös cikkében azt írta, hogy az új városnegyed nem a jómódúak csúcstechnikás kerülete lesz. Quayside komoly adatmennyiséget fog biztosítani a kutatóknak, de egyúttal felveti a kérdést, hogy mi történik majd az adatokkal és azokat milyen jogosultságokkal fogják kiértékelni.
A Sidewalk Labs már tavaly április óta fontolgatja, hogy megpróbálja átvenni egy városrész irányítását és azt - a helyi közigazgatás segítségével és hozzájárulásával - a legújabb technológiákkal látja el. A terv Larry Page személyes támogatását élvezi.
Eddigi legambíciózusabb projektjét mutatta be a Sidewalk Labs, a Google-t is magában foglaló Alphabet egyik részlege. Torontóban egy teljesen új városrészt hoznának létre, amelyet számos robot és kevés autó jellemezne, ráadásul a csomagokat is a felszín alatt szállítanák. A torontói kikötő melletti 50 000 négyzetméteres terület csak a projekt első szakasza lesz, siker esetén a folytatás a mellette lévő 3 négyzetkilométeres telken fog megvalósulni. A Sidewalk Labs első lépésként 50 millió dollárt különített el a Quayside nevű új városnegyed kialakítására, a teljes program azonban végül több milliárd dollárba kerülhet. Trudeau elmondta, hogy Quayside területén a jövőben több tízezer ember élhet és dolgozhat.
Az Alphabet részlege már bemutatta az elképzeléseit. Az új városnegyedet digitális infrastruktúra és a hálózatba kötöttség fogja jellemezni és nagy szerepet játszanak majd az önállóan közlekedő autók is. Quayside területén robottaxik fognak közlekedni, míg a magántulajdonban lévő gépkocsik működését korlátozzák majd. Rengeteg kamerát és szenzort telepítenek a forgalom, a légszennyezettség és az infrastruktúra állapotának figyelésére. A Sidewalk Labs bvecslése szerint a jövőbeli lakók kevesebb, mint 20 százalékának lesz saját járműve. A robotautók tekintetében a részleg a Waymóval működhet együtt és tesztelni fogják a legfeljebb 12 utas szállítására képes mikrobuszok alkalmazását is. Autómegosztási szolgáltatások - például a Lyft - is elérhetők lesznek az új városnegyed területén.
A szemetet a felszín alatt közlekedő robotok szállíthatják majd el és szintén gépek továbbíthatják a különböző csomagokat is, ehhez drónokat is használni fognak. Mindez hozzájárulhat ahhoz, hogy az utcákat leginkább a gyalogosok és a kerékpárosok használhassák. Fontos elem lesz az is, hogy a városnegyedben új építési módszereket alkalmaznak majd, amelyek lehetővé teszik az épületek rugalmas használatát akár lakásként, irodaként vagy üzletként. A terület nem a gazdagoknak készül, a lakások több mint 30 százalékát az alacsony keresetűek számára tartják fenn.
Daniel Doctoroff, a Sidewalk Labs vezetője és Eric Schmidt, az Alphabet ügyvezető elnöke közös cikkében azt írta, hogy az új városnegyed nem a jómódúak csúcstechnikás kerülete lesz. Quayside komoly adatmennyiséget fog biztosítani a kutatóknak, de egyúttal felveti a kérdést, hogy mi történik majd az adatokkal és azokat milyen jogosultságokkal fogják kiértékelni.
A Sidewalk Labs már tavaly április óta fontolgatja, hogy megpróbálja átvenni egy városrész irányítását és azt - a helyi közigazgatás segítségével és hozzájárulásával - a legújabb technológiákkal látja el. A terv Larry Page személyes támogatását élvezi.